77
Włodzimierz Pawlak | "Notatka o sztuce 7/IX", 2012
Estymacja:
12,000 zł - 18,000 zł
Sprzedane
11,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Artysta
Włodzimierz Pawlak (1957)
Wymiary
33 x 24 cm
Kategoria
Opis
akryl/płótno, 33 x 24 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'WŁODZIMIERZ PAWLAK | NOTATKA O SZTUCE | 7/IX | 33 x 24 | 2012'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Włodzimierz Pawlak cykl „Notatki o sztuce” rozpoczął w II połowie lat 90. Seria obrazów stanowi malarski notatnik, w którym artysta zostawia zapiski dotyczące najważniejszych prac artystów awangardowych. Można w niej odnaleźć odniesienia do kluczowych dzieł Henryka Stażewskiego, Władysław Strzemińskiego czy Kazimierza Malewicza. Każdy obraz to refleksja na temat innego zagadnienia teoretycznego. Pawlak swobodnie posługuje się rozmaitymi technikami, eksplorując poszczególne sposoby przedstawiana. Prace klasyków są dla niego niewyczerpanym źródłem inspiracji i materiałem badawczym. Jednocześnie, tworząc cykl im poświęcony, sam staje się częścią dyskursu i sobie także zapewnia miejsce na kartach historii sztuki. Obrazy z cyklu „Notatki o sztuce” prezentują szeroki wachlarz możliwości technicznych Pawlaka. Wydaje się, że artysta z nieskrywaną satysfakcją sięga po sposoby malowania mistrzów, a eksplorując ich metody pracy, jeszcze raz poddaje dyskusji ich sens i znaczenie.
Był wolnym słuchaczem, a potem studentem w pracowni Rajmunda Ziemskiego na Warszawskiej ASP. Jeszcze jako student w 1982 został członkiem Gruppy. Był uczestnikiem niemal wszystkich jej wystaw i akcji, współredaktorem pisma "Oj dobrze już", w którym zamieszczał wiersze, manifesty, teksty odczytów. Wspólnie z Gruppą uczestniczył w niezależnym ruchu artystycznym lat 80 - tych. W tym okresie dał się poznać jako artysta wrażliwy na uwikłania społeczne i polityczne czasu stanu wojennego. Komentował zastaną sytuację sięgając po niewyszukaną, trafiającą wprost metaforykę, jak w cyklu "Świnie" (1983), czy symboliczne przetworzenia pięcioramiennej gwiazdy, jak w obrazach CZERWONY AUTOBUS RUSZA W DROGĘ DOOKOŁA ŚWIATA, DROGA Z PIEKŁA DO PIEKŁA (1984). Cykl obrazów dyplomowych Pawlaka nosi tytuł "Obrazy zamalowane" (1985), artysta miał bowiem zamiar (niezrealizowany) zamalować je w obecności komisji dyplomowej. Miało to być gestem zniszczenia, a zarazem solidarności z anonimowymi "malarzami" politycznych napisów na murach. W grupie obrazów z lat 1986-1987 stosował zabieg przesłaniania kompozycji maskującą ją warstwą farby, co było oryginalnym przeniesieniem i utrwaleniem w sztuce charakterystycznego motywu zamalowanych politycznych haseł na murach (NIE MÓWIĘ, NIE WIDZĘ, NIE SŁYSZĘ, SKĄD PRZYCHODZIMY, KIM JESTEŚMY, DOKĄD IDZIEMY, ŁAMANIE SZKLANYCH RUREK). Radykalnej zmiany formy dokonał w cyklu "Tablice dydaktyczne" (1987-1988). Płaszczyzny obrazów zapełniają graficzne siatki ideogramów, wykresów, map, znaków symbolizujących wiedzę i kulturę. Porównywano je do negatywu zarysowanej tablicy szkolnej.
