15
Norbert Delman | "Into sleep" z cyklu "Leftovers", 2021
Estymacja:
1,000 zł
Sprzedane
4,500 zł
Aukcja na żywo
Kolekcjonerzy dla Muzeum. Aukcja charytatywna na rzecz Stowarzyszenia Przyjaciele Muzeum Narodowego w Warszawie
Artysta
Norbert Delman (1989)
Wymiary
63 x 30 x 10 cm
Kategoria
Opis
technika własna, 63 x 30 x 10 cm, sygnowany na spodzie: 'Delman | [monogram artysty]'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Praca „Into sleep” pochodzi z cyklu „Leftovers” (Resztki) polegającego na przetwarzaniu starego w nowe. Delman dekonstruuje istniejące rzeźby, dodaje do nich kolejne elementy, tworząc w ten sposób nowe prace. Taki proces może nie mieć końca. Dla artysty cykl ten stanowi pretekst do mówienia o ludzkiej kondycji. Pokazuje w nim, że w sztuce (jak w ludzkim życiu) wszystko może ulec zmianie. Artysta operuje tu językiem obecności i braku, materii i pustki - które jego zdaniem - bliskie powinny być człowiekowi świadomemu, że żyjąc, cały czas umiera.
Delman łączy ze sobą różne elementy zarówno intencjonalnie, jak i zdając się na przypadek. Swoje rzeźby buduje ze szczątków, resztek innych prac, które nie miałyby już szansy zaistnieć samodzielnie. Drewniane, sklejkowe odpadki zwykle mają określony kształt, nie są elastyczne. Dzięki „Leftovers” wchodzą w nowe relacje, stają się częścią kolejnej opowieści. Artysta porównuje je do zbioru doświadczeń (czasem przypadkowych), z jakich składa się człowiek.
Mimo swej abstrakcyjnej formy prace Delmana są niezwykle organiczne. „Resztki” to fantazja artysty o rzeźbiarskich ciałach, wynikająca z tęsknoty za cielesnością. To również projekt, spekulacja przyszłych form istnienia. Intensywny kolor unifikuje kompozycje, ale też eksponuje ich braki, podkreśla „stany zapalne”. Skrępowane opaskami fragmenty pulsują nie tylko jaskrawymi barwami, ale także wewnętrznym napięciem.
Rzeźbiarz i performer, twórca wideo, instalacji i grafik. Kurator wystaw. W latach 2008–14 studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, gdzie obronił dyplom w Pracowni Działań Przestrzennych prof. Mirosława Bałki. W 2012 przez rok studiował na University College Falmouth w Wielkiej Brytanii. Oprócz działalności artystycznej, pracuje także jako kurator eksperymentalnych wystaw. Jest współtwórcą, razem z Franciszkiem Buchnerem, Agnieszką Delman i Janem Słoniewskim, przestrzeni wystawienniczej Stroboskop Art Space w Warszawie (2016). Jego prace były prezentowane m.in. w CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie, MODEM Center for Modern and Contemporary Art w Debreczynie, Edinbourgh Sculpture Workshop w Edynburgu, MOCAK Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie, BWA w Zielonej Górze, Galerii Labirynt w Lublinie, Galerii Arsenał w Białymstoku, Ludwig Muzeum w Budapeszcie, Parku Rzeźby na Bródnie, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.
Description:
"Into sleep" from the series "Leftovers", 2021
mixed media, 63 x 30 x 10 cm; signed on bottom: 'Delman | [monogram artysty]', ,
Additional Charge Details
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Praca „Into sleep” pochodzi z cyklu „Leftovers” (Resztki) polegającego na przetwarzaniu starego w nowe. Delman dekonstruuje istniejące rzeźby, dodaje do nich kolejne elementy, tworząc w ten sposób nowe prace. Taki proces może nie mieć końca. Dla artysty cykl ten stanowi pretekst do mówienia o ludzkiej kondycji. Pokazuje w nim, że w sztuce (jak w ludzkim życiu) wszystko może ulec zmianie. Artysta operuje tu językiem obecności i braku, materii i pustki - które jego zdaniem - bliskie powinny być człowiