12
Wilhelm Sasnal | Ukraińcy, 2015
Estymacja:
250,000 zł - 350,000 zł
Sprzedane
250,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989
Artysta
Wilhelm Sasnal (1972)
Wymiary
60 x 80 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 60 x 80 cm, sygnowany i datowany na odwrociu: 'WILHELM | SASNAL 2015'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Wilhelm Sasnal określa się jako „malarz realizmu”, który utrwala wszystko, co budzi w nim emocje i zaciekawienie. Jego twórczość sytuuje się pomiędzy odtwarzaniem codziennej rzeczywistości, a problematyzacją malarstwa poprzez wprowadzanie szerszych kontekstów, jak chociażby ważne bieżące wydarzenia na świecie. W ten sposób zdarzenia zaczerpnięte z życia codziennego rosną do rangi sztuki wysokiej, nabierają znaczenia oraz stanowią dobitny obraz codzienności. Sasnal często zaznacza swoją postawę jako artysty zaangażowanego, nie stroniąc od tematów kryzysów politycznych i humanitarnych. Prezentowany na aukcji obraz „Ukraińcy” z 2015 nawiązuje do zbrojnego ataku Rosji na Ukrainę w 2014 roku. Studium sylwetkowych portretów żołnierzy i brudnozielone tło pracy nawiązują do atmosfery niepokoju, przesycającego ówczesną przestrzeń publiczną i media. Lata 2014-2016 to okres dużego zaangażowania społecznego Sasnala. W tym czasie, po dłuższym pobycie w Stanach Zjednoczonych stworzył serię obrazów nawiązujących do problemów ówczesnego świata - kryzysu uchodźczego, konfliktów rasowych i religijnych oraz tożsamości „innego” w dobie intensyfikującej się ksenofobii. Rok później namalował również kilka studiów największych graczy politycznych, w tym Angeli Merkel czy Hillary Clinton. W portretach oddał dwojakość ich wizerunków oraz poddał analizie bagaż i drogę postaci do władzy jaką obecnie posiadają. Wilhelm Sasnal w 1999 roku ukończył Akademię Sztuk Pięknych w Krakowie w pracowni profesora Leszka Misiaka. Edukację artystyczną poprzedziły dwuletnie studia architektury na Politechnice Krakowskiej. Artysta zaczął być rozpoznawalny tuż po swoim debiucie. W dyplomowym roku uzyskał Grand Prix na słynnym ogólnopolskim przeglądzie młodej polskiej sztuki „Bielska Jesień”. W 1996 został również członkiem- założycielem grupy Ładnie. Ukształtował się wówczas jego malarski styl i estetyka, z którą kojarzeni byli członkowie grupy. „Pop-banalizm”, jak nazywano ich ówczesny styl, obrazował codzienną, prozaiczną rzeczywistość i charakterystyczną ikonosferę lat 90. W 2001 artysta zamknął „pop-banalistyczny” okres swojej twórczości. Odszedł z grupy Ładnie i zaczął tworzyć obrazy bardziej stonowane, o innych treściach. Sasnal zwykle nie maluje z natury, woli korzystać ze źródeł obrazujących rzeczywistość już przetworzoną. Często używa przedstawień powiązanych z kulturą popularną, takich jak komiksy, zdjęcia z czasopism i filmy. W pracach Sasnala odbiorca odnajduje więc cytaty, echa przetworzonych przez mass media fragmentów rzeczywistości, zarówno tej potocznej, jak i tej wyniesionej przez kulturę. Sasnal uzasadnia, że inspirację dla swojej sztuki czerpie z otaczającego świata i dopiero później przekształca go tak, by wydobyć sens oraz towarzyszące w akcie tworzenia emocje. Jak przyznaje sam artysta: „Mój umysł nie jest w stanie wyprodukować fikcji. Zawsze staram się bazować na czymś, co istnieje”.
Studiował na Wydziale Architektury Politechniki w Krakowie (1992-1994), a następnie na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (1994-1999), gdzie uzyskał dyplom w pracowni malarstwa prof. Leszka Misiaka. Członek artystycznej grupy "Ładnie". Ważniejsze wystawy indywidualne: 1999 - Sto kawałków, Galeria Zderzak, Kraków; 1999 - Centrum Sztuki Współczesnej, Warszawa. Ważniejsze wystawy zbiorowe: 1999 - XXXIV Ogólnopolska wystawa malarstwa "Bielska Jesień", Bielska Galeria BWA, Bielsko-Biała (Grand Prix); 2000 - What you see in what you get, Galeria Medium, Bratysława (Słowacja).