Description:
"Note about art 7 / IX", 2012
acrylic/canvas, 33 x 24 cm; signed, dated and described on the reverse: 'WLODZIMIERZ PAWLAK | NOTATKA O SZTUCE | 7/IX | 33 x 24 | 2012',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Włodzimierz Pawlak cykl „Notatki o sztuce” rozpoczął w II połowie lat 90. Seria obrazów stanowi malarski notatnik, w którym artysta zostawia zapiski dotyczące najważniejszych prac artystów awangardowych. Można w niej odnaleźć odniesienia do kluczowych dzieł Henryka Stażewskiego, Władysław Strzemińskiego czy Kazimierza Malewicza. Każdy obraz to refleksja na temat innego zagadnienia teoretycznego. Pawlak swobodnie posługuje się rozmaitymi technikami, eksplorując poszczególne sposoby przedstawiana. Prace klasyków są dla niego niewyczerpanym źródłem inspiracji i materiałem badawczym. Jednocześnie, tworząc cykl im poświęcony, sam staje się częścią dyskursu i sobie także zapewnia miejsce na kartach historii sztuki. Obrazy z cyklu „Notatki o sztuce” prezentują szeroki wachlarz możliwości technicznych Pawlaka. Wydaje się, że artysta z nieskrywaną satysfakcją sięga po sposoby malowania mistrzów, a eksplorując ich metody pracy, jeszcze raz poddaje dyskusji ich sens i znaczenie.
Był wolnym słuchaczem, a potem studentem w pracowni Rajmunda Ziemskiego na Warszawskiej ASP. Jeszcze jako student w 1982 został członkiem Gruppy. Był uczestnikiem niemal wszystkich jej wystaw i akcji, współredaktorem pisma "Oj dobrze już", w którym zamieszczał wiersze, manifesty, teksty odczytów. Wspólnie z Gruppą uczestniczył w niezależnym ruchu artystycznym lat 80 - tych. W tym okresie dał się poznać jako artysta wrażliwy na uwikłania społeczne i polityczne czasu stanu wojennego. Komentował zastaną sytuację sięgając po niewyszukaną, trafiającą wprost metaforykę, jak w cyklu "Świnie" (1983), czy symboliczne przetworzenia pięcioramiennej gwiazdy, jak w obrazach CZERWONY AUTOBUS RUSZA W DROGĘ DOOKOŁA ŚWIATA, DROGA Z PIEKŁA DO PIEKŁA (1984). Cykl obrazów dyplomowych Pawlaka nosi tytuł "Obrazy zamalowane" (1985), artysta miał bowiem zamiar (niezrealizowany) zamalować je w obecności komisji dyplomowej. Miało to być gestem zniszczenia, a zarazem solidarności z anonimowymi "malarzami" politycznych napisów na murach. W grupie obrazów z lat 1986-1987 stosował zabieg przesłaniania kompozycji maskującą ją warstwą farby, co było oryginalnym przeniesieniem i utrwaleniem w sztuce charakterystycznego motywu zamalowanych politycznych haseł na murach (NIE MÓWIĘ, NIE WIDZĘ, NIE SŁYSZĘ, SKĄD PRZYCHODZIMY, KIM JESTEŚMY, DOKĄD IDZIEMY, ŁAMANIE SZKLANYCH RUREK). Radykalnej zmiany formy dokonał w cyklu "Tablice dydaktyczne" (1987-1988). Płaszczyzny obrazów zapełniają graficzne siatki ideogramów, wykresów, map, znaków symbolizujących wiedzę i kulturę. Porównywano je do negatywu zarysowanej tablicy szkolnej.
Description:
"Note about art 7 / IX", 2012
acrylic/canvas, 33 x 24 cm; signed, dated and described on the reverse: 'WLODZIMIERZ PAWLAK | NOTATKA O SZTUCE | 7/IX | 33 x 24 | 2012',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
akryl/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'WŁODZIMIERZ PAWLAK | NOTATKA O SZTUCE | 7/IX | 33 x 24 | 2012'
Proweniencja
kolekcja prywatna, Polska