Powrót do DESA.PL
11 of Liczba obiektów: 58
11
Piotr Janas | "Minotaur" - dyptyk, 2013
Estymacja:
70,000 zł - 90,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989
Artysta
Piotr Janas (1970)
Wymiary
248,5 x 297 cm
Opis
olej/płótno, 248,5 x 297 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu; 'PIOTR JANAS | JANAS 4 / MINOTAUR (R) | 2013' oraz 'PIOTR JANAS | JANAS 4 / MINOTAUR (L) | 2013'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.


Przywołując mit Minotaura – jedną z najwcześniejszych kronik bestialstwa – Piotr Janas za pomocą mrocznej ironii odnosi się do zagadnienia wrażliwości ciała i sprzecznych emocji obejmujących jednocześnie poczucie siły i dumy oraz wstrętu do seksualności i męskości. Kompozycję wieńczą od góry niepokojące, mechaniczne formy zardzewiałych ostrosłupów, przechodzące w organiczne kształty stopione z lustrzanymi smugami różu. Przebijają je bydlęce pierścienie nosowe, złowrogo górujące nad rozmieszonymi symetrycznie dwiema parami jąder. Prezentowana praca była jednym z dziewięciu obrazów eksponowanych w nowojorskiej galerii Bortolami w 2013. Te wielkoformatowe kompozycje Piotra Janasa oscylują na granicy między pięknem a groteską. Formy określone przez artystę jako „postaci” lub „autoportrety”, poddane zostały brutalnym zabiegom – rozciąganiu, przekłuwaniu, rozcinaniu... Ostre, mechaniczne linie przebijają oscylujące na granicy abstrakcji formy, które przywodzą na myśl narządy, płyny ustrojowe i workowate części ciała. Artysta celowo ubiera je w niejednoznaczność. Obrazy Janasa przywołują wyimaginowany świat, który rozpięty jest pomiędzy koszmarem i snem, wnętrzem i zewnętrzem, cielesnością i umysłem. Recenzentka gazety „New York Times”, Roberta Smith, tak opisywała swoje wrażenia z nowojorskiej wystawy: „najnowsze dokonania Piotra Janasa to aluzyjne pastisze gromadzonych przez artystę idei i przeciwstawnych konwencji. (…) Obrazy pana Janasa stanowią niesforną wypadkową symboliki faktury Abstrakcyjnego Ekspresjonizmu, rozdętych, różowych jak guma do żucia Surrealistycznych form i metalicznych elementów o złowrogiej, geometrycznej, Konstruktywistycznej naturze. Konstruktywne kolce i włócznie dręczą mięsiste organy i wnętrzności surrealistów, penetrując je i napinając jak krucyfiksy. Rozwodnione pociągnięcia pędzla, przeważnie krwistoczerwone, potęgują gwałtowność kroplami i nagłymi rozbryzgami. Prezentują melanż precedensów: Dalí, Tanguy, Wols, Bacon, Schnabel”.

Description:
"Minotaur" - diptych, 2013
oil/canvas, 248.5 x 297 cm; signed, dated and described on the reverse: 'PIOTR JANAS | JANAS 4 / MINOTAUR (R) | 2013' and 'PIOTR JANAS | JANAS 4 / MINOTAUR (L) | 2013',

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.



ID
111772
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu; 'PIOTR JANAS | JANAS 4 / MINOTAUR (R) | 2013' oraz 'PIOTR JANAS | JANAS 4 / MINOTAUR (L) | 2013'
Literatura
Roberta Smith, Piotr Janas: 'Minotaurs', „The New York Times”, 15.08.2013
Wystawiany
Piotr Janas, „Minotaurs”, Bortolami Gallery, Nowy Jork 27.06–30.08.2013