Powrót do DESA.PL
31 of Liczba obiektów: 58
31
Bartek Materka | Bez tytułu, 2006
Estymacja:
7,000 zł - 10,000 zł
Sprzedane
5,500 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989
Artysta
Bartek Materka (1973)
Wymiary
50 x 70 cm
Opis
olej/płótno, 50 x 70 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'BARTEK MATERKA | OLEJ, PŁÓTNO | 2006'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


W prezentowanej pracy Bartek Materka odwołuje się do rzeczywistości bliskiej, zwyczajnej. Z jednej strony scena nie wyróżnia się niczym wyjątkowym, jest migawką, przypadkowym kadrem, których codziennie rejestrujemy setki. W statycznym, pozbawionym bohaterów kadrze brak jakiejkolwiek narracji. Z drugiej strony jednak, odbiorcom z pokolenia artysty, może przywoływać nostalgiczne wspomnienia dzieciństwa spędzonego na typowych, polskich osiedlach. Malarstwo artysty krąży wokół problemów wizualnej percepcji rzeczywistości, zwłaszcza różnego rodzaju zaburzeń. Charakterystyczną cechą artystycznej praktyki Materki jest wprowadzanie do swoich kompozycji zakłóceń zapożyczonych ze świata obrazu cyfrowego, telewizyjnego czy technologii optycznych – szumów, prześwietleń, widocznego rastra czy utraty ostrości poprzez rozłożenie obrazu na piksele. Kolejnym inspirującym artystę wątkiem są deformacje obrazu związane z zaburzeniami neurologicznymi – w obrazach prezentowanych na wystawie „Kilkadziesiąt sekund źle wywołanej taśmy filmowej” w Galerii Raster w 2007 za pomocą środków malarskich artysta podjął próbę odzwierciedlenia różnych rodzajów zaburzeń wzroku. Sceny z codziennego życia widziane były tam oczami ludzi, którzy odzyskali wzrok i cierpią z nadmiaru światła czy osób z zaburzeniami widzenia, powodującymi na przykład bardzo silne migreny. Artysta zastosował efekty imitujące przecieranie oczu, łapanie ostrości i łzawienie. Odbiorca jego prac miał wrażenie budzenia się z długiego snu albo powrotu do zdrowia po długim okresie przebywania w ciemnościach. Nieustannie też pojawia się w jego pracach kwestia emocji związanych z życiem osobistym – bohaterami obrazów Materki są na ogół postaci z jego najbliższego otoczenia. Często to właśnie generowane w relacjach z nimi emocje znajdują malarską wizualizację, pod ich wpływem obrazy i wizerunki ulegają zakłóceniu, przebarwieniu, rozjeżdżają się i nakładają na siebie domagając się różnych perspektyw patrzenia i rozumienia.
Malarskie spojrzenie Bartka Materki skierowane jest na wizualne przygody dnia codziennego, ale koncentruje się w znacznym stopniu na tym, jakim deformacjom ulega obraz rzeczywistości w naszej świadomości. Obrazy Materki, powstające na ogół na podstawie własnych fotografii, są analizą aparatu wzrokowego, tego jaki wpływ mają nań współczesne technologie optyczne i metody generowania wizerunków (obraz cyfrowy, telewizyjny, mikroskopowy, kod ascii). Kolejnym inspirującym artystę wątkiem są deformacje obrazu związane z zaburzeniami neurologicznymi. Nieustannie też pojawia się kwestia emocji związanych z życiem osobistym - bohaterami obrazów Materki są na ogół postaci z jego najbliższego otoczenia: żona Joanna, syn Tytus, przyjaciółki. Często to właśnie generowane w relacjach z nimi emocje znajdują malarską wizualizację, pod ich wpływem obrazy i wizerunki ulegają zakłóceniu, przebarwieniu, rozjeżdżają się i nakładają na siebie domagając się różnych perspektyw patrzenia i rozumienia.

Description:
Untitled, 2006
oil/canvas, 50 x 70 cm; signed, dated and described on the reverse: 'BARTEK MATERKA | OLEJ, PLOTNO | 2006',

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.



ID
109342
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'BARTEK MATERKA | OLEJ, PŁÓTNO | 2006'