27
Tomasz Tatarczyk | z cyklu "Krok za Krokiem", 2002
Estymacja:
12,000 zł - 20,000 zł
Sprzedane
11,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Prace na Papierze
Artysta
Tomasz Tatarczyk (1947 - 2010)
Wymiary
24 x 30 cm
Kategoria
Opis
technika mieszana/papier, 24 x 30 cm, sygnowany i datowany p.d.: 'TOMASZ TATARCZYK | 2002',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
„Decyzja na czerń i biel jest taka, bo te kolory są najbardziej dosadne, najmocniejsze. Zapamiętałem, co mówił profesor Owidzki o Hiszpanach, ktorych uważają, że najbardziej dramatycznym widokiem jest czarny ptak na białym śniegu. Wprowadzenie dodatkowego koloru to dla mnie decyzja wymagająca specjalnego uzasadnienia. Kolory w moich obrazach oczywiście są, ale odkrywa się je w miarę uważnego oglądania…”.
Tomasz Tatarczyk
W pracach Tatarczyka ujawnia się refleksyjny stosunek do natury, jego malarstwo jest sensualne, dominuje w nim aura skupienia i kontemplacji. Tym, co charakterystyczne, jest zainteresowanie Tatarczyka wycinkiem rzeczywistości odartym z anegdoty – wybierał motyw, który studiował aż do osiągnięcia pożądanych rezultatów. W malarstwie artysty próżno szukać pogoni za aktualnymi trendami w malarstwie. Nie wynika to z braku erudycji, a jedynie ze świadomej decyzji wyboru drogi twórczej.
Zaprezentowane w katalogu dzieła należą do serii „Krok za krokiem”. Na cykl składają się prace, które przedstawiają odciśnięte na śniegu ślady butów. Co ciekawe jednak, wszystkie prace są unikatowe i przedstawiają rożne wycinki opisanego fenomenu. Na niektórych z nich, oprócz typowych dla siebie kolorów białego oraz czarnego, malarz stosuje także miejscami barwę niebieską. Wyczuwalna z prac jest także charakterystyczna dla Tatarczyka chropowata, mięsista faktura.
W twórczości Tomasza Tatarczyka zasadniczą rolę odegrało miejsce, w którym artysta się osiedlił. Rozpatrywanie jego twórczości w oderwaniu od lokalnego kontekstu wydaje się niemożliwe. Jak opowiada o twórczości Tatarczyka inny wielki malarza, Jacek Sempoliński: „Mimo że tematy obrazów wybiera i przemyśla starannie, ogranicza nawet ich repertuar, wszystkie jednak emanują treścią uogólnianą i wybraną, wybranym skazaniem na tę, a nie inną drogę, człowieczeństwem bez rozproszeń i przypadkowego bogactwa. A bogactwa w Męćmierzu pod dostatkiem: purpurowe zachody słońca nad Wisłą, soczysta zieleń wzgórz, jesienne orgie barw berberysów i dereni, fiolety zaoranych pól – wszystko to Tatarczyk odsuwa i wybiera tylko czerń i biel. Te dwie barwy oczywiście kunsztownie wzbogaca chromatycznie i tworzy z nich pełno brzmiące akordy, ale jego wizja malarstwa jest ascetyczna, jakby nie doznanie wzrokowe ją ukształtowało, a uporczywa koncepcja matki ziemi. I dojmujące opuszczenie człowieka, który się po niej porusza. Tatarczyk jest w swoim wiejskim odludziu zasiedziały, a jednym z głównych tematów swej sztuki czyni drogę, rzeczywistą wiejską drogę przez pola, przeważnie błotnistą, czasem zaśnieżoną. Czasem jest ona tylko śladem butów człowieka, który poszedł gdzieś w głąb, ku horyzontowi. Naprzeciw bogactwu wegetacji i szczytowej, teatralnej malowniczości otoczenia stawia swój własny teatr człowiek osamotnionego i wędrującego” (Jacek Sempoliński, Twardy wybór, [w:] Tomasz Tatarczyk, Malarstwo, Painting, Warszawa 2004, [red.] Małgorzata Jurkiewicz, s. 34).
Swoje życie dzielił pomiędzy Warszawę, a dom pod Kazimierzem. Natura i pejzaż były jego naturalnym środowiskiem i inspiracją. Studiował w warszawskiej ASP, wcześniej ukończył studia na Politechnice. Jego twórczość jest efektem wnikliwej obserwacji wybranych z otoczenia i wielokrotnie powtarzanych motywów: zamknięte bramy, drogi, wzgórza, wąwozy, woda i unoszące się na jej powierzchni łodzie lub brodzące w niej psy. Od 1984 roku współpracował z Galerią Foksal w Warszawie. Jego prace były prezentowane na wielu wystawach indywidualnych m.in. w : Galerii Foksal, galerii BWA w Lublinie, Galerii Awangarda we Wrocławiu, Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie, Galerii 86 w Łodzi, w Galerii Zachęta w Warszawie, Soho Center for Visual Arts w Nowym Jorku, Galerie Ucher, Kolonia. Uczestniczył w licznych wystawach zbiorowych. W 1999 roku został laureatem Grand Prix Międzynarodowego Konkursu Rysunku we Wrocławiu. Był stypendystą Fundacji Kościuszkowskiej w N owym Jorku; Fundacji Sorosa w USA i Fundacji Rockefellera we Włoszech. W ostatnim czasie walczył z chorobą, malował mniej. W 2009 roku uhonorowany został za 2008 rok nagrodą im. Jana Cybisa przyznawaną wybitnym malarzom przez Związek Polskich Artystów Plastyków za całokształt twórczości.
