2
Wojciech Weiss | Półakt leżącej modelki, około 1940
Estymacja:
50,000 zł - 70,000 zł
Sprzedane
55,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie
Artysta
Wojciech Weiss (1875 - 1950)
Wymiary
50 x 70,2 cm
Kategoria
Opis
olej/tektura, 50 x 70,2 cm, sygnowany monogramem wiązanym p.d.: 'WW', opisany na odwrociu: 'p. K(nieczytelnie)', nalepka salonu Desa oraz papierowa nalepka aukcyjna
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Subtelny erotyzm aktów Weissa
Począwszy od studiów w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, gdzie podstawę edukacji stanowiła wówczas jeszcze nauka precyzyjnego rysunku, rozpoczynająca się od kopiowania rycin, a następnie antycznych gipsów, na przestrzeni całej malarskiej kariery Wojciecha Weissa, akt stanowił dla niego jedną z najważniejszych form wypowiedzi. Prócz malarstwa uczył się także rzeźby, która jak zaznaczał, była niezbędna do lepszego poznania kształtów figury. W swoich relacjach z okresu studiów wspominał także o lekcjach z anatomii i wizytach w prosektoriach, które miały zapewnić lepsze poznanie budowy szkieletu i mięśni człowieka.
Zachowane prace Weissa z okresu studiów, datowane na rok 1892, przedstawiają między innymi antyczne rzeźby Afrodyty, Dionizosa czy Chłopca grającego na flecie. W tych rysunkowych studiach na pierwszy plan wysuwa się niezwykła dbałość artysty o modelunek światłocieniowy, świadcząca o mistrzowskim opanowaniu półtonów i półcieni. W studiach z modeli Weiss również wykazywał się doskonałą znajomością anatomii, proporcji ciała i wzorowym rysunkiem. Młody artysta bezbłędnie realizował postulat naśladownictwa proporcji dzieł antycznych, eliminując, wedle akademickich konwencji, wszelkie odstępstwa od kanonu w wyglądzie pozującego modela. Wczesne rysunkowe prace Weissa wskazują na naturalne predyspozycje artysty do przedstawiania nagiego ciała.
To właśnie akt przyniósł artyście w 1913 roku doroczną Nagrodę Polskiej Akademii Umiejętności im. Probusa Barczewskiego, którą otrzymał za „Owoce”. We wczesnym, modernistycznym okresie twórczości Weiss tworzył akty, w których odchodził od akademickich norm obrazowania, pozbawiając ciała idealizacji („Wiosna”, „Akt na tle draperii”) lub je deformując jak w „Akcie z majsterszuli”, interpretowanym w kontekście dekadentyzmu i erotyzmu apostoła Młodej Polski, Stanisława Przybyszewskiego. W późniejszym okresie twórczości Weiss uchodził za malarza zmysłowego piękna natury, kolorystę, i odtwórcę bujnego piękna ciał modelek, a jego sztuka odznaczała się poczuciem harmonii, „radosną” wizją świata oraz akademickim estetyzmem. W dojrzałej twórczości Weiss stworzył ogromną liczbę aktów, przedstawiających głównie modelki w pracowni. Obrazy uwolnione były już od modernistycznej poetyki, wiążącej ciało z dezintegrującą potęgą seksualności. Przedstawiał kobiece ciała w malarskim atelier. Były to wizerunki modelek uchwyconych w dyskretnych scenach odpoczynku, czytających gazetę, przymierzających kapelusze czy przeglądających się w lustrze. Zachowywały one jednak pewien stopień „nowoczesności”, poprzez uwolnienie ciała od abstrakcyjnych oraz klasycznych norm i schematów, które wcześniej pozwalały mu funkcjonować w malarstwie. Modelki zostały osadzone w realnej rzeczywistości i w rzeczywistym społecznym kontekście.
