Powrót do DESA.PL
34 of Liczba obiektów: 82
34
Apoloniusz Węgłowski | "Kompozycja", 2016
Estymacja:
20,000 zł - 30,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Wymiary
150 x 80 cm
Opis
olej/płótno, 150 x 80 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'APOLONIUSZ WĘGŁOWSKI | OLEJ 150 X 80 | 2016' oraz sygnowany, datowany i opisany na blejtramie: 'APOLONIUSZ WĘGŁOWSKI "KOMPOZYCJA" 2016'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.


Niezaprzeczalnie najistotniejszymi elementami budującymi język wypowiedzi artystycznej Apoloniusza Węgłowskiego są kolor, przestrzeń i światło. Szczególnie ważne wydaje się to ostatnie traktowane w dwojaki sposób: jako narzędzie do kształtowania barwnych płaszczyzn, a także jako smuga czy wręcz blask, które wydobywają z mroku określone fragmenty. Obrazy zbudowane są z misternej konstrukcji drobnych kształtów odbijających światło. Powierzchnia omawianego obrazu została podzielona na dwie strefy: świetlistą oraz pogrążoną w mroku. Ta pierwsza budowana jest z nieskończonej ilości wertykalnych kształtów. Każdy z nich został pokryty kolorem, stwarzając wrażenie wypukłości i unoszenia się z płaszczyzny płótna. Barwy działają zwartymi kompleksami, wewnątrz których artysta albo wiąże tony podobne, albo zestawia je kontrastowo. Wydaje się, jakby sensem tego malarstwa była wewnętrzna gra czysto plastycznych elementów, tworzenie złudzeń optycznych, mamienie widzów. Od końca lat 80. artysta maluje serię obrazów, w których światło jest przedstawione jako mocny rozbłysk, silna łuna, która rozbłyskając, uniemożliwia odbieranie kolorów i pogłębia mrok. Te prace wpisują się w artystyczny dyskurs na temat fizyczności zjawiska koloru. Barwa to przecież nic innego jak określone ilościowo i jakościowo promieniowanie świetlne. Refleksję malarską na ten temat pogłębiają obrazy, w których Węgłowski przedstawia barwy rozszczepione niczym w krysztale bądź tęczy. W jednym przypadku pasma kolorów stają się rozbłyskiem białego światła, w innym z ich zmieszania otrzymamy barwę czarną. Niezależnie z którym efektem mamy do czynienia, malarstwo Węgłowskiego jest niezwykle efektowne. Działa nie tylko barwnymi zestawieniami, ale także dopracowaniem detali i eksperymentalnym potraktowaniem przestrzeni na obrazie.

Description:
"Composition", 2016
oil/canvas, 150 x 80 cm; signed, dated and described on the reverse: 'APOLONIUSZ WEGLOWSKI | OLEJ 150 X 80 | 2016' and signed, dated and described on the stretcher: 'APOLONIUSZ WEGLOWSKI "KOMPOZYCJA" 2016',

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'APOLONIUSZ WĘGŁOWSKI | OLEJ 150 X 80 | 2016' oraz sygnowany, datowany i opisany na blejtramie: 'APOLONIUSZ WĘGŁOWSKI "KOMPOZYCJA" 2016'
Wystawiany
„Apoloniusz Węgłowski – malarstwo”, wystawa indywidualna, Galeria Ostrołęka, 18.05-4.6.2017;