8
Ewa Juszkiewicz | Bez tytułu, 2009
Estymacja:
125,000 zł - 250,000 zł
Sprzedane
100,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989
Artysta
Ewa Juszkiewicz (1984)
Wymiary
60 x 60 cm
Kategoria
Opis
akryl/płótno, 60 x 60 cm, sygnowany i datowany na odwrociu: 'Ewa | Juszkiewicz | 2009'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Ewa Juszkiewicz już w początkach swojej twórczości interesowała się portretem. Taką formę przybrał cykl obrazów powstałych w ramach pracy dyplomowej na gdańskiej ASP. „W malarskim imperium Ewy Juszkiewicz portret jest królem”- powiedział Robert Florczak. A obie prezentowane prace są dowodem, który potwierdza tę tezę. A są to portrety niezwykle specyficzne – Juszkiewicz deformowała i rozmazywała twarze, co z czasem przerodziło się w charakterystyczne dla jej twórczości zastępowanie twarzy maskami, muszlami, kwiatami czy grzybami. W przypadku dwóch wczesnych prac z 2009 niewyraźne twarze mogą budzić strach lub odrazę. Jest w nich zarówno coś swojskiego, jak i przerażającego. „Tak widzę ludzi” – komentowała Ewa Juszkiewicz w jednym z wywiadów. Eksponując „dziwaczność” artystka wypracowała metodę na przełamanie konwencji portretowych i podkreślenie cech, które stoją w sprzeczności z „mieszczańskim” pojmowaniem portretu. Na własny sposób próbowała zinterpretować dwoistość ludzkiej natury. Aktualność, a zarazem atrakcyjność malarstwa Juszkiewicz, objawia się również tym, że wczesne portrety artystki reprezentują estetykę mniejszościową, tę ukrywaną i istniejącą poza głównym nurtem w kulturze. Artystka mówiła: „Szczególnie interesuje mnie sposób, w jaki kobiety były postrzegane i przedstawiane na przestrzeni wieków. Badam zjawisko transgresji, rozumianej jako przekraczanie granic norm estetycznych i kanonów obrazowania kobiet, a także społecznych i kulturowych oczekiwań wobec ich wizerunku, widzianych z perspektywy historii. Moim celem jest również analiza i zakwestionowanie klasycznych kanonów piękna. Zamierzam rozciągać i redefiniować granice między relacjami płci” (http://www.thephotophore.com/ewa-juszkiewicz/). Juszkiewicz jest artystką wywodzącą się ze środowiska gdańskiego. Obie prace były wystawiane na „Łaźni damskiej” w CSW Łaźnia. Jest to instytucja, która stawia sobie za cel promowanie współczesnej sztuki. W opisie wydarzenia można przeczytać, że były to „mini targi sztuki kobiet: okazja do zakupienia niewielkich gabarytowo i niestrasznych cenowo dzieł sztuki, będących wytworami kobiet-artystek. Jest to nasza propozycja, w jaki sposób rozwiązać kwestię upominku na Dzień Kobiet. W imprezie udział weźmie ‘kwiat trójmiejskich (i nie tylko) artystek’: Magda Bielesz, Angelika Fojtuch, Joanna Fluder, Agnieszka Gajewska, Gosia Golińska, Ewa Juszkiewicz, Bogna Klaman, Ewa Kobylarczyk, Dominika Krechowicz, Justyna Kuklo, Honorata Martin, Dorota Nieznalska, Hanna Nowicka, Anna Orbaczewska, Patrycja Orzechowska, Dorota Podlaska, Kasia Swinarska, Urszula Wasilewska, Iwona Zając” (https://www.laznia.pl/wystawy/ laznia-damska-124/).
Ewa Juszkiewicz (1984) jest absolwentką Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, doktorat uzyskała na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Jest laureatką m.in. nagrody pisma Format na III Festiwalu Sztuki Młodych w Szczecinie Przeciąg, Grand Prix na Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2013, nagrody specjalnej konkursu Artystyczna Podróż Hestii, Grand Prix w konkursie TheOneMinutes oraz III Nagrody na Multimedia Szajna Festiwal 2010. Jest stypendystką Marszałka Województwa Pomorskiego (2014) oraz uczestniczką Międzynarodowych Warsztatów Artystycznych Pienków. Twórczość Ewy Juszkiewicz na wystawach indywidualnych i solowych prezentowały instytucje takie jak Almine Rech Gallery (Paryż, 2019), Gagosian (Nowy Jork, 2019), Cabinet (Mediolan, 2019), Galerie Rolando Anselmi (Berlin, 2018), Zachęta Narodowa Galeria Sztuki (Warszawa, 2018), MSN (Warszawa, 2017), Galeria Arsenał (Bialystok, 2016), National Art Gallery of China (Pekin, 2015), Christie’s Ryder Street Gallery (Londyn, 2014), MOCAK (Kraków, 2013). Jej prace znajdują się w kolekcjach MSN w Warszawie, Muzeum Narodowego w Gdańsku, Zachęty Sztuki Współczesnej w Szczecinie, Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Olsztynie, Galerii Bielskiej BWA oraz w prywatnych kolekcjach w Polsce, Niemczech, Stanach Zjednoczonych i we Włoszech.
