Powrót do DESA.PL
82 of Liczba obiektów: 82
82
Władysław Jackiewicz | "Obraz IV/90", 1990
Estymacja:
30,000 zł - 40,000 zł
Sprzedane
24,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Wymiary
80 x 100 cm
Opis
olej/płótno, 80 x 100 cm, sygnowany p.d.: 'Jackiewicz', sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: "W. JACKIEWICZ | "OBRAZ IV / 90 | "BILD IV / 90'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Mogłoby się wydawać, że kobiecy akt to leitmotif twórczości Władysława Jackiewicza. Kobiece nagie ciało było swoistą obsesją i najczęstszym przedmiotem twórczej kontemplacji, który pojawił się u artysty już we wczesnych latach 70, a który kontynuował przez kolejne dziesięciolecia. Akty w ujęciu Jackiewicza, pomimo erotyki, a nierzadko namiętności, są niezwykle subtelne i eleganckie. Delikatne linie, pastelowe kolory, można rzec – elegancka linia rysunku – to cechy nieodłączne tych przedstawień. Według malarza bowiem kobiece ciało jest najdoskonalszym kształtem, jaki stworzył Bóg. Co ciekawe, w procesie twórczym artyście nie towarzyszyły konkretne modelki. Ciała, które malował na swoich obrazach, odtwarzał z pamięci. Jackiewicz twierdził, że obecność w pracowni innej osoby zakłócałaby skupienie, które uważał za niezbędne do powstania dzieła. A tak subtelne i wrażliwe malarstwo wymagało skupienia absolutnego. „Maluję z pamięci – podkreślał w rozmowie z Barbarą Szczepułą z Dziennika Bałtyckiego. – Mam w głowie obrazy zrobione przez lepszych ode mnie, to eliminuje potrzebę korzystania z modela. Moje zauroczenie aktem zaczęło się, gdy zobaczyłem ‘Śpiącą Wenus’ Giorgione (…)”. Malarz jednak podkreślał, że jego zainteresowaniu towarzyszyła nieśmiałość, dlatego na swoich płótnach jedynie sugeruje kształty ud, bioder czy talii, ale nie przedstawia części kobiecego ciała dosłownie. W efekcie jego prace to abstrakcyjne kompozycje, na których jedynie za pomocą linii podsuwa skojarzenie z pełnymi kształtami postaci.
Studiował na Wydziale Malarstwa w PWSSP w Sopocie. Dyplom otrzymał w 1952 roku, w pracowni profesora Artura Nacht-Samborskiego. W latach 1951-84 pracownik w macierzystej uczelni Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Gdańsku (obecnie: Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku). Od 1965 do 1968 roku był dziekanem Wydziału Malarstwa, w latach 1968-69 prorektorem uczelni. W latach 1969-81 pełnił funkcję jej rektora PWSSP. Współtwórca Grupy Gdańskiej. Twórca licznych aktów, pejzaży, martwych natur oraz abstrakcyjnych kompozycji geometrycznych; jego twórczość charakteryzuje zróżnicowana faktura, bogata i wyrafinowana kolorystyka.

Description:
"Painting IV/90", 1990
oil/canvas, 80 x 100 cm; signed lower right: 'Jackiewicz', signed, dated and described on the reverse: "W. JACKIEWICZ | "OBRAZ IV / 90 | "BILD IV / 90'

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany p.d.: 'Jackiewicz'
Proweniencja
kolekcja prywatna, Niemcy; Karl&Faber, Monachium; kolekcja prywatna, Polska