18
Eugeniusz Markowski | Kompozycja
Estymacja:
8,000 zł - 12,000 zł
Sprzedane
18,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Prace na Papierze
Wymiary
40 x 30 cm
Kategoria
Opis
gwasz/papier, 40 x 30 cm, sygnowany l.g.: 'Eug. Markowski',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Eugeniusz Markowski był niezwykle wszechstronną postacią. Poza malarstwem zajmował się dziennikarstwem oraz dyplomacją. W 1938 uzyskał dyplom w pracowni Tadeusza Pruszkowskiego w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Po klęsce wojsk polskich we wrześniu 1939 artysta opuścił Polskę i udał się do Włoch, gdzie nawiązał kontakt z Libera Associazione Arti Figurative. Jednocześnie współpracował z włoskim Teatro delle Arti jako scenograf. Po wojnie pracował jako dyplomata oraz dziennikarz najpierw we Włoszech, a następnie przeniósł się do Włoch. Do Polski powrócił dopiero w 1955, gdzie zadebiutował na krajowej scenie artystycznej. Jego twórczości od tego czasu nie sposób pomylić z działalnością żadnego innego polskiego artysty. Do jej charakterystycznych cech należą niesamowita ekspresja, intensywna kolorystyka oraz podejmowany temat ludzkiej postaci w różnym ujęciu.
Kim są tajemnicze postacie na obrazach namalowanych przez Eugeniusza Markowskiego? Nagie ludzkie figury, najczęściej występujące w grupach i uchwycone w dynamicznych pozach, to postacie poddawane rozmaitym presjom oraz ciśnieniom. Te zdeformowane, obnażone sylwetki, przywodzące na myśl
zwierzęce hybrydy, zdają się wychodzić z kadru i w brutalny sposób wpływać na widza. Człowiek w ujęciu Markowskiego jest pozbawiony nie tylko ubrań, ale również warstwy emocjonalnej. Na obnażonych twarzach przedstawionych postaci możemy zaobserwować zatem cały wachlarz targających nimi trosk i uczuć, wyrażających ból, cierpienie, strach czy rozpacz. Artysta traktuje swoich bohaterów z bezlitosną brutalnością, poddaje ich chłodnemu, reporterskiemu osądowi, jednocześnie solidaryzuje się z heroizmem i odwagą walczących na froncie postaci. Prostotę środków zastosowanych przez artystę, tj. wyraźny, czarny kontur na ledwie zaznaczonym, anonimowym, białym tle podkreśla tak charakterystyczna dla malarstwa Markowskiego ekspresja, z jaką podchodzi do formy.
Malarz, grafik, scenograf. W 1938 uzyskał dyplom warszawskiej ASP w pracowni prof. T. Pruszkowskiego. Przez wiele lat pracował jako dziennikarz i dyplomata, m.in. w Kanadzie i we Włoszech. Właśnie w Italii miał możliwość zapoznania się zarówno z twórczością klasyków renesansu jak i włoskich futurystów. Tam też związał się z grupą Libera Associazione Arti Figurative, z którą wielokrotnie wystawiał swoje prace. Do kraju powrócił w 1955. Od 1969 był pedagogiem w macierzystej uczelni. Należał do nurtu nowej figuracji. Bohaterem jego obrazów jest człowiek poddany ciśnieniu negatywnych emocji, zdeformowany człowiek - potworek, na poły śmieszny, na poły tragiczny. Bogata faktura obrazów a także ich groteskowy wyraz zbliżają jego sztukę do poetyki art brut i twórczości J. Dubuffeta. Pomimo tego obecne jest u Markowskiego dążenie do podskórnej harmonii, widoczne są odwołania do antyku i renesansu. W 1963 artysta brał udział w Biennale w Sao Paulo. Jest laureatem Nagrody Krytyki Artystycznej im. C. K. Norwida z 1984 oraz ustanowionej w Poznaniu Nagrody Kolekcjonerów im. dr L. Siudy z 1998.
