Powrót do DESA.PL
12 of Liczba obiektów: 82
12
Stanisław Fijałkowski | "4.III.2011", 2011
Estymacja:
160,000 zł - 250,000 zł
Sprzedane
150,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Wymiary
81 x 60 cm
Opis
akryl, olej/płótno, 81 x 60 cm, sygnowany, datowany i opisany na krośnie malarskim: 'S. fijałkowski | 4 III 2011 | 15/2011'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


„Świadomość rezultatu jest bardzo istotna dla malarza. W przypadku udanego obrazu traktuję go nieraz jako quasi-osobę wyposażoną w różne ludzkie cechy. Wychodząc z pracowni, mam poczucie, że zostawiam w niej żywego Anioła, który się zmaterializował przez moje niegodne ręce. I jest on usprawiedliwieniem mojego życia, niedoskonałego, pełnego upadków, ale w momencie pracy – świętego. Świętość dostępna dla każdego malarza, to być całkowicie oddanym swojej robocie, którą trzeba zrobić najlepiej dla siebie samego i dla tych, którzy będą w stanie przyjąć ją jako przesłanie”.

Stanisław Fijałkowski

Prezentowana praca pochodzi z cyklu „Przesłanie” powstającego między 2011 a 2013. Moc płótna zawiera się w użytej kolorystyce. Poza zestawieniem barw na płótnie nie ma nic, co mogłoby sugerować jakiekolwiek istnienie materialne. Znaczną część obrazu zajmuje plama niebiesko-szarego koloru, w której w oddali majaczą zarysy kształtów. Oniryczny nastrój podkreśla wyłaniające się na środku pomarańczowe pociągnięcie pędzla. Całość płótna jest otoczona czerwoną linią. Obraz sugeruje, że artysta z upływem czasu zmierzał w kierunku upraszczania form i redukowania symbolicznych znaczeń, oczyszczania swoich kompozycji ze zbędnych odniesień.
Studia odbył w latach 1946–51 w łódzkiej PWSSP. W początkowym okresie twórczości nawiązywał do doświadczeń impresjonizmu, w końcu lat 50. przeżył fascynację informelem. Przemiany, jakie zachodzą w jego malarstwie, skupiają się głównie na stopniowym odchodzeniu od formy wprost, zbyt dosłownej. Tworzył prace, które wykorzystują sugestie „przedmiotowe” i odnoszą się np. do ikonografii chrześcijańskiej, cykle kompozycji abstrakcyjnych (np. „Wąwozy”, „Wariacje na temat liczby cztery”, „Studia talmudyczne”) czy sięgających do własnych przeżyć autora („Autostrady”). Artysta reprezentował Polskę na Biennale w Sao Paulo (1969) i na Biennale w Wenecji (1972). W roku 1977 wyróżniono go Nagrodą Krytyki Artystycznej im. Cypriana Kamila Norwida, a w 1990 roku uhonorowany został prestiżową Nagrodą im. Jana Cybisa

Description:
"4.III.2011", 2011
acrylic, oil/canvas, 81 x 60 cm; signed, dated and described on the stretcher: 'S. fijalkowski | 4 III 2011 | 15/2011',

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
akryl, olej/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na krośnie malarskim: 'S. fijałkowski | 4 III 2011 | 15/2011'
Proweniencja
zakup bezpośrednio od artysty; kolekcja prywatna, Polska
Wystawiany
„Hommage a Stanisław Fijałkowski”, Galeria Ego, Poznań, 2011