56
Włodzimierz Jan Zakrzewski | "Rysunek dziecka", 1995-96
Estymacja:
70,000 zł - 90,000 zł
Sprzedane
55,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Wymiary
153 x 200 cm
Kategoria
Opis
akryl, kreda/płótno, 153 x 200 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'W. JAN ZAKRZEWSKI | CHILD'S DRAWING (UPSTATE NEW YORK) 1995/96 | MIXED MEDIA (ACRYLIC, OL. BASE INK, INK, PENCIL) | 91 x 80" (137 x 203 cm)', na odwrociu numery inwentarzowe Muzeum Narodowego w Poznaniu
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Z czasem jednak do jego malarskiego świata zaczynają się wkradać nowe elementy, być może związane ze statusem przybysza w obcym kraju, z potrzebą oswojenia się ‘gdzie indziej’ i określenia własnej tożsamości na tamtym terenie. Pojawiają się zatem ślady pamięci – nałożone na siebie fragmenty pejzaży z różnych miejsc świata. Równolegle – komentarze do wydarzeń w świecie, najczęściej odległym i nieznanym, a także szukanie czynników dookreślających tożsamość artysty przez sięganie do barw narodowych nieznanych dziadków. Wreszcie – konieczne po latach – spojrzenie na osobiste relacje z ojcem i malarskie odwołania do twórczości Zakrzewskiego seniora. Znajdzie się tam zarówno parafraza ojcowskiego rysunku ‘Włodek na balkonie’, jak i wmontowany we własną kompozycję ‘Obraz ojca’. Zanurzenie we wspomnieniach w sposób naturalny dosięgło czasów dzieciństwa, a zaraz po nim – wczesnej twórczości. Przyszedł czas rozliczeń i czas ‘luk w pamięci’ zsynchronizowany z decyzją powrotu do Polski po dwóch dekadach spędzonych w USA. I powtórny proces asymilacji, tym razem w poznawanym na nowo własnym kraju. Artysta podejmuje decyzję wyjścia poza dotychczas uprawiane malarstwo i rysunek, zaczyna tworzyć złożone układy przestrzenne poddane rygorowi czasu, uzupełnione o dźwięk i światło. To spiętrzenie form wydaje się konieczne, by zobrazować problemy wykraczające daleko poza jednostkowe doświadczenie artysty i człowieka, sięgające spraw tożsamości narodów i czynników określających ich egzystencję”.
Anda Rottenberg, Dziedzictwo i tożsamość, tekst przygotowany dla magazynu „Dobre Wnętrze” w 2006, maszynopis z archiwum autorki
W latach 1964-70 studiował na Wydziale Malarstwa i Grafiki warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, dyplom uyzskał w pracowni prof. Krystyny Łada-Studnickiej. Artysta wyjechał z Polski w 1981 roku i zamieszkał w USA w stanie Nowy Jork. Od 1990 roku dzielił swój czas pomiędzy Nowym Jorkiem a Warszawą. Od 2001 roku mieszka i pracuje w Warszawie. Pochodzi z artystycznej rodziny: ojciec, Włodzimierz Zakrzewski, był znanym malarzem i plakacistą, a matka, Elżbieta Owsepian-Zakrzewska, malarką. Jego prace znajdują się w zbiorach m.in.: Muzeum Narodowego w Warszawie, Muzeum Sztuki w Łodzi, Stedelijk Museum w Amsterdamie, Museum Bochum w Bochum, Galerii Zachęta w Warszawie, Galerii Foksal w Warszawie, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie, Centrum Sztuki Współczesnej "Znaki Czasu" w Toruniu, Muzeum Górnośląskiego w Bytomiu, Muzeum Narodowego w Poznaniu, Brooklyn Museum w Nowy Jorku, Haags Gemeentemuseum w Hadze, De Pont Foundation w Tilburgu w Holandii.
