Powrót do DESA.PL
1 of Liczba obiektów: 88
1
Magdalena Abakanowicz | Twarz
Estymacja:
20,000 zł - 30,000 zł
Sprzedane
20,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Prace na Papierze
Wymiary
42 x 29,5 cm
Opis
tusz/papier, 42 x 29,5 cm, sygnowany i datowany p.d.: 'M. Abakanowicz 2001',

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Magdalena Abakanowicz była niewątpliwie jedną z najbardziej znanych na świecie polskich artystek. Kojarzona jest głównie z rzeźbiarskich realizacji, w których znacznie przekraczała ramy tej dyscypliny sztuki. Zdobyła sławę już w latach 60. dzięki nowatorskiemu podejściu do tkaniny, a powstałe w tym okresie monumentalne „Abakany” wpłynęły na tradycyjne pojmowanie rzeźby. Pierwsze rysunki zaczęły pojawiać się
na wystawach na przełomie lat 70. i 80. Były to wówczas głównie kreślone węglem „Korpusy” czy „Głowy”. Prace na papierze stanowią niezwykle ważną część oeuvre
Abakanowicz. Choć często wyrastały z doświadczeń rzeźbiarskich lub poprzedzały kolejne etapy artystycznych poszukiwań, mało kto zdaje sobie sprawę, że powstawały.
Może dzieje się tak dlatego, że nieraz były bardzo intymne, znacznie mniej „przebojowe” niż wspomniane wcześniej abakany. Mają zazwyczaj niewielkie rozmiary, ale emanuje z nich niezwykła energia zaklętego na papierze artystycznego gestu.

Omawiana praca pochodzi z późniejszego okresu w twórczości artystki, gdy po raz kolejny podejmowała wybrane motywy takie jak: twarze, oczy czy owalnie formowane
korpusy ptaków. Ciekawe, że w przeciwieństwie do rysunków, w rzeźbiarskich cyklach kroczące czy siedzące postacie są pozbawione twarzy. Artystka podkreślała w ten sposób anonimowość tłumów oraz nadrzędną rolę głowy pośród wszystkich ludzkich organów. Podobnie jak myśliciele od czasów antycznych uznawała ją za siedlisko tożsamości i istoty ludzkiego bytu. Pojawiające się na rysunkach twarze
także nie pozwalają na identyfikację konkretnej osoby. Bardziej nasuwają skojarzenia z pośmiertnymi maskami, magicznymi totemami i przedmiotami kultu. Artystka
podejmowała próby uchwycenia istoty najgłębszych przeżyć człowieka, nadając im uniwersalną formę. Kurator wystawy „Magdalena Abakanowicz” Dominik Kuryłek w 2010 o twarzach Abakanowicz pisał następująco: „Nie są to twarze mężczyzn, nie są to twarze kobiet. Jak to bywa w sztuce Abakanowicz, są pozbawione tożsamości. Gdy czyta się je poprzez figurę ’pozaobecnej’ autorki, pozostającej w swojej sztuce
niejako w cieniu, jawić się one mogą jako przedstawienia bohatera wymykającego się dominującemu dyskursowi, który chciałby go określać tylko i wyłącznie jako mężczyznę.
Bohater sztuki Abakanowicz, która zagadnienie podmiotowości podejmuje przez przedstawienie ciała, wydaje się przynależeć do barokowego modelu podmiotu,podmiotu alegorii, który nie reprezentuje siebie samego, ale pewną cechę, jakość czy
wartość” (Dominik Kuryłek, Twarze niebędące portretami, katalog wystawy MagdalenyAbakanowicz, Kraków 2010, s. 62-63).
Studiowała w latach 1950-54 na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Uprawiała rzeźbę. Pierwsze prace, które przyniosły jej międzynarodową sławę to monumentalne, przestrzenne gobeliny o reliefowej fakturze Abakany. Rzeźby artystki wykonane są w wielu technikach i różnych materiałach: ceramika, drewno, brąz, plastik - zarówno figuratywne, jak i niefiguratywne. Wykonała i zrealizowała wiele projektów dla miejsc publicznych i muzeów. W latach 1965-90 wykładała w poznańskiej ASP. Jest autorką erudycyjnych esejów poświęconych sztuce, mitologii, religii. W roku 1965 otrzymała nagrodę Grand Prix na Biennale Sao Paulo. Przez krytykę światową zaliczana do ścisłej czołówki artystów XX wieku.

Description:
Face
ink/paper, 42 x 29.5 cm; signed and dated lower right: 'M. Abakanowicz 2001', ,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
tusz/papier
Sygnatura
sygnowany i datowany p.d.: 'M. Abakanowicz 2001'
Literatura
tusz/papier