W takim charakterze utrzymany jest prezentowany w ofercie aukcyjnej obraz. Bujne ciało modelki, przykryte od pasa pomarańczową tkaniną, zostało przedstawione na tle wzorzystych materiałów i pościeli. Ciekawym elementem kompozycji są czerwone paznokcie kobiety, które wskazują, iż jej ciało nie jest jedynie abstrakcyjnym konstruktem, lecz prawdziwą, współczesną artyście postacią.
Tak pisał o przedstawieniach nagich kobiet w twórczości malarza Stanisław Świerz około połowy lat 20.: „Z tych ruchów leżących – leniwych i miękkich, z odpoczynku ciał smukłych i elastycznych, rzuconych od niechcenia na biel prześcieradeł lub wwiniętych w kąt kanapy, z nonszalancją niedbale wygiętych ud i bioder, z prowokacji małych, okrągłych, wyrzuconych w przód piersi, z kokieterii wciśniętych pod siebie nóg Weiss wydobył nieskończone bogactwo motywu…” (Stanisław Świerz, Wojciech Weiss, „Sztuki Piękne”, 1925-1926, nr 4).
„Począwszy od połowy lat 20. w sztuce Weissa rysuje się swoista dychotomia. Z jednej strony ścisły kontakt z naturą doprowadza (…) w latach 30. do postawy jawnie panteistycznej, z drugiej artysta coraz bardziej izoluje się w swej pracowni, gdzie powstają akty i martwe natury”.
Łukasz Kossowski, Wojciech Weiss, Warszawa 2006, s. 79
Artysta studiował w krakowskiej SSP w latach 1890 - 1899. Nagrodą za ukończenie szkoły- obok złotego medalu- było roczne stypendium na pobyt w Paryżu. W malarstwie artysty splatały się różne poetyki: realistyczna, ekspresjonistyczna i secesyjno-dekoracyjna. Stałą zaś cechą twórczości Weissa było inspirowanie się naturą, której głęboka znajomość leżała u podstaw każdego z namalowanych przez artystę dzieł.
Description:
Halfnude of a Lying Model, circa 1940
oil/paperboard, 50 x 70.2 cm; signed with a bound monogram lower right: 'WW', described on the reverse: 'p. K(illegible)', label of DESA Works of Art and Antiques Salon and a paper, auction label,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Subtelny erotyzm aktów Weissa
Począwszy od studiów w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, gdzie podstawę edukacji stanowiła wówczas jeszcze nauka precyzyjnego rysunku, rozpoczynająca się od kopiowania rycin, a następnie antycznych gipsów, na przestrzeni całej malarskiej kariery Wojciecha Weissa, akt stanowił dla niego jedną z najważniejszych form wypowiedzi. Prócz malarstwa uczył się także rzeźby, która jak zaznaczał, była niezbędna do lepszego poznania kształtów figury. W swoich relacjach z okresu studiów wspominał także o lekcjach z anatomii i wizytach w prosektoriach, które miały zapewnić lepsze poznanie budowy szkieletu i mięśni człowieka.
Zachowane prace Weissa z okresu studiów, datowane na rok 1892, przedstawiają między innymi antyczne rzeźby Afrodyty, Dionizosa czy Chłopca grającego na flecie. W tych rysunkowych studiach na pierwszy plan wysuwa się niezwykła dbałość artysty o modelunek światłocieniowy, świadcząca o mistrzowskim opanowaniu półtonów i półcieni. W studiach z modeli Weiss również wykazywał się doskonałą znajomością anatomii, proporcji ciała i wzorowym rysunkiem. Młody artysta bezbłędnie realizował postulat naśladownictwa proporcji dzieł antycznych, eliminując, wedle akademickich konwencji, wszelkie odstępstwa od kanonu w wyglądzie pozującego modela. Wczesne rysunkowe prace Weissa wskazują na naturalne predyspozycje artysty do przedstawiania nagiego ciała.
