Powrót do DESA.PL
30 of Liczba obiektów: 93
30
Zygmunt Józef Menkes | Wnętrze z bukietem kwiatów w wazonie i skrzypcami ("My Bouquet"), lata 40. XX w.
Estymacja:
120,000 zł - 180,000 zł
Sprzedane
110,000 zł
Aukcja na żywo
Art Outlet. Sztuka Dawna
Wymiary
122 x 82 cm
Opis
olej/płótno, 122 x 82 cm, sygnowany p.d.: 'Menkes', na krośnie malarskim nalepka z opisem: '32 x 48', na ramie nalepka aukcyjna, nalepka firmy transportowej Trans Art z Paryża oraz nalepka z numerem inwentarzowym: '/II 3871/9 | EdP 13/10/11'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna.Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite".Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


„Szczególną uwagę na muzyczność rytmów barw i światłocienia u Menkesa zwracał uwagę André Salmon.Jest to oczywiście często używane metaforyczne odniesienie wartości plastycznych malarstwa do innej gałęzi sztuki – muzyki.Niezależnie jednak od tego, w kompozycjach Menkesa bardzo często pojawiają się instrumenty muzyczne.Są to naturalne ‘modele’, rekwizyty kompozycyjne, ale predylekcja do nich nie jest sprawą czystego przypadku.Sam był po matce muzykalny, trochę grywał i podobno mówił, że gdyby nie został malarzem, poświęciłby się muzyce.W swojej pracowni na strychu miał całą kolekcję starych instrumentów”.

Władysława Jaworska, Zygmunt Menkes.Malarz École De Paris, „Biuletyn Historii Sztuki” 1996, Nr 1-2, s.20

Krótko przed wybuchem II wojny światowej oraz na jej początku do Stanów Zjednoczonych dotarło kilkudziesięciu uznanych malarzy z Europy.Ukształtowani w Paryżu i innych kuźniach awangardy na Starym Kontynencie, stanowili inspirację dla pokolenia amerykańskich modernistów.Spośród przybyszów Menkes cieszył się, warto zaryzykować takie stwierdzenie, sławą.Artysta wyjechał do Ameryki w 1935 roku, a przez kolejne cztery lata kursował między Stanami Zjednoczonymi i Francją.Szybko po przyjeździe zaadoptował się na lokalnej scenie artystycznej: wystawiał we French Art Galleries (1939), Durand-Ruel Galleries (1941), a wkrótce związał się także z Associated American Artists Galleries (1944), dzięki czemu mógł stale eksponować swoje prace w nowojorskich galeriach.Otrzymywał liczne nagrody: od Corcoran Art Galleries (1941, 1945), Pensylvania Academy of Fine Arts (1945) oraz piastował ważne stanowiska – w latach 1942-43 został prezesem Amerykańskiej Federacji Malarzy i Rzeźbiarzy Nowoczesnych.W kolejnych dekadach obrazy artysty szybko znajdowały nabywców na rynku sztuki, jak też trafiały do najważniejszych kolekcji sztuki nowoczesnej w Stanach i na świecie (dość wymienić Metropolitan Museum of Art, Whitney Museum czy Centre Pompidou).

W połowie lat 30.XX wieku sytuacja zmusiła Menkesa do wyjazdu z Francji.W tamtym czasie nasilała się nagonka na cudzoziemców, nad Europą krążyło widmo nazizmu, a echo kryzysu finansowego nie pozwalało artystom intratnie sprzedawać swoich prac.Ameryka z rozwijającym się życiem artystycznym i bogatymi kolekcjonerami stawała się naturalnym celem emigracji twórców.Menkes z żoną Stanisławą znaleźli w Ameryce schronienie w kilku miejscach.Początkowo mieszkali w studiu przy 69 Ulicy w Nowym Jorku, latem wynajmowali wiejski dom w Connecticut.Na przełomie lat 30.i 40.przyjaźnili się z przebywającymi wówczas w Nowym Jorku Julianem Tuwimem, Janem Lechoniem, Kazimierzem Wierzyńskim czy Zdzisławem Czermańskim.W kolejnych latach mieszkali w pracowni w Gramercy Park, aż w końcu osiedli w domu w Riverdale, gdzie Menkes miał duże malarskie atelier oraz letnią rezydencję w Woodstock w Stanie Nowy Jork.Stanisława pracowała jako modelka, a później projektantka mody, podczas gdy jej mąż wkraczał w Ameryce na tory sztuki.

Sztuka Menkesa współformowała oblicze nowoczesnej figuracji amerykańskiej po 1945 roku, razem ze szkołą nowojorską, ekspresjonizmem abstrakcyjnym w jego przedstawieniowej odmianie.Arthur Miller, znany dramaturg i krytyk, pisał w 1949 roku w artykule: „Menkes swoją wystawą zdobywa owacyjne przyjęcie”: „Z pochodzenia Polak, z wykształcenia Paryżanin, z natchnienia Amerykanin – Menkes wydaje się jednym z nielicznych artystów, którzy potrafią być w pełni ‘modern’ bez odrzucania piękności światła, koloru, faktury oraz tego, co rozumiemy przez malarstwo już od czasów Tycjana i Rembrandta.Jest wspaniałym malarzem” (cyt.za: Władysława Jaworska, Zygmunt Menkes.Malarz École de Paris, „Biuletyn Historii Sztuki” 1996, nr 1-2, s.28).Nazywany „cudownym kolorystą”, stworzył w dojrzałych latach „kaligraficzny” styl – wprowadził do swojej palety zdecydowaną kolorystykę, bazując na czerniach, czerwieniach i błękicie, a do obserwowanej wzrokowo rzeczywistości podchodził w sposób zupełnie antynaturalistyczny.Menkes próbował zamknąć esencję i przeżyte odczucie przedmiotów w ciemnych plamach i wyrazistym rysunku stosowanym trochę jak pismo, trochę jak hieroglif – który nie zapewnia dokładnego poznania rzeczy, lecz dostęp do ich natury.
Studiował w Szkole Przemysłowej we Lwowie, następnie w krakowskiej ASP.Uczył się także w pracowni Alexandra Archipenki w Berlinie.W 1923 wyjechał do Paryża, gdzie wszedł w krąg malarzy Ecole de Paris.Wystawiał na paryskich Salonach: Jesiennym, Niezależnych, Tuileries.Związany był z życiem artystycznym w Polsce.Należał do ugrupowania Nowa Generacja, był członkiem Zrzeszenia Artystów Plastyków Zwornik.Malował pejzaże, kompozycje figuralne, akty, portrety, martwe natury, sceny z życia Żydów.Poza malarstwem olejnym, tworzył również gwasze, akwarele i rysunki.

Description:
Interior with flower bouquet in a vase and violin ("My Bouquet"), 1940s
oil/canvas, 122 x 82 cm; signed lower right: 'Menkes', on the stretcher a label with a description: '32 x 48', on the frame an auction label, a label of a transport company Trans Art from Paris and a label with an inventory number: '/II 3871/9 | EdP 13/10/11',

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold.On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee.Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany p.d.: 'Menkes'
Proweniencja
kolekcja prywatna, Stany Zjednoczone; dom aukcyjny Artcurial, Paryż, październik 2011; kolekcja prywatna, Polska
Literatura
Sigmund Menkes 1896-1986, Nowy Jork 1993, poz. 85 (il.)