Powrót do DESA.PL
22 of Liczba obiektów: 58
22
Paulina Ołowska | "Montana podium", 2015
Estymacja:
10,000 zł - 15,000 zł
Sprzedane
9,500 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989
Artysta
Paulina Ołowska (1976)
Wymiary
42 x 29,5 cm (arkusz)
Opis
tusz/papier, 42 x 29,5 cm (arkusz), sygnowany, datowany i opisany ołówkiem na odwrociu: 'Paulina | Ołowska | 2015 " "Montana Podium"'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Paulina Ołowska w swojej twórczości łączy malarstwo, rysunek, kolaż, fotografię, film i performance. Jej głównymi inspiracjami są sztuka użytkowa, moda i kobiecość. Tematyka prac i wachlarz inspiracji Pauliny Ołowskiej są równie szerokie, co spectrum używanych przez nią technik. W realizacjach wizualnych i działaniach Ołowskiej znaleźć można wpływ kultury popularnej, nawiązania do historii sztuki i literatury oraz refleksję nad ich aspektem obyczajowym. W swojej twórczości artystka często porusza tematykę utopijnych, modernistycznych idei, kobiecości i mody. Na jej wczesne poszukiwania artystyczne duży wpływ miała fascynacja fotografią modową i dawnymi pismami kobiecymi. W obrazach z końca lat 90’, które pokazała na swojej pierwszej indywidualnej wystawie „Who Likes Sport Style” w Lizbonie 1999 roku: artystka nawiązała do fotografii modowej z polskiego pisma „Ty i Ja”. Modowo-lifestylowy magazyn wydawany w latach 60’ i 70’ publikował najnowsze doniesienia z międzynarodowego świata mody. W 2007 artystka stworzyła serię obrazów dedykowanych projektantce mody z lat 20’, Elsie Schiaparelli, a trzy lata później zorganizowała wystawę „Applied Fantastic”, na której ukazała portrety modeli reklamujących modę czasów PRL. Prezentowany na aukcji rysunek to studium trzech postaci w fantazyjnych kreacjach. Dynamizm i linearność pracy nawiązuje do maniery szkiców modowych oddających lekkość i ruch prezentujących kreacje modelek. Szkic Ołowskiej odznacza się lekkością i urokiem uchwyconej chwili, czaru świata mody i własnej fantazji na temat kreacji wizerunku. Jak wynika z zakamuflowanego w rysunku napisu, praca pochodzi prawdopodobnie z okresu pracy artystki nad jej pierwszą, indywidualną wystawą we Francji – „Montana Ensemble” przy Rue Saint Bon 8. Wystawa prezentowała płótna Ołowskiej -alegoryczne przedstawienia staromodnej biblioteki. Każda z namalowanych przegródek bibliotecznych była wybrana przez artystkę nieprzypadkowo, wskazując na jej przeżycia i inspiracje. Jedna z nich przeznaczona została projektantowi mody Claude Montana, któremu wystawa jest częściowo dedykowana. Artystka od wczesnych lat studiów tworzyła i wystawiała swoją twórczość poza granicami Polski. Oprócz Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, gdzie obroniła dyplom w pracowni malarstwa prof. Mieczysława Olszewskiego, studiowała również w Chicago, Hadze, Lizbonie, Amsterdamie i Kitakyushu w Japonii. W 2016 roku „The New York Times Style Magazine” ogłosił ją jedną z 28 osób definiujących amerykańską kulturę. Sztuka Ołowskiej odnosi duże sukcesy na zagranicznym rynku artystycznym. Artystka pokazuje swoje prace zarówno w Europie, jak i Stanach Zjednoczonych, gdzie jest jedną z najlepiej znanych, współczesnych, polskich artystek. Jej prace znajdują się w kolekcjach Centre Pompidou, MoMA The Museum of Modern Art czy Tate. W swoich działaniach twórczych, Ołowska nawiązuje liczne kooperacje z instytucjami artystyczanymi i kolektywami. Często tworzy w obszarze mody, współpracując z m. in. „Vogue Polska” i Furla Fundazione .
Artystka studiowała na Wydziale Wideo i Malarstwa w The Art Institute of Chicago (1994-96) oraz na Wydziale Malarstwa gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych (1996-98), gdzie uzyskała dyplom w pracowni malarstwa prof. Mieczysława Olszewskiego (aneks w pracowni multimedialnej prof. Witosława Czerwonki). Jest stypendystką Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych w Hadze (1988), Centro de Art Communication Visual (Arco) w Lizbonie (1998/99), CCA w Kitakyushu (1999/2000) i Rijksakademie van Beeldende Kunsten w Amsterdamie (2001/02). Jej prace znajdują się w kolekcjach Centre Pompidou, MoMA The Museum of Modern Art. czy Tate. W ostatnich dniach grudnia magazyn „New York Times” ogłosił listę osób, które miały największy wpływ na kulturę w 2016 roku. W tym prestiżowym gronie – obok m.in. Michelle Obamy, Lady Gagi i Donatelli Versace – znalazła się Paulina Ołowska. Nowojorska redakcja nazwała Ołowską „najbardziej optymistyczną, a zarazem sentymentalną polską artystką”, która „maluje zapomnianą przeszłość, wierzy w nią i nią żyje”. W listopadzie i grudniu w Metro Pictures w Nowym Jorku odbyła się wystawa Ołowskiej „Wisteria, Mysteria, Hysteria”.

Description:
"Montana podium", 2015
ink/paper, 42 x 29.5 cm (sheet); signed, dated and described in pencil on the reverse: 'Paulina | Olowska | 2015 " "Montana Podium"',

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.



ID
113065
Technika
tusz/papier
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany ołówkiem na odwrociu: 'Paulina | Ołowska | 2015 " "Montana Podium"'
Proweniencja
kolekcja prywatna, Polska