Powrót do DESA.PL
77 of Liczba obiektów: 88
77
Ryszard Winiarski | "Projekt 5", 1971
Estymacja:
14,000 zł - 20,000 zł
Sprzedane
13,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Prace na Papierze
Wymiary
30 x 21,5 cm (w świetle passe-partout)
Opis
ołówek, tusz/papier, 30 x 21,5 cm (w świetle passe-partout), sygnowany i datowany p.d.: 'winiarski - 71',

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Winiarski konsekwentnie podążał za wypracowanym na początku swojej twórczości założeniem – pragnieniem połączenia sztuki z nauką. Artyście o podwójnym wykształceniu, malarskim oraz inżynieryjnym przyświecał cel wypracowania zasad regulujących powstawanie dzieła. Dążąc
do maksymalnego uproszczenia środków artystycznego wyrazu, Ryszard Winiarski posługiwał się początkowo tylko czernią i bielą (odpowiednikami matematycznych zer i jedynek) oraz kwadratem jako stałym modułem budującym kompozycje, których zapis powstawał w wyniku zastosowania przypadku w procesie tworzenia pracy (rzut kostką do gry, losowanie, wybór przypadkowych liczb). Zgodnie z koncepcją artysty jego prace były wynikiem połączonych ze sobą czynników przypadku i zaprogramowania. Program przewidywał np. wybór wielkości kwadratu, wybór koloru lub narożnika obrazu, od którego zaczynała się rozwijać kompozycja. O ostatecznym wyborze elementów decydował jednak przypadek, czyli rzut kostką lub monetą. Pod jego ręką przypadek nabierał cech logiczności.
Studiował na Politechnice i w ASP w Warszawie. W 1965 roku powstały pierwsze obrazy z serii "Próby wizualnej prezentacji rozkładów statystycznych", gdzie użył jako podstawowej jednostki struktury czarny i biały kwadrat, a ich układ wynikał z przypadku. W 1966 otrzymał nagrodę na Sympozjum Artystów i Naukowców w Puławach. W latach 1967-77 tworzył scenografie m. in. w Teatrze Polskim w Warszawie. Od 1976 rozpoczął działalność w "Salonach Gry", do których wprowadzał przypadkowych uczestników. Po 1980 powstały formy przestrzenne - tzw. geometria w stanie napięcia. Ważniejsze realizacje przestrzenne to: Goriucken 1976, projekt dla Hamburga z 1980, udział w Kunststrasse Rhon w 1986. Miał ok. 50 wystaw indywidualnych; ważniejsze wystawy zbiorowe to: Biennale w Sao Paulo (1969), Biennale Konstruktywizmu w Norymberdze (1969 i 1971).

Description:
"Project 5", 1971
pencil, ink/paper, 30 x 21.5 cm (dimensions in passe-partout window); signed and dated lower right: 'winiarski - 71', ,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
ołówek, tusz/papier
Sygnatura
sygnowany i datowany p.d.: 'winiarski - 71'
Literatura
ołówek, tusz/papier