Powrót do DESA.PL
7 of Liczba obiektów: 58
7
Piotr Uklański | Bez tytułu
Estymacja:
250,000 zł - 350,000 zł
Sprzedane
280,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989
Artysta
Piotr Uklański (1968)
Wymiary
175,5 x 175,35 cm
Opis
tusz, gesso/płótno, 175,5 x 175,35 cm, sygnowany, datowany na odwrociu na blejtramie: 'P.U. 2009', opisany na odwrociu na blejtramie: 'UNTITLED (WARSAW UPRISING '44 - POWĄZKI)
na odwrociu na blejtramie wskazówka montażowa

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Artysta w swoich pracach często sięga po symbole z narodowej ikonosfery. W 2005 roku na wystawie „Polonia” w paryskiej galerii Emmanuela Perrotina pokazał biało-czerwoną „Flagę” z emalii i szkła oraz rzeźbę godła Polski. Dwa lata później, na wystawie „Biało-czerwona” w nowojorskiej Gagosian Gallery, znacznie rozbudował ten wątek odwołując się do tradycji powstania warszawskiego (rozmyta czerwona farba na obrazach podpisanych nazwami kolejnych, walczących dzielnic), historii „Solidarności” (napis ze zdjęcia w Stoczni) i realizując rzeźbę „Orzeł Stacha” przedstawiającą ogromnego, słowiańskiego orła według rysunków Stanisława Szukalskiego. To raptem kilka z licznych przykładów nawiązywania przez artystę do narodowej symboliki i historii. Uklański pochyla się nad zagadnieniem naszej tożsamości narodowej, interpretacji przeszłości i narosłych wokół niej mitów.
Rozwijany od lat cykl „krwawych” obrazów stanowi kontynuację tego wątku twórczości Uklańskiego. Wielkoformatowe białe płótna skropione czerwonym tuszem bądź zalane krwistoczerwoną farbą na pozór sprawiają wrażenie abstrakcyjnych, ale tytuły prac odnoszą nas do konkretnych, dramatycznych wydarzeń historycznych, w tym przypadku – Powstania Warszawskiego. Jednym z istotnych filarów twórczości Piotra Uklańskiego jest demistyfikacja współczesnych mitów nabrzmiałych wokół historycznych wydarzeń. Mitotwórczy charakter zafałszowujący istotę ludzkiego doświadczenia ma chociażby kultura masowa czy nacjonalistyczne ideologie. Pierwsza idealizuje i romantyzuje historię, drugie, w potrzebie heroizowania bohaterów, przywołując wydarzenia historyczne posługują się patetyczną retoryką i posuwają często do manipulacji. Uklański pokazuje przeszłość z zupełnie innej perspektywy – z perspektywy ludzkiego doświadczenia. Próżno poszukiwać tu patosu i heroizmu, patrzymy wyłącznie na tragiczne pokłosie nonsensownej bratobójczej walki – przelaną krew. Obrazy Uklańskiego stanowią całkowicie odmienny wobec polskiej tradycji malarskiej sposób upamiętniania narodowej historii, traktują o tym, o czym najczęściej zapominają konstruktorzy wielkich narracji – o dramacie jednostki. Malarz zwraca tym samym uwagę na prozaiczny i jednocześnie najbardziej tragiczny aspekt uczestnictwa w historii i jej doświadczania. W jego ujęciu wojna wiąże się bezpośrednio z ciałem, jego okaleczeniem i bolesną, daremną śmiercią podniesioną do potęgi tysięcy zgruchotanych istnień. Uklańskiemu udaje się tym samym ukazać brutalny, pełen przemocy rewers zmitologizowanej historii.


Description:
Untitled (Warsaw Uprising'44 - Powazki), 2009
ink, gesso/canvas, 175.5 x 175.35 cm; signed, dated on the reverse on the stretcher: 'P.U. 2009', described on the reverse on the stretcher: 'UNTITLED (WARSAW UPRISING '44 - POWAZKI)
on the reverse on the stretcher a mounting tip

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.



ID
112826
Technika
tusz, gesso/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany na odwrociu na blejtramie: 'P.U. 2009'
Proweniencja
kolekcja instytucjonalna, Polska