14
Jonasz Stern | Kompozycja, 1976
Estymacja:
70,000 zł - 90,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Artysta
Jonasz Stern (1904 - 1988)
Wymiary
44 x 55 cm
Kategoria
Opis
kolaż, technika mieszana/płótno, 44 x 55 cm, sygnowany i datowany p.d.: 'Stern 976', na odwrociu papierowa nalepka z Galerii Sztuki przy ul. Floriańskiej 34 w Krakowie
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„(…) Nie niweczy jednak artysta dotychczasowych osiągnięć w sztuce racjonalnej. W tym samym czasie pracuje nad układami geometrycznymi i w końcu ponownie tworzy syntezę obu sposobów wypowiedzi. W latach pięćdziesiątych maluje tak charakterystyczne kompozycje jak ‘Asocjacje rybackie’, ‘Ptak’, ‘Kompozycję agresywną’, ‘Rytmy występujące’. Sprowadzone do płaskich, graficznych konturów formy mają tu walor symbolu. Nie wyobrażają, ale znaczą. Uogólnione, niby abstrakcyjne, przestają być jednostkowym ptakiem, łodzią, zapisem wybranej sytuacji, relacją z unikalnego faktu. Są wizerunkiem każdego ruchu, każdej agresji, wszystkich podobnych zdarzeń. Na monochromatycznych, pięknych w swym kolorystycznym zróżnicowaniu tłach przesuwają się dwuwymiarowe trójkąty, elipsy, kształty paraorganiczne. Proste, logiczne, kreślone linią i cyrklem, działają klimatem, nastrojem, tworzą parabolę poetycką. Od tej pory główną drogę Sterna wyznaczać też będą takie układy. Czasem artysta zainteresuje się samą geometrią, zbuduje kompozycję pozbawioną poza plastycznych asocjacji, ale nie zmienia to faktu, że okres mistrzowskiej syntezy skonkretyzowały prace z lat pięćdziesiątych”.
Mariusz Hermansdorfer, [w:] „Kanon i wyraz”, Galeria EM, Klub Międzynarodowej Prasy i Książki, Wrocław 1981.
Kształcił się prywatnie u P. Gajewskiego, następnie, pod koniec lat 20 - tych w Krakowie - w Wolnej Szkole Malarstwa i Rysunków L. Mehofferowej oraz w Akademii Sztuk Pięknych u W. Jarockiego, F. Pautscha, T. Axentowicza i S. Kamockiego. W okresie II wojny światowej mieszkał w lwowskim getcie. Działał w konspiracji, uciekał z transportu do obozu zagłady w Bełżcu, uniknął masowego rozstrzelania. W 1945 wrócił do Krakowa i związał się ze środowiskiem skupionym wokół Tadeusza Kantora. Działał w odnowionej po wojnie Grupie Krakowskiej (należał do jej przedwojennych założycieli). Na przestrzeni lat 50 i 70 - tych wykładał malarstwo w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Od 1958 zajmował się kolażami, do których dołączał rybie szkielety i drobne kości oraz kawałki tkanin; kierował w ten sposób uwagę odbiorców na tematy najważniejsze dla człowieka - śmierci i przemijania.
Description:
Composition, 1976
collage, mixed media/canvas, 44 x 55 cm; signed and dated lower right: 'Stern 976', on the reverse, a paper sticker from the Art Gallery at ul. Florianska 34 in Krakow
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„(…) Nie niweczy jednak artysta dotychczasowych osiągnięć w sztuce racjonalnej. W tym samym czasie pracuje nad układami geometrycznymi i w końcu ponownie tworzy syntezę obu sposobów wypowiedzi. W latach pięćdziesiątych maluje tak charakterystyczne kompozycje jak ‘Asocjacje rybackie’, ‘Ptak’, ‘Kompozycję agresywną’, ‘Rytmy występujące’. Sprowadzone do płaskich, graficznych konturów formy mają tu walor symbolu. Nie wyobrażają, ale znaczą. Uogólnione, niby abstrakcyjne, przestają być jednostkowym ptakiem, łodzią, zapisem wybranej sytuacji, relacją z unikalnego faktu. Są wizerunkiem każdego ruchu, każdej agresji, wszystkich podobnych zdarzeń. Na monochromatycznych, pięknych w swym kolorystycznym zróżnicowaniu tłach przesuwają się dwuwymiarowe trójkąty, elipsy, kształty paraorganiczne. Proste, logiczne, kreślone linią i cyrklem, działają klimatem, nastrojem, tworzą parabolę poetycką. Od tej pory główną drogę Sterna wyznaczać też będą takie układy. Czasem artysta zainteresuje się samą geometrią, zbuduje kompozycję pozbawioną poza plastycznych asocjacji, ale nie zmienia to faktu, że okres mistrzowskiej syntezy skonkretyzowały prace z lat pięćdziesiątych”.
Mariusz Hermansdorfer, [w:] „Kanon i wyraz”, Galeria EM, Klub Międzynarodowej Prasy i Książki, Wrocław 1981.
Kształcił się prywatnie u P. Gajewskiego, następnie, pod koniec lat 20 - tych w Krakowie - w Wolnej Szkole Malarstwa i Rysunków L. Mehofferowej oraz w Akademii Sztuk Pięknych u W. Jarockiego, F. Pautscha, T. Axentowicza i S. Kamockiego. W okresie II wojny światowej mieszkał w lwowskim getcie. Działał w konspiracji, uciekał z transportu do obozu zagłady w Bełżcu, uniknął masowego rozstrzelania. W 1945 wrócił do Krakowa i związał się ze środowiskiem skupionym wokół Tadeusza Kantora. Działał w odnowionej po wojnie Grupie Krakowskiej (należał do jej przedwojennych założycieli). Na przestrzeni lat 50 i 70 - tych wykładał malarstwo w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Od 1958 zajmował się kolażami, do których dołączał rybie szkielety i drobne kości oraz kawałki tkanin; kierował w ten sposób uwagę odbiorców na tematy najważniejsze dla człowieka - śmierci i przemijania.
Description:
Composition, 1976
collage, mixed media/canvas, 44 x 55 cm; signed and dated lower right: 'Stern 976', on the reverse, a paper sticker from the Art Gallery at ul. Florianska 34 in Krakow
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
kolaż, technika mieszana/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany p.d.: 'Stern 976'