Description:
Ukrainians, 2015
oil/canvas, 60 x 80 cm; signed and dated on the reverse: 'WILHELM | SASNAL 2015',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
ID
113343
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Wilhelm Sasnal określa się jako „malarz realizmu”, który utrwala wszystko, co budzi w nim emocje i zaciekawienie. Jego twórczość sytuuje się pomiędzy odtwarzaniem codziennej rzeczywistości, a problematyzacją malarstwa poprzez wprowadzanie szerszych kontekstów, jak chociażby ważne bieżące wydarzenia na świecie. W ten sposób zdarzenia zaczerpnięte z życia codziennego rosną do rangi sztuki wysokiej, nabierają znaczenia oraz stanowią dobitny obraz codzienności. Sasnal często zaznacza swoją postawę jako artysty zaangażowanego, nie stroniąc od tematów kryzysów politycznych i humanitarnych. Prezentowany na aukcji obraz „Ukraińcy” z 2015 nawiązuje do zbrojnego ataku Rosji na Ukrainę w 2014 roku. Studium sylwetkowych portretów żołnierzy i brudnozielone tło pracy nawiązują do atmosfery niepokoju, przesycającego ówczesną przestrzeń publiczną i media. Lata 2014-2016 to okres dużego zaangażowania społecznego Sasnala. W tym czasie, po dłuższym pobycie w Stanach Zjednoczonych stworzył serię obrazów nawiązujących do problemów ówczesnego świata - kryzysu uchodźczego, konfliktów rasowych i religijnych oraz tożsamości „innego” w dobie intensyfikującej się ksenofobii. Rok później namalował również kilka studiów największych graczy politycznych, w tym Angeli Merkel czy Hillary Clinton. W portretach oddał dwojakość ich wizerunków oraz poddał analizie bagaż i drogę postaci do władzy jaką obecnie posiadają. Wilhelm Sasnal w 1999 roku ukończył Akademię Sztuk Pięknych w Krakowie w pracowni profesora Leszka Misiaka. Edukację artystyczną poprzedziły dwuletnie studia architektury na Politechnice Krakowskiej. Artysta zaczął być rozpoznawalny tuż po swoim debiucie. W dyplomowym roku uzyskał Grand Prix na słynnym ogólnopolskim przeglądzie młodej polskiej sztuki „Bielska Jesień”. W 1996 został również członkiem- założycielem grupy Ładnie. Ukształtował się wówczas jego malarski styl i estetyka, z którą kojarzeni byli członkowie grupy. „Pop-banalizm”, jak nazywano ich ówczesny styl, obrazował codzienną, prozaiczną rzeczywistość i charakterystyczną ikonosferę lat 90. W 2001 artysta zamknął „pop-banalistyczny” okres swojej twórczości. Odszedł z grupy Ładnie i zaczął tworzyć obrazy bardziej stonowane, o innych treściach. Sasnal zwykle nie maluje z natury, woli korzystać ze źródeł obrazujących rzeczywistość już przetworzoną. Często używa przedstawień powiązanych z kulturą popularną, takich jak komiksy, zdjęcia z czasopism i filmy. W pracach Sasnala odbiorca odnajduje więc cytaty, echa przetworzonych przez mass media fragmentów rzeczywistości, zarówno tej potocznej, jak i tej wyniesionej przez kulturę. Sasnal uzasadnia, że inspirację dla swojej sztuki czerpie z otaczającego świata i dopiero później przekształca go tak, by wydobyć sens oraz towarzyszące w akcie tworzenia emocje. Jak przyznaje sam artysta: „Mój umysł nie jest w stanie wyprodukować fikcji. Zawsze staram się bazować na czymś, co istnieje”.
Studiował na Wydziale Architektury Politechniki w Krakowie (1992-1994), a następnie na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (1994-1999), gdzie uzyskał dyplom w pracowni malarstwa prof. Leszka Misiaka. Członek artystycznej grupy "Ładnie". Ważniejsze wystawy indywidualne: 1999 - Sto kawałków, Galeria Zderzak, Kraków; 1999 - Centrum Sztuki Współczesnej, Warszawa. Ważniejsze wystawy zbiorowe: 1999 - XXXIV Ogólnopolska wystawa malarstwa "Bielska Jesień", Bielska Galeria BWA, Bielsko-Biała (Grand Prix); 2000 - What you see in what you get, Galeria Medium, Bratysława (Słowacja).
Description:
Ukrainians, 2015
oil/canvas, 60 x 80 cm; signed and dated on the reverse: 'WILHELM | SASNAL 2015',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
ID
113343
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany na odwrociu: 'WILHELM | SASNAL 2015'
Proweniencja
kolekcja prywatna, Polska