Powrót do DESA.PL
17 of Liczba obiektów: 82
17
Victor Vasarely | "Woonnaall", 1970-1975
Estymacja:
600,000 zł - 800,000 zł
Sprzedane
560,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Wymiary
201 x 101 cm
Opis
akryl/płótno, 201 x 101 cm, sygnowany w kompozycji: 'vasarely-', sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Vasarely | "WOONNAALL" | 200 / 100 cm | 1970/75'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
- Obiekt importowany spoza terytorium UE na podstawie odprawy czasowej. Importowy podatek VAT w wysokości 8% kwoty wylicytowanej, będzie doliczony do ceny sprzedaży obiektu.

Victor Vasarely należy do grona tych twórców, których sztuka od samego początku robiła na odbiorcach piorunujące wrażenie. Węgiersko- -francuski artysta, absolwent grafiki i projektowania typograficznego prywatnej szkoły artystycznej Sándora Bortnyika – Műhely („Warsztat”), uznawanej za węgierski oddział Bauhausu, stworzył niepowtarzalny styl obrazów, które przyciągają wzrok widza z hipnotyczną intensywnością. Dziś Vasarely jest uważany za założyciela op-artu z ogromnym dorobkiem artystycznym, który przez lata przekraczał kolejne granice ludzkiej percepcji.

Po opuszczeniu Budapesztu w 1930 Vasarely osiadł w Paryżu, gdzie rozpoczął pracę jako grafik i konsultant kreatywny w największych agencjach reklamowych w mieście. Było to w czasie, kiedy sztuka abstrakcyjna była hasłem dnia i na dobre zagościła na salonach i w galeriach. W 1912 powstało tam pierwsze ugrupowanie z programem sztuki abstrakcyjnej – Section d’or. W okresie międzywojennym dominowała abstrakcja geometryczna, na gruncie sztuki abstrakcyjnej powstały idee powiązania malarstwa z innymi sztukami plastycznymi, rozwijało się nowe pojęcie jedności stylowej, kwitła twórczość teoretyczna. We Francji duże znaczenie miały ugrupowania Cercle et Carré i Abstraction-Création. Dzięki licznym kontaktom z ówczesnym środowiskiem artystycznym Vasarely mógł obserwować, co działo się w paryskim świecie sztuki. To właśnie tam podjął pierwsze eksperymenty z efektami fakturowymi, przestrzenną głębią, światłem i cieniem, tworząc prace, które fluktuowały i przeistaczały przed oczami widza, nigdy nie poddając się jednej perspektywie, za każdym razem wywołując nowe interpretacje. Vasarely odkrył, że poprzez precyzyjne ułożenie geometrycznych kształtów i kolorów może nadać płótnom dodatkowy wymiar. Prace takie jak „Zebry” (1937) czy „Tygrys” (1938) to ikoniczne przykłady tego wczesnego stylu. To właśnie te dwa płótna po wielu latach zostały uznane przez krytyków i historyków sztuki za pionierskie dla op-artu. Pierwsza ważna indywidualna wystawa artysty odbyła się w 1944 podczas otwarcia galerii Denise René, skoncentrowanej w swojej działalności głównie na prezentowaniu sztuki abstrakcyjnej. Zakończenie wojny pozwoliło Vasarelyemu otworzyć studio i realizować indywidualny, wyrazisty styl wizualny. Podobnie jak konstruktywiści przed nim, dążył do wypracowania uniwersalnego języka w sztuce, zdolnego do przezwyciężenia narodowych barier i uzdrowienia wojennych podziałów. W połowie lat 50. znalazł go w swoich „unités plastiques”. Ten „alfabet” składał się z małych kwadratów, z których każdy miał podstawowy kolor i kształt, elementy można było bez końca zmieniać. Zgrupowane kompozycje zdawały się wibrować na płótnie i wraz z pracami Soto, Caldera i Man Raya stały się impulsem do narodzin sztuki kinetycznej.

Na początku lat 60. Vasarely posunął dalej zasady op-artu, tworząc złudzenia optyczne na wielką skalę, które odzwierciedlały psychodeliczną estetykę i ducha dekady. Doszedł w tym czasie do technicznej perfekcji w tworzeniu tzw. struktur optycznych. Dzięki wykorzystaniu materiałów takich jak farba przemysłowa, aluminium, szkło czy błona fotograficzna tworzył iluzjonistyczne, pełne ruchu kompozycje. Często używając jako punktu wyjścia monochromatycznej szachownicy, (jak w słynnej serii „Vega”) Vasarely, podobnie jak Escher, posługiwał się matematyczną logiką, żeby stworzyć wrażenie wypaczonych powierzchni, które były jednocześnie wklęsłe i wypukłe, wirujące i nieruchome, pęczniejące i kurczące się. W tych nowych pracach Vasarely wierzył, że odkrywa nowe światy, które „do tej pory wymykały się badaniom zmysłów”. W praktyce twórczej Victorowi Vasarelyemu przyświecała przede wszystkim idea stworzenia sztuki uniwersalnej, ponadpojęciowego i ponadwerbalnego wizualnego przekazu, który będzie komunikatywny dla każdego bez względu na jego pochodzenie czy wykształcenie. Wierzył, że obraz może być lepszym środkiem komunikacji niż język, ponieważ nie odzwierciedla podziałów politycznych czy klasowych. Metoda malowania Vasarelyego zapożyczona była z różnych wpływów, w tym w dużej mierze z zasad projektowania Bauhausu, gdzie naczelną zasadą artystów i projektantów było dążenie do jedności estetycznej i technicznej dzieła, konstruktywizmu oraz twórczości takich artystów jak: Wassily Kandinsky, Paul Klee czy László Moholy-Nagy
Z pochodzenia był Węgrem. Dorastał w Budapeszcie. Od 1930 roku działał w Paryżu. Jeden z czołowych przedstawicieli abstrakcji geometrycznej, prekursor op-artu czyli sztuki operującej złudzeniami optycznymi. Od lat 50. starał się określić ją formułując szereg manifestów. Swoją twórczość abstrakcyjną określał mianem plastyki kinetycznej, starając się poprzez stosowane w niej efekty stwarzać wrażenie ruchu. Od roku 1960 artysta w manifestach teoretycznych rozwija koncepcję alfabetu plastycznego zatytułowanego "Folklor planetarny". Swoje pomysły plastyczne chciał wykorzystać do dekoracji budynków.

Description:
"Woonnaall", 1970-1975
acrylic/canvas, 201 x 101 cm; signed in compositioni: 'vasarely-', signed, dated and described on the reverse: 'Vasarely | "WOONNAALL" | 200 / 100 cm | 1970/75'

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
- This lot has been imported from outside the EU and placed under Temporary Admission regime. Import VAT is payable at 8% on the hammer price.
Technika
akryl/płótno
Sygnatura
sygnowany w kompozycji: 'vasarely-'
Proweniencja
kolekcja prywatna; Phillips, Londyn, 2008; kolekcja prywatna; Sotheby’s, Nowy Jork, 2017; kolekcja prywatna, Europa