Description:
from the series "Krok za Krokiem", 2002
mixed media/paper, 24 x 30 cm; signed and dated lower right: 'TOMASZ | TATARCZYK | 2002', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
„Decyzja na czerń i biel jest taka, bo te kolory są najbardziej dosadne, najmocniejsze. Zapamiętałem, co mówił profesor Owidzki o Hiszpanach, ktorych uważają, że najbardziej dramatycznym widokiem jest czarny ptak na białym śniegu. Wprowadzenie dodatkowego koloru to dla mnie decyzja wymagająca specjalnego uzasadnienia. Kolory w moich obrazach oczywiście są, ale odkrywa się je w miarę uważnego oglądania…”.
Tomasz Tatarczyk
W pracach Tatarczyka ujawnia się refleksyjny stosunek do natury, jego malarstwo jest sensualne, dominuje w nim aura skupienia i kontemplacji. Tym, co charakterystyczne, jest zainteresowanie Tatarczyka wycinkiem rzeczywistości odartym z anegdoty – wybierał motyw, który studiował aż do osiągnięcia pożądanych rezultatów. W malarstwie artysty próżno szukać pogoni za aktualnymi trendami w malarstwie. Nie wynika to z braku erudycji, a jedynie ze świadomej decyzji wyboru drogi twórczej.
Zaprezentowane w katalogu dzieła należą do serii „Krok za krokiem”. Na cykl składają się prace, które przedstawiają odciśnięte na śniegu ślady butów. Co ciekawe jednak, wszystkie prace są unikatowe i przedstawiają rożne wycinki opisanego fenomenu. Na niektórych z nich, oprócz typowych dla siebie kolorów białego oraz czarnego, malarz stosuje także miejscami barwę niebieską. Wyczuwalna z prac jest także charakterystyczna dla Tatarczyka chropowata, mięsista faktura.
W twórczości Tomasza Tatarczyka zasadniczą rolę odegrało miejsce, w którym artysta się osiedlił. Rozpatrywanie jego twórczości w oderwaniu od lokalnego kontekstu wydaje się niemożliwe. Jak opowiada o twórczości Tatarczyka inny wielki malarza, Jacek Sempoliński: „Mimo że tematy obrazów wybiera i przemyśla starannie, ogranicza nawet ich repertuar, wszystkie jednak emanują treścią uogólnianą i wybraną, wybranym skazaniem na tę, a nie inną drogę, człowieczeństwem bez rozproszeń i przypadkowego bogactwa. A bogactwa w Męćmierzu pod dostatkiem: purpurowe zachody słońca nad Wisłą, soczysta zieleń wzgórz, jesienne orgie barw berberysów i dereni, fiolety zaoranych pól – wszystko to Tatarczyk odsuwa i wybiera tylko czerń i biel. Te dwie barwy oczywiście kunsztownie wzbogaca chromatycznie i tworzy z nich pełno brzmiące akordy, ale jego wizja malarstwa jest ascetyczna, jakby nie doznanie wzrokowe ją ukształtowało, a uporczywa koncepcja matki ziemi. I dojmujące opuszczenie człowieka, który się po niej porusza. Tatarczyk jest w swoim wiejskim odludziu zasiedziały, a jednym z głównych tematów swej sztuki czyni drogę, rzeczywistą wiejską drogę przez pola, przeważnie błotnistą, czasem zaśnieżoną. Czasem jest ona tylko śladem butów człowieka, który poszedł gdzieś w głąb, ku horyzontowi. Naprzeciw bogactwu wegetacji i szczytowej, teatralnej malowniczości otoczenia stawia swój własny teatr człowiek osamotnionego i wędrującego” (Jacek Sempoliński, Twardy wybór, [w:] Tomasz Tatarczyk, Malarstwo, Painting, Warszawa 2004, [red.] Małgorzata Jurkiewicz, s. 34).
Swoje życie dzielił pomiędzy Warszawę, a dom pod Kazimierzem. Natura i pejzaż były jego naturalnym środowiskiem i inspiracją. Studiował w warszawskiej ASP, wcześniej ukończył studia na Politechnice. Jego twórczość jest efektem wnikliwej obserwacji wybranych z otoczenia i wielokrotnie powtarzanych motywów: zamknięte bramy, drogi, wzgórza, wąwozy, woda i unoszące się na jej powierzchni łodzie lub brodzące w niej psy. Od 1984 roku współpracował z Galerią Foksal w Warszawie. Jego prace były prezentowane na wielu wystawach indywidualnych m.in. w : Galerii Foksal, galerii BWA w Lublinie, Galerii Awangarda we Wrocławiu, Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie, Galerii 86 w Łodzi, w Galerii Zachęta w Warszawie, Soho Center for Visual Arts w Nowym Jorku, Galerie Ucher, Kolonia. Uczestniczył w licznych wystawach zbiorowych. W 1999 roku został laureatem Grand Prix Międzynarodowego Konkursu Rysunku we Wrocławiu. Był stypendystą Fundacji Kościuszkowskiej w N owym Jorku; Fundacji Sorosa w USA i Fundacji Rockefellera we Włoszech. W ostatnim czasie walczył z chorobą, malował mniej. W 2009 roku uhonorowany został za 2008 rok nagrodą im. Jana Cybisa przyznawaną wybitnym malarzom przez Związek Polskich Artystów Plastyków za całokształt twórczości.
Description:
from the series "Krok za Krokiem", 2002
mixed media/paper, 24 x 30 cm; signed and dated lower right: 'TOMASZ | TATARCZYK | 2002', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
technika mieszana/papier
Sygnatura
sygnowany i datowany p.d.: 'TOMASZ TATARCZYK | 2002'