Powrót do DESA.PL
4 of Liczba obiektów: 72
4
Otolia Kraszewska | List
Estymacja:
70,000 zł - 90,000 zł
Sprzedane
70,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie
Wymiary
65 x 90 cm
Opis
olej/płótno, 65 x 90 cm, na ramie papierowa nalepka z nieczytelnym opisem oraz nalepka aukcyjna

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.


Otolia Kraszewska studiowała w Petersburgu w pracowni Iwana Ajwazowskiego. Około 1890 roku osiadła w Monachium, gdzie prawdopodobnie pozostała do końca życia i gdzie związała się ze środowiskiem polskim zgrupowanym wokół Józefa Brandta. W latach 1896-1913 na łamach monachijskiego magazynu „Jugend” publikowała ilustracje do tekstów, winiety oraz rysunki satyryczne. Jej ilustracje reprodukowane były również w polskim „Życiu i Sztuce” i w „Ziarnie”. W czasie rozkwitu stylu secesyjnego w znacznym stopniu poświęciła swoją twórczość zdobnictwu książek oraz sztuce dekoracyjnej. Tworzyła okładki, karty tytułowe, winiety, jak również tapety, parawany oraz wachlarze, bardzo docenione w Niemczech i w Polsce. Malowała także portrety, martwe natury, sceny fantastyczne, rodzajowe i religijne. W latach 1890-1914 wielokrotnie uczestniczyła w monachijskich wystawach Kunstverein, którego była członkiem. Swoje prace nadsyłała również do kraju, przede wszystkim do Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie i Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie.

Artystka i jej artystyczne oeuvre kojarzone jest głównie z nastrojowym malarstwem salonowym. Na jej kompozycjach wielokrotnie pojawiają się postaci wytwornych, pełnych elegancji dam ukazanych w bogatych, mieszczańskich wnętrzach. Zarówno prace malarskie, jak i działalność na polu graficznych sztuk użytkowych przyniosły malarce dużą popularność. Krytyka i inni artyści już w jej epoce wypowiadali się o niej z dużą aprobatą. Potwierdzeniem tego mogą być chociażby słowa Adolfa Nowaczyńskiego, który tak pisał o jej działalności plastycznej: „Hr. Kraszewska w swojej dziedzinie doszła do perfekcji i spod jej ręki wychodzą już tylko rzeczy skończone, wykwintne i piękne. Mieć w Niemczech wachlarz jej roboty, to jest mieć atut we flircie; mieć w jakimś piśmie ilustrację jej, znaczy mieć wytworny smak redaktorski; na kartkach pocztowych z jej rysunkami prosić o rendez-vous, można być pewnym spełnienia prośby (...)” (Adolf Nowaczyński, Monachijczycy nowocześni. Obrazy i ludzie, „Kraj” 1900, nr 18, s. 261).
Otolia Kraszewska studiowała w Petersburgu w pracowni Iwana
Ajwazowskiego. Około 1890 roku osiadła w Monachium, gdzie
prawdopodobnie pozostała do końca życia i gdzie związała się ze
środowiskiem polskim zgrupowanym wokół Józefa Brandta. W latach
1896-1913 na łamach monachijskiego magazynu „Jugend” publikowała
ilustracje do tekstów, winiety oraz rysunki satyryczne. Jej ilustracje
reprodukowane były również w polskim „Życiu i Sztuce” i w „Ziarnie”.
W czasie rozkwitu stylu secesyjnego w znacznym stopniu poświęciła swoją
twórczość zdobnictwu książek oraz sztuce dekoracyjnej. Tworzyła okładki,
karty tytułowe, winiety, jak również tapety, parawany oraz wachlarze,
bardzo docenione w Niemczech i w Polsce. Malowała także portrety,
martwe natury, sceny fantastyczne, rodzajowe i religijne. W latach
1890-1914 wielokrotnie uczestniczyła w monachijskich wystawach
Kunstverein, którego była członkiem. Swoje prace nadsyłała również do
kraju, przede wszystkim do TZSP w Warszawie i TPSP w Krakowie.

Description:
Letter
oil/canvas, 65 x 90 cm;, on the frame a paper label with an illegible description and an auction label,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Proweniencja
Sopocki Dom Aukcyjny, Warszawa, sierpień 2019; kolekcja prywatna, Polska