Description:
Composition
gouache/paper, 40 x 30 cm; signed upper left: 'Eug. Markowski', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Eugeniusz Markowski był niezwykle wszechstronną postacią. Poza malarstwem zajmował się dziennikarstwem oraz dyplomacją. W 1938 uzyskał dyplom w pracowni Tadeusza Pruszkowskiego w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Po klęsce wojsk polskich we wrześniu 1939 artysta opuścił Polskę i udał się do Włoch, gdzie nawiązał kontakt z Libera Associazione Arti Figurative. Jednocześnie współpracował z włoskim Teatro delle Arti jako scenograf. Po wojnie pracował jako dyplomata oraz dziennikarz najpierw we Włoszech, a następnie przeniósł się do Włoch. Do Polski powrócił dopiero w 1955, gdzie zadebiutował na krajowej scenie artystycznej. Jego twórczości od tego czasu nie sposób pomylić z działalnością żadnego innego polskiego artysty. Do jej charakterystycznych cech należą niesamowita ekspresja, intensywna kolorystyka oraz podejmowany temat ludzkiej postaci w różnym ujęciu.
Kim są tajemnicze postacie na obrazach namalowanych przez Eugeniusza Markowskiego? Nagie ludzkie figury, najczęściej występujące w grupach i uchwycone w dynamicznych pozach, to postacie poddawane rozmaitym presjom oraz ciśnieniom. Te zdeformowane, obnażone sylwetki, przywodzące na myśl
zwierzęce hybrydy, zdają się wychodzić z kadru i w brutalny sposób wpływać na widza. Człowiek w ujęciu Markowskiego jest pozbawiony nie tylko ubrań, ale również warstwy emocjonalnej. Na obnażonych twarzach przedstawionych postaci możemy zaobserwować zatem cały wachlarz targających nimi trosk i uczuć, wyrażających ból, cierpienie, strach czy rozpacz. Artysta traktuje swoich bohaterów z bezlitosną brutalnością, poddaje ich chłodnemu, reporterskiemu osądowi, jednocześnie solidaryzuje się z heroizmem i odwagą walczących na froncie postaci. Prostotę środków zastosowanych przez artystę, tj. wyraźny, czarny kontur na ledwie zaznaczonym, anonimowym, białym tle podkreśla tak charakterystyczna dla malarstwa Markowskiego ekspresja, z jaką podchodzi do formy.
Malarz, grafik, scenograf. W 1938 uzyskał dyplom warszawskiej ASP w pracowni prof. T. Pruszkowskiego. Przez wiele lat pracował jako dziennikarz i dyplomata, m.in. w Kanadzie i we Włoszech. Właśnie w Italii miał możliwość zapoznania się zarówno z twórczością klasyków renesansu jak i włoskich futurystów. Tam też związał się z grupą Libera Associazione Arti Figurative, z którą wielokrotnie wystawiał swoje prace. Do kraju powrócił w 1955. Od 1969 był pedagogiem w macierzystej uczelni. Należał do nurtu nowej figuracji. Bohaterem jego obrazów jest człowiek poddany ciśnieniu negatywnych emocji, zdeformowany człowiek - potworek, na poły śmieszny, na poły tragiczny. Bogata faktura obrazów a także ich groteskowy wyraz zbliżają jego sztukę do poetyki art brut i twórczości J. Dubuffeta. Pomimo tego obecne jest u Markowskiego dążenie do podskórnej harmonii, widoczne są odwołania do antyku i renesansu. W 1963 artysta brał udział w Biennale w Sao Paulo. Jest laureatem Nagrody Krytyki Artystycznej im. C. K. Norwida z 1984 oraz ustanowionej w Poznaniu Nagrody Kolekcjonerów im. dr L. Siudy z 1998.
Description:
Composition
gouache/paper, 40 x 30 cm; signed upper left: 'Eug. Markowski', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
gwasz/papier
Sygnatura
sygnowany l.g.: 'Eug. Markowski'