Powrót do DESA.PL
24 of Liczba obiektów: 58
24
Cezary Poniatowski | "A View to a Kill", 2016
Estymacja:
12,000 zł - 16,000 zł
Sprzedane
14,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989
Artysta
Cezary Poniatowski (1987)
Wymiary
180 x 145 cm
Opis
akryl/płótno, 180 x 145 cm

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Twórczość Cezarego Poniatowskiego sytuuje się na styku wielu stylistyk – oscyluje pomiędzy figuracją a abstrakcją, pomiędzy tym, co organiczne tym, co mechaniczne. Charakterystyczne dla artysty jest także posługiwanie się oszczędnym językiem grafiki warsztatowej w ramach kompozycji malarskich. „Szukam balansu, właściwej, odpowiedniej relacji pomiędzy światem sensualnym, zmysłowym a tym określonym materią – rzeczywistym; dialogu pomiędzy fizyką, barwą, kompozycją, kształtem” – mówi artysta i dodaje, że grafika odgrywa w jego twórczości istotną rolę w obrazowaniu świata zewnętrznego, z kolei malarstwo działa w służbie świata wewnętrznego. „W mojej twórczości, zarówno graficznej, jak i malarskiej, staram się balansować na granicy przedstawienia oraz sztuki nieprzedstawiającej. Granica, do której nieustannie się zbliżam i czasami ją przekraczam, jest bardzo płynna. Intryguje mnie pewien rodzaj dysonansu, zgrzytu, zachwiania, który ostatecznie prowadzi do całkowitej harmonii. Bazując właśnie na skazach i wadach, buduję kolejne historie” (Cezary Poniatowski – grafika i malarstwo, https://czasnawnetrze.pl/pasje/sztuka/ 13400-cezary-poniatowski-grafika-i-malarstwo). Obrazy malowane na płótnie, podobnie jak prezentowaną pracę, cechują oszczędne środki wyrazu – są zredukowane, najczęściej ograniczone do czerni i bieli. Pojawiają się na nich groteskowe twarze i rośliny, przypominają fragmenty wyrwanego z kontekstu graffiti czy wycinek komiksu. Kompozycje na ogół są otwarte, nieograniczone demarkacyjną linią płótna, swobodnie przenikają się z otoczeniem. Charakterystyczna jest dla nich także, co prawda niepozbawiona elementu humorystycznego, ale jednak dystopijna aura, którą artysta wyraźnie nawiązuje do atrofii współczesnego świata. Nieprzypadkowo zresztą słowo „Atrofia” znalazło się w tytule indywidualnej wystawy artysty w 2013 w warszawskiej galerii Praca. „Nasza coraz bardziej nihilistyczna i dekadencka codzienność postępuje. Obrazy są odbiciem świata pełnego apatii i wewnętrznego rozstrojenia. Ascetyczne i sterylne. Zmierzające w stronę czerni. Nawiązują do tematyki wanitatywnej, ars moriendi. Aura całości pozostaje melancholijna, uwalniająca coraz to większy metafizyczny niepokój. Są to obrazy o naszej epoce” – komentował wystawę twórca. Interesującym uzupełnieniem artystycznego résumé Poniatowskiego jest również działalność rzeźbiarska, w której z powodzeniem tworzy przejmujący mariaż tego, co organiczne z tajemniczą mechaniką rodem z postapokaliptycznej rzeczywistości. Kompozycje przestrzenne tworzą odrealnione formy wywiedzione ze świata industrialnego, jak niezidentyfikowane maszynerie o trudnych do określenia funkcjach czy przeznaczeniu.
Studiował na Wydziale Grafiki warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Laureat Grand Prix w XI Konkursie im. E. Gepperta we Wrocławiu (2013) i wielu nagród w konkursach graficznych. Odbył rezydencję artystyczną w GlogauAir w Berlinie (2010/2011). Tworzy grafikę, malarstwo i instalacje. Jego prace są zazwyczaj monochromatyczne, bądź o bardzo ograniczonej kolorystyce - pozostają w gamie szarości. Stosuje redukcję i enigmatyczność formy; balansuje na granicy abstrakcji i przedstawienia. Ostatnio wraz ze Sławomirem Pawszakiem zaprezentował wystawę w Gryffin Art Space i wystawę indywidualną CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie, wystawiał też w duecie z Tomasem Absolonem w Kvalitar Gallery w Pradze. Brał też udział w licznych wystawach zbiorowych w kraju i za granicą - m.in. w Niemczech i Włoszech. Mieszka i pracuje w Warszawie.

Description:
"A View to a Kill", 2016
acrylic/canvas, 180 x 145 cm; ,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.



ID
113080
Technika
akryl/płótno
Proweniencja
Galeria Piktorgram, Warszawa; kolekcja prywatna, Polska