60
Teresa Pągowska | Bez tytułu, 1983
Estymacja:
25,000 zł - 35,000 zł
Sprzedane
26,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Prace na Papierze
Artysta
Teresa Pągowska (1926 - 2007)
Wymiary
77 x 51 cm
Kategoria
Opis
technika mieszana/papier, 77 x 51 cm, sygnowany i datowany l.d.: 'TPągowska '83',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Teresa Pągowska wypracowała swój wyrazisty styl, w którym w centrum zawsze pozostaje figura człowieka. Najczęściej jest to postać kobieca pozbawiona cech indywidualnych, na pół rzeczywista, na pół efemeryczna w dynamicznych pozach, w których kryją się mocne, wyraziste emocje. Ekspresyjność jej obrazów czy prac na papierze silnie oddziałuje na odbiorcę poprzez kontrastowe zestawienia barwne oraz sposób ich nakładania. Do modelowania postaci artystka używa lapidarnych kształtów, często jedynie zamarkowanych zarysów anatomii, których ulotność podkreślona zostaje szybkim, dynamicznym sposobem malowania. Powstaje w ten sposób wrażenie ruchu, jak gdyby postacie pozostawały w odwiecznej transformacji. Podobnie jest w przypadku
omawianej pracy, w której kobiece ciało nakreślone jest wieloma krótkimi pociągnięciami pędzla. Postać ma uniesioną głowę, niewyraźną twarz skierowaną ku niebu, pełne piersi i kształtne uda. Przywołuje skojarzenia bardziej z rzeźbioną figurą niż realną postacią. Wyjątkowo potraktowana została głowa i włosy kobiety. Artystka za pomocą kłębowiska linii połączyła je w jedno z tłem, tak, że trudno wyróżnić ich
granice. Praca ujawnia także stały zabieg artystki – pozostawienie niezamalowanych płaszczyzn tła, które oddziałuje naturalnym kolorem materiału. Ciekawy efekt daje włączenie różowego koloru, który jeszcze mocniej dynamizuje całość kompozycji. Prace Pągowskiej poprzez swoje niedomknięcia i ekspresję umożliwiają widzowi wejście w dialog i budowanie własnej narracji.
Skończyła poznańską Państwową Wyższą Szkołę Sztuk Plastycznych – malarstwo i techniki ścienne pod kierunkiem Wacława Taranczewskiego i Eustachego Wasilkowskiego. W okresie studiów była asystentką Jacka Piaseckiego. W latach 1950-64 była pedagogiem w gdańskiej PWSSP, po czym przeniosła się do Warszawy. Po kilkuletniej przerwie kontynuowała pracę pedagogiczną: w latach 1971-73 w łódzkiej PWSSP (aktualnie ASP), a następnie przez wiele lat w akademii warszawskiej. W roku 1988 uzyskała tytuł profesora zwyczajnego. Artystka zawsze zdradzała nieprzeciętną wrażliwość kolorystyczną, rozwiniętą pod wpływem sztuki Piotra Potworowskiego. Skupiła się jednak na postaci ludzkiej. W latach 60. jej malarstwo zdominował motyw silnie zdeformowanej, traktowanej skrótowo, ludzkiej (głównie kobiecej) figury, ukazywanej często w nieoczekiwanych, dynamicznych, często tanecznych, układach. Od tamtej pory postać ludzka jest w tym malarstwie obecna jako pozbawiona rysów indywidualnych zwarta, mocna sylweta. Artystka chętnie operowała gwałtownymi spięciami sumarycznych kształtów oraz kontrastami plam jednolitego koloru. Przez tę umowność odbiera bohaterom jednoznaczny charakter.
Description:
Untitled, 1983
mixed media/paper, 77 x 51 cm; signed and dated lower left: 'TPagowska '83', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Teresa Pągowska wypracowała swój wyrazisty styl, w którym w centrum zawsze pozostaje figura człowieka. Najczęściej jest to postać kobieca pozbawiona cech indywidualnych, na pół rzeczywista, na pół efemeryczna w dynamicznych pozach, w których kryją się mocne, wyraziste emocje. Ekspresyjność jej obrazów czy prac na papierze silnie oddziałuje na odbiorcę poprzez kontrastowe zestawienia barwne oraz sposób ich nakładania. Do modelowania postaci artystka używa lapidarnych kształtów, często jedynie zamarkowanych zarysów anatomii, których ulotność podkreślona zostaje szybkim, dynamicznym sposobem malowania. Powstaje w ten sposób wrażenie ruchu, jak gdyby postacie pozostawały w odwiecznej transformacji. Podobnie jest w przypadku
omawianej pracy, w której kobiece ciało nakreślone jest wieloma krótkimi pociągnięciami pędzla. Postać ma uniesioną głowę, niewyraźną twarz skierowaną ku niebu, pełne piersi i kształtne uda. Przywołuje skojarzenia bardziej z rzeźbioną figurą niż realną postacią. Wyjątkowo potraktowana została głowa i włosy kobiety. Artystka za pomocą kłębowiska linii połączyła je w jedno z tłem, tak, że trudno wyróżnić ich
granice. Praca ujawnia także stały zabieg artystki – pozostawienie niezamalowanych płaszczyzn tła, które oddziałuje naturalnym kolorem materiału. Ciekawy efekt daje włączenie różowego koloru, który jeszcze mocniej dynamizuje całość kompozycji. Prace Pągowskiej poprzez swoje niedomknięcia i ekspresję umożliwiają widzowi wejście w dialog i budowanie własnej narracji.
Skończyła poznańską Państwową Wyższą Szkołę Sztuk Plastycznych – malarstwo i techniki ścienne pod kierunkiem Wacława Taranczewskiego i Eustachego Wasilkowskiego. W okresie studiów była asystentką Jacka Piaseckiego. W latach 1950-64 była pedagogiem w gdańskiej PWSSP, po czym przeniosła się do Warszawy. Po kilkuletniej przerwie kontynuowała pracę pedagogiczną: w latach 1971-73 w łódzkiej PWSSP (aktualnie ASP), a następnie przez wiele lat w akademii warszawskiej. W roku 1988 uzyskała tytuł profesora zwyczajnego. Artystka zawsze zdradzała nieprzeciętną wrażliwość kolorystyczną, rozwiniętą pod wpływem sztuki Piotra Potworowskiego. Skupiła się jednak na postaci ludzkiej. W latach 60. jej malarstwo zdominował motyw silnie zdeformowanej, traktowanej skrótowo, ludzkiej (głównie kobiecej) figury, ukazywanej często w nieoczekiwanych, dynamicznych, często tanecznych, układach. Od tamtej pory postać ludzka jest w tym malarstwie obecna jako pozbawiona rysów indywidualnych zwarta, mocna sylweta. Artystka chętnie operowała gwałtownymi spięciami sumarycznych kształtów oraz kontrastami plam jednolitego koloru. Przez tę umowność odbiera bohaterom jednoznaczny charakter.
Description:
Untitled, 1983
mixed media/paper, 77 x 51 cm; signed and dated lower left: 'TPagowska '83', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
technika mieszana/papier
Sygnatura
sygnowany i datowany l.d.: 'TPągowska '83'
Literatura
technika mieszana/papier