1
Eugeniusz Urbański-Nieczuja | Pawie pióra, 1932
Estymacja:
30,000 zł - 40,000 zł
Sprzedane
28,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie
Wymiary
49,5 x 40 cm
Kategoria
Opis
olej/tektura, 49,5 x 40 cm, sygnowany i datowany p.d.: 'E. Urbański de Nieczuja 1932', na odwrociu stempel z opisem: 'O.P.C.N | BRAŞOV' oraz nalepki pracowni ramiarskiej
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Paw i jego zielono-błękitne skrzydła ze względu na swoją malowniczość silnie inspirowały artystów na przełomie XIX i XX stulecia. Szczególnie dobrze wkomponowały się w kaligraficzną i dekoracyjną estetykę secesji, która to zaczęła chętnie wykorzystywać motyw pawich piór jako element kompozycji. Inspiracje te miały oczywiście o wiele starszy rodowód, bodaj już w latach 70. XIX wieku James McNeill Whistler stworzył swój „Peacock Room” – „Pawi pokój”. Było to pomieszczenie o japonizującym charakterze, w którym obok ceramiki i rzemiosła pojawiły się dekoracyjne panneaux z wizerunkami pawi. Nieco później Aubrey Beardsley wykorzystał motyw ten do ilustracji dramatu „Salome” Oscara Wilde’a. W jednej z kompozycji kobieta wystylizowana na pawia nosi długą suknię imitującą ptasi ogon. Tu dochodzimy właśnie do najbardziej rozpowszechnionych w okresie fin siècle’u przedstawień. Warto dodatkowo zaznaczyć, że sama sylwetka pawia niosła w owym okresie przepojonym symboliką, alegoryczne, ukryte treści. Paw odwołujący nas semantycznie do pradawnej idei nieśmiertelności stał się wyrazem odnowy i wieczności sztuki. Chciałoby się zatem przytoczyć tutaj łacińską sentencję, „Ars longa, vita brevis” – „Sztuka długa, życie krótkie”. Tendencje te pojawiły się także, rzecz jasna, w sztuce polskiej. W 1908 roku Kazimierz Stabrowski namalował portret Zofii z Jakimowiczów Borucińskiej (Muzeum Narodowe w Warszawie). Strój – suknia na wzór rozłożystego ogona i toczek na głowie – upodabniać miał portretowaną modelkę do pawia. W tym czasie powstała także kompozycja Edwarda Okunia ukazująca księżniczkę w towarzystwie rycerza w hełmie z pióropuszem z pawich piór. Praca Eugeniusza Urbańskiego-Nieczuji z początku lat 30. świadczy o długim trwaniu form secesji w sztuce europejskiej. Analogiczna do pracy Stabrowskiego jest tutaj postać modelki oraz jej otoczenie. Nieczuja-Urbański, podobnie jak on umieścił w tle obrazu wielobarwny witraż odnoszący się do dekoracyjnej konwencji art nouveau i rozpowszechnionego w jej czasach nurtu głoszącego ideę odnowy sztuk i rzemiosła.
Description:
Peacock Feathers, 1932
oil/paperboard, 49.5 x 40 cm; signed and dated lower right: 'E. Urbanski de Nieczuja 1932', on the reverse a stamp with a description: 'O.P.C.N | BRAŞOV' and labels of the framing studio,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Paw i jego zielono-błękitne skrzydła ze względu na swoją malowniczość silnie inspirowały artystów na przełomie XIX i XX stulecia. Szczególnie dobrze wkomponowały się w kaligraficzną i dekoracyjną estetykę secesji, która to zaczęła chętnie wykorzystywać motyw pawich piór jako element kompozycji. Inspiracje te miały oczywiście o wiele starszy rodowód, bodaj już w latach 70. XIX wieku James McNeill Whistler stworzył swój „Peacock Room” – „Pawi pokój”. Było to pomieszczenie o japonizującym charakterze, w którym obok ceramiki i rzemiosła pojawiły się dekoracyjne panneaux z wizerunkami pawi. Nieco później Aubrey Beardsley wykorzystał motyw ten do ilustracji dramatu „Salome” Oscara Wilde’a. W jednej z kompozycji kobieta wystylizowana na pawia nosi długą suknię imitującą ptasi ogon. Tu dochodzimy właśnie do najbardziej rozpowszechnionych w okresie fin siècle’u przedstawień. Warto dodatkowo zaznaczyć, że sama sylwetka pawia niosła w owym okresie przepojonym symboliką, alegoryczne, ukryte treści. Paw odwołujący nas semantycznie do pradawnej idei nieśmiertelności stał się wyrazem odnowy i wieczności sztuki. Chciałoby się zatem przytoczyć tutaj łacińską sentencję, „Ars longa, vita brevis” – „Sztuka długa, życie krótkie”. Tendencje te pojawiły się także, rzecz jasna, w sztuce polskiej. W 1908 roku Kazimierz Stabrowski namalował portret Zofii z Jakimowiczów Borucińskiej (Muzeum Narodowe w Warszawie). Strój – suknia na wzór rozłożystego ogona i toczek na głowie – upodabniać miał portretowaną modelkę do pawia. W tym czasie powstała także kompozycja Edwarda Okunia ukazująca księżniczkę w towarzystwie rycerza w hełmie z pióropuszem z pawich piór. Praca Eugeniusza Urbańskiego-Nieczuji z początku lat 30. świadczy o długim trwaniu form secesji w sztuce europejskiej. Analogiczna do pracy Stabrowskiego jest tutaj postać modelki oraz jej otoczenie. Nieczuja-Urbański, podobnie jak on umieścił w tle obrazu wielobarwny witraż odnoszący się do dekoracyjnej konwencji art nouveau i rozpowszechnionego w jej czasach nurtu głoszącego ideę odnowy sztuk i rzemiosła.
Description:
Peacock Feathers, 1932
oil/paperboard, 49.5 x 40 cm; signed and dated lower right: 'E. Urbanski de Nieczuja 1932', on the reverse a stamp with a description: 'O.P.C.N | BRAŞOV' and labels of the framing studio,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/tektura
Sygnatura
sygnowany i datowany p.d.: 'E. Urbański de Nieczuja 1932'
Proweniencja
dom aukcyjny Agra-Art, Warszawa, październik 2018; kolekcja prywatna, Polska