Description:
"Child's drawing", 1995-96
acrylic, chalk/canvas, 153 x 200 cm; signed, dated and described on the reverse: 'W. JAN ZAKRZEWSKI | CHILD'S DRAWING (UPSTATE NEW YORK) 1995/96 | MIXED MEDIA (ACRYLIC, OL. BASE INK, INK, PENCIL) | 91 x 80" (137 x 203 cm)', on the reverse the inventory numbers of the National Museum in Poznan
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Z czasem jednak do jego malarskiego świata zaczynają się wkradać nowe elementy, być może związane ze statusem przybysza w obcym kraju, z potrzebą oswojenia się ‘gdzie indziej’ i określenia własnej tożsamości na tamtym terenie. Pojawiają się zatem ślady pamięci – nałożone na siebie fragmenty pejzaży z różnych miejsc świata. Równolegle – komentarze do wydarzeń w świecie, najczęściej odległym i nieznanym, a także szukanie czynników dookreślających tożsamość artysty przez sięganie do barw narodowych nieznanych dziadków. Wreszcie – konieczne po latach – spojrzenie na osobiste relacje z ojcem i malarskie odwołania do twórczości Zakrzewskiego seniora. Znajdzie się tam zarówno parafraza ojcowskiego rysunku ‘Włodek na balkonie’, jak i wmontowany we własną kompozycję ‘Obraz ojca’. Zanurzenie we wspomnieniach w sposób naturalny dosięgło czasów dzieciństwa, a zaraz po nim – wczesnej twórczości. Przyszedł czas rozliczeń i czas ‘luk w pamięci’ zsynchronizowany z decyzją powrotu do Polski po dwóch dekadach spędzonych w USA. I powtórny proces asymilacji, tym razem w poznawanym na nowo własnym kraju. Artysta podejmuje decyzję wyjścia poza dotychczas uprawiane malarstwo i rysunek, zaczyna tworzyć złożone układy przestrzenne poddane rygorowi czasu, uzupełnione o dźwięk i światło. To spiętrzenie form wydaje się konieczne, by zobrazować problemy wykraczające daleko poza jednostkowe doświadczenie artysty i człowieka, sięgające spraw tożsamości narodów i czynników określających ich egzystencję”.
Anda Rottenberg, Dziedzictwo i tożsamość, tekst przygotowany dla magazynu „Dobre Wnętrze” w 2006, maszynopis z archiwum autorki
W latach 1964-70 studiował na Wydziale Malarstwa i Grafiki warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, dyplom uyzskał w pracowni prof. Krystyny Łada-Studnickiej. Artysta wyjechał z Polski w 1981 roku i zamieszkał w USA w stanie Nowy Jork. Od 1990 roku dzielił swój czas pomiędzy Nowym Jorkiem a Warszawą. Od 2001 roku mieszka i pracuje w Warszawie. Pochodzi z artystycznej rodziny: ojciec, Włodzimierz Zakrzewski, był znanym malarzem i plakacistą, a matka, Elżbieta Owsepian-Zakrzewska, malarką. Jego prace znajdują się w zbiorach m.in.: Muzeum Narodowego w Warszawie, Muzeum Sztuki w Łodzi, Stedelijk Museum w Amsterdamie, Museum Bochum w Bochum, Galerii Zachęta w Warszawie, Galerii Foksal w Warszawie, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie, Centrum Sztuki Współczesnej "Znaki Czasu" w Toruniu, Muzeum Górnośląskiego w Bytomiu, Muzeum Narodowego w Poznaniu, Brooklyn Museum w Nowy Jorku, Haags Gemeentemuseum w Hadze, De Pont Foundation w Tilburgu w Holandii.
Description:
"Child's drawing", 1995-96
acrylic, chalk/canvas, 153 x 200 cm; signed, dated and described on the reverse: 'W. JAN ZAKRZEWSKI | CHILD'S DRAWING (UPSTATE NEW YORK) 1995/96 | MIXED MEDIA (ACRYLIC, OL. BASE INK, INK, PENCIL) | 91 x 80" (137 x 203 cm)', on the reverse the inventory numbers of the National Museum in Poznan
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
akryl, kreda/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'W. JAN ZAKRZEWSKI | CHILD'S DRAWING (UPSTATE NEW YORK) 1995/96 | MIXED MEDIA (ACRYLIC, OL. BASE INK, INK, PENCIL) | 91 x 80" (137 x 203 cm)'
Proweniencja
Muzeum Narodowe w Poznaniu (depozyt, ekspozycja stała); kolekcja prywatna, Polska