Powrót do DESA.PL
72 of Liczba obiektów: 82
72
Paweł Kowalewski | "Ideologia i polityka", 1979
Estymacja:
50,000 zł - 70,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Artysta
Paweł Kowalewski (1958)
Wymiary
88 x 115 cm
Opis
kolaż, olej/płótno, 88 x 115 cm, sygnowany i datowany na odwrociu: 'Paweł Kowalewski '79'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Prezentowana praca pochodzi z wczesnej fazy twórczości Pawła Kowalewskiego, zrealizował ją będąc jeszcze studentem warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. W płótnach tego okresu często wykorzystuje technikę kolażu – łączy zapisy aktualnej rzeczywistości w postaci wycinków z gazet, w tym przypadku komunistycznego biuletynu „Ideologia i polityka”, z ekspresyjnymi, barwnymi formami malarskimi dynamizującymi kompozycję czy jak w prezentowanej pracy odwołującymi się do konkretnego repertuaru symbolicznych znaczeń. Obrazy z czasów studenckich rozpoczynają okres malarstwa silnie zaangażowanego, związanego bezpośrednio z polityczno-społecznymi realiami tamtego okresu. Do 1989 Kowalewski będzie malował obrazy figuratywne, często o odniesieniach historycznych i patriotycznych, zyskując status malarza ikonicznego. Powstałe w okresie transformacji ustrojowej prace są dziś ważnym, zazwyczaj ironicznym i przenikliwym komentarzem do sytuacji, w jakiej znalazł się kraj u schyłku komunistycznego totalitaryzmu. Kowalewski już od czasów studenckich był zaangażowany w rozwój niezależnej sceny artystycznej, a początek jego kariery upłynął pod znakiem działalności w Gruppie. „Malował ‘brzydko’, jak cała Gruppa i jak niegdyś, kilkadziesiąt lat wcześniej, Andrzej Wróblewski, który uznał, że spraw ostatecznych nie można malować ładnie. (…) Ładne malowanie jest łatwiejsze. I, oczywiście, lepiej przyswajalne przez publiczność. Lecz czy jest potrzebne artyście, który pragnie drażnić widza?” (Anda Rottenberg, z katalogu wystawy Brzydkie Malowanie, Galeria Winda, Kielce 2021). Rzeczywistość czasów PRL-u Kowalewski odczuwał jako absurd i groteskę. W latach 1984-89, w ramach efemerycznego pisma Gruppy „Oj dobrze już”, gdzie zamieszczano wiersze, wypowiedzi, komentarze, szkice i rysunki, pisywał prześmiewcze teksty m.in. pod pseudonimem wyimaginowanej amerykańskiej dziennikarki Sharm Yarn. Podważał autorytet polskiej krytyki artystycznej, komentował pomijanie unikatowości zjawisk, które miały miejsce w Polsce w tamtym czasie oraz ośmieszał próby wyznaczania kierunku kultury przez politykę.

Gruppę stworzył razem z Ryszardem Grzybem, Jarosławem Modzelewskim, Włodzimierzem Pawlakiem, Markiem Sobczykiem i Ryszardem Woźniakiem. Działania Gruppy stanowiły bunt wobec akademizmu i postaw postawangardowych w sztuce, a także protest przeciwko cenzurze i represjom ze strony władz komunistycznych podczas stanu wojennego, wprowadzonego w 1981. Granicznym momentem w twórczości Kowalewskiego był rok 1989, kiedy artysta wraz z członkami Gruppy zainicjował akcję wspólnego malowania przed stołecznym lokalem wyborczym Solidarności w Warszawie. Realizacja pt. „Głos przyrody na Solidarność” symbolicznie wieńczyła ich grupową karierę. Artyści w latach 80. zaczynali jako nowicjusze, a kończyli swoją działalność jako klasycy minionej dekady. Do 1989 malarstwo Kowalewskiego było figuratywne, ekspresyjne w formie i kolorze. W jego tematyce dominowały odniesienia literackie, historyczne i patriotyczne, znajdując piękne malarsko, pełne nostalgii podsumowanie w „Cyklu litewskim”” (1988-89). Artysta nie unikał też problemów egzystencji i wątków zaczerpniętych z codzienności. Te ostatnie doszły silniej do głosu w cyklu małych rzeźb, zamykanych w szklane gablotki (lata 1989-90), a następnie w malarstwie i kolażach oraz montowanych z nich instalacjach. Po 1992 artysta, bardziej niż na malarstwie, skupił się na wątku performatywnym, podejmując działania interdyscyplinarne. W swojej twórczości poruszał zarówno temat „sztuki osobistej, czyli prywatnej”, zastanawiając się nad dynamiką tego, co osobiste, a co uniwersalne, jak i angażował się w dyskurs polityczny.
Studiował na warszawskiej ASP, gdzie w 1983 otrzymał dyplom z wyróżnieniem w pracowni Malarstwa S. Gierowskiego. Od tego roku został najmłodszym członkiem "Gruppy". Do 1989 malował obrazy figuratywne, często o odniesieniach historycznych i patriotycznych. Na początku lat 90. powstały serie kolaży, w których artysta skupił się na estetyce codzienności, o znamiennych tytułach.: "Ćwiczenia z estetyki, w jakiej wzrastałem", "Znaki orientacyjne, które są konieczne, by uniknąć szaleństwa". W 1983 otrzymał dyplom (z wyróżnieniem) w pracowni malarstwa Stefana Gierowskiego w warszawskiej ASP. Od tego roku został najmłodszym członkiem "Gruppy". Do 1989 malował obrazy figuratywne, często o odniesieniach historycznych i patriotycznych. Na początku lat 90. powstały serie kolaży, w których artysta skupił się na estetyce codzienności, o znamiennych tytułach.: "Ćwiczenia z estetyki, w jakiej wzrastałem", "Znaki orientacyjne, które są konieczne, by uniknąć szaleństwa".

Description:
"ideology and politics", 1979
collage, oil/canvas, 88 x 115 cm; sygnowany i datowany na odwrociu: 'Pawel Kowalewski '79',

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
kolaż, olej/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany na odwrociu: 'Paweł Kowalewski '79'