Powrót do DESA.PL
1 of Liczba obiektów: 58
1
Monika Sosnowska | Bez tytułu, 2003
Estymacja:
8,000 zł - 12,000 zł
Sprzedane
8,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989
Artysta
Monika Sosnowska (1972)
Wymiary
19 x 50 cm
Opis
gwasz/papier, 19 x 50 cm, sygnowany i datowany: 'MONIKA SOSNOWSKA 2003', na odwrociu nalepki Galerie Gisela Capitain, Kolonia

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Monika Sosnowska znana jest głównie z monumentalnych instalacji przestrzennych, w których podejmuje dialog z historią architektury. Początkowo w jej twórczości istniało także malarstwo dedykowane konkretnym miejscom i wystrojowi. Z czasem zaczęło pełnić rolę drugoplanową, a elementy obrazów stawały się coraz bardziej trójwymiarowe zagarniając przestrzeń wokół pracy. Podobnie skonstruowana jest omawiana praca. Artystka za pomocą niewielkich, sześciennych modułów kreuje układy przypominające litery, jednak ich odczytanie jest dla widza niemożliwe. Zadania nie ułatwia także brak tytułu oraz jakiegokolwiek innego punktu odniesienia. Wydaje się jakby Sosnowska pomijała cały aspekt znaczeniowy, skupiając się jedynie na formie i kroju liter. Przez to słowa zostają pozbawione całego kontekstu kulturowego, a stają się materią, z której artystka tworzy nowe jakości. Jest to charakterystyczny sposób działania artystki, która także w instalacjach przestrzennych prowadzi grę z widzem, wprowadzając do prac element zaskoczenia, błędu czy dysonansu. Wbrew surowej formie, jej sztuka jest na swój sposób zmysłowa, bo żeby ją odbierać wszystkie zmysły muszą zostać wyostrzone. Ponieważ niespodziewanie podłoga może ulec zwężeniu, klamka odwróceniu, a sufit może być jedynie złudzeniem. Podobnie jak uwalnia litery od znaczeń, uwalnia elementy architektoniczne od ich funkcji. Mocne, metalowe konstrukcje nie pełnią żadnej realnej funkcji, jedynie wywołują wrażenia, odnoszą się do emocji i kontekstów historycznych. Artystka podejmuje działania wchodzące w dialog z użytecznością architektury, wpisanymi w nią błędami, procesem spektakularnego rozpadu czy też obumierania. Szczególnie istotne są dla Sosnowskiej konteksty związane z architekturą powojenną, która w procesie powstawania miała na celu intensywne formowanie, porządkowanie i modernizowanie wspólnej przestrzeni. Artystka wchodzi dzięki temu w dialog z utopijnymi koncepcjami zakładającymi planowanie i kontrolę rzeczywistości miejskiej. Sosnowska odnosi się m.in. do właściwości koncentrycznych blokowisk, na które składają się serie schematycznych podziałów określających przestrzeń życiową. Z procesu umiejętnego eksperymentowania prace bezpośrednio przemawiają do wyobrażeń widza, czerpiąc zarówno z osobistego, jak i zbiorowego doświadczenia. Architektura w twórczości Sosnowskiej jest miejscem pamięci, które zawiera w sobie zarówno polityczne, jak i psychologiczne znaczenie.

Description:
Untitled, 2003
gouache/paper, 19 x 50 cm; signed and dated: 'MONIKA SOSNOWSKA 2003', the sticker Galerie Gisela Capitain, Cologne on the reverse

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.



ID
113600
Technika
gwasz/papier
Sygnatura
sygnowany i datowany: 'MONIKA SOSNOWSKA 2003'
Proweniencja
Galerie Gisela Capitain, Kolonia, Niemcy; ; kolekcja prywatna, Polska