To właśnie akt przyniósł artyście w 1913 roku doroczną Nagrodę Polskiej Akademii Umiejętności im. Probusa Barczewskiego, którą otrzymał za „Owoce”. We wczesnym, modernistycznym okresie twórczości Weiss tworzył akty, w których odchodził od akademickich norm obrazowania, pozbawiając ciała idealizacji („Wiosna”, „Akt na tle draperii”) lub je deformując jak w „Akcie z majsterszuli”, interpretowanym w kontekście dekadentyzmu i erotyzmu apostoła Młodej Polski, Stanisława Przybyszewskiego. W późniejszym okresie twórczości Weiss uchodził za malarza zmysłowego piękna natury, kolorystę, i odtwórcę bujnego piękna ciał modelek, a jego sztuka odznaczała się poczuciem harmonii, „radosną” wizją świata oraz akademickim estetyzmem. W dojrzałej twórczości Weiss stworzył ogromną liczbę aktów, przedstawiających głównie modelki w pracowni. Obrazy uwolnione były już od modernistycznej poetyki, wiążącej ciało z dezintegrującą potęgą seksualności. Przedstawiał kobiece ciała w malarskim atelier. Były to wizerunki modelek uchwyconych w dyskretnych scenach odpoczynku, czytających gazetę, przymierzających kapelusze czy przeglądających się w lustrze. Zachowywały one jednak pewien stopień „nowoczesności”, poprzez uwolnienie ciała od abstrakcyjnych oraz klasycznych norm i schematów, które wcześniej pozwalały mu funkcjonować w malarstwie. Modelki zostały osadzone w realnej rzeczywistości i w rzeczywistym społecznym kontekście.
W takim charakterze utrzymany jest prezentowany w ofercie aukcyjnej obraz. Bujne ciało modelki, przykryte od pasa pomarańczową tkaniną, zostało przedstawione na tle wzorzystych materiałów i pościeli. Ciekawym elementem kompozycji są czerwone paznokcie kobiety, które wskazują, iż jej ciało nie jest jedynie abstrakcyjnym konstruktem, lecz prawdziwą, współczesną artyście postacią.
Tak pisał o przedstawieniach nagich kobiet w twórczości malarza Stanisław Świerz około połowy lat 20.: „Z tych ruchów leżących – leniwych i miękkich, z odpoczynku ciał smukłych i elastycznych, rzuconych od niechcenia na biel prześcieradeł lub wwiniętych w kąt kanapy, z nonszalancją niedbale wygiętych ud i bioder, z prowokacji małych, okrągłych, wyrzuconych w przód piersi, z kokieterii wciśniętych pod siebie nóg Weiss wydobył nieskończone bogactwo motywu…” (Stanisław Świerz, Wojciech Weiss, „Sztuki Piękne”, 1925-1926, nr 4).
„Począwszy od połowy lat 20. w sztuce Weissa rysuje się swoista dychotomia. Z jednej strony ścisły kontakt z naturą doprowadza (…) w latach 30. do postawy jawnie panteistycznej, z drugiej artysta coraz bardziej izoluje się w swej pracowni, gdzie powstają akty i martwe natury”.
Łukasz Kossowski, Wojciech Weiss, Warszawa 2006, s. 79
Artysta studiował w krakowskiej SSP w latach 1890 - 1899. Nagrodą za ukończenie szkoły- obok złotego medalu- było roczne stypendium na pobyt w Paryżu. W malarstwie artysty splatały się różne poetyki: realistyczna, ekspresjonistyczna i secesyjno-dekoracyjna. Stałą zaś cechą twórczości Weissa było inspirowanie się naturą, której głęboka znajomość leżała u podstaw każdego z namalowanych przez artystę dzieł.
Description:
Halfnude of a Lying Model, circa 1940
oil/paperboard, 50 x 70.2 cm; signed with a bound monogram lower right: 'WW', described on the reverse: 'p. K(illegible)', label of DESA Works of Art and Antiques Salon and a paper, auction label,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
olej/tektura
Sygnatura
sygnowany monogramem wiązanym p.d.: 'WW'
Proweniencja
DESA Dzieła Sztuki i Antyki, Warszawa; kolekcja prywatna, Polska; dom aukcyjny Agra-Art, Warszawa, grudzień 2019; kolekcja prywatna, Polska