Description:
Untitled, 2009
acrylic/canvas, 60 x 60 cm; signed and dated on the reverse: 'Ewa | Juszkiewicz | 2009',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
ID
113665
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Ewa Juszkiewicz już w początkach swojej twórczości interesowała się portretem. Taką formę przybrał cykl obrazów powstałych w ramach pracy dyplomowej na gdańskiej ASP. „W malarskim imperium Ewy Juszkiewicz portret jest królem”- powiedział Robert Florczak. A obie prezentowane prace są dowodem, który potwierdza tę tezę. A są to portrety niezwykle specyficzne – Juszkiewicz deformowała i rozmazywała twarze, co z czasem przerodziło się w charakterystyczne dla jej twórczości zastępowanie twarzy maskami, muszlami, kwiatami czy grzybami. W przypadku dwóch wczesnych prac z 2009 niewyraźne twarze mogą budzić strach lub odrazę. Jest w nich zarówno coś swojskiego, jak i przerażającego. „Tak widzę ludzi” – komentowała Ewa Juszkiewicz w jednym z wywiadów. Eksponując „dziwaczność” artystka wypracowała metodę na przełamanie konwencji portretowych i podkreślenie cech, które stoją w sprzeczności z „mieszczańskim” pojmowaniem portretu. Na własny sposób próbowała zinterpretować dwoistość ludzkiej natury. Aktualność, a zarazem atrakcyjność malarstwa Juszkiewicz, objawia się również tym, że wczesne portrety artystki reprezentują estetykę mniejszościową, tę ukrywaną i istniejącą poza głównym nurtem w kulturze. Artystka mówiła: „Szczególnie interesuje mnie sposób, w jaki kobiety były postrzegane i przedstawiane na przestrzeni wieków. Badam zjawisko transgresji, rozumianej jako przekraczanie granic norm estetycznych i kanonów obrazowania kobiet, a także społecznych i kulturowych oczekiwań wobec ich wizerunku, widzianych z perspektywy historii. Moim celem jest również analiza i zakwestionowanie klasycznych kanonów piękna. Zamierzam rozciągać i redefiniować granice między relacjami płci” (http://www.thephotophore.com/ewa-juszkiewicz/). Juszkiewicz jest artystką wywodzącą się ze środowiska gdańskiego. Obie prace były wystawiane na „Łaźni damskiej” w CSW Łaźnia. Jest to instytucja, która stawia sobie za cel promowanie współczesnej sztuki. W opisie wydarzenia można przeczytać, że były to „mini targi sztuki kobiet: okazja do zakupienia niewielkich gabarytowo i niestrasznych cenowo dzieł sztuki, będących wytworami kobiet-artystek. Jest to nasza propozycja, w jaki sposób rozwiązać kwestię upominku na Dzień Kobiet. W imprezie udział weźmie ‘kwiat trójmiejskich (i nie tylko) artystek’: Magda Bielesz, Angelika Fojtuch, Joanna Fluder, Agnieszka Gajewska, Gosia Golińska, Ewa Juszkiewicz, Bogna Klaman, Ewa Kobylarczyk, Dominika Krechowicz, Justyna Kuklo, Honorata Martin, Dorota Nieznalska, Hanna Nowicka, Anna Orbaczewska, Patrycja Orzechowska, Dorota Podlaska, Kasia Swinarska, Urszula Wasilewska, Iwona Zając” (https://www.laznia.pl/wystawy/ laznia-damska-124/).
Ewa Juszkiewicz (1984) jest absolwentką Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, doktorat uzyskała na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Jest laureatką m.in. nagrody pisma Format na III Festiwalu Sztuki Młodych w Szczecinie Przeciąg, Grand Prix na Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2013, nagrody specjalnej konkursu Artystyczna Podróż Hestii, Grand Prix w konkursie TheOneMinutes oraz III Nagrody na Multimedia Szajna Festiwal 2010. Jest stypendystką Marszałka Województwa Pomorskiego (2014) oraz uczestniczką Międzynarodowych Warsztatów Artystycznych Pienków. Twórczość Ewy Juszkiewicz na wystawach indywidualnych i solowych prezentowały instytucje takie jak Almine Rech Gallery (Paryż, 2019), Gagosian (Nowy Jork, 2019), Cabinet (Mediolan, 2019), Galerie Rolando Anselmi (Berlin, 2018), Zachęta Narodowa Galeria Sztuki (Warszawa, 2018), MSN (Warszawa, 2017), Galeria Arsenał (Bialystok, 2016), National Art Gallery of China (Pekin, 2015), Christie’s Ryder Street Gallery (Londyn, 2014), MOCAK (Kraków, 2013). Jej prace znajdują się w kolekcjach MSN w Warszawie, Muzeum Narodowego w Gdańsku, Zachęty Sztuki Współczesnej w Szczecinie, Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Olsztynie, Galerii Bielskiej BWA oraz w prywatnych kolekcjach w Polsce, Niemczech, Stanach Zjednoczonych i we Włoszech.
Description:
Untitled, 2009
acrylic/canvas, 60 x 60 cm; signed and dated on the reverse: 'Ewa | Juszkiewicz | 2009',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
ID
113665
Technika
akryl/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany na odwrociu: 'Ewa | Juszkiewicz | 2009'
Proweniencja
zakup bezpośrednio od artysty; kolekcja prywatna, Polska
Wystawiany
„Łaźnia damska”, wystawa zbiorowa, Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia, Gdańsk, 2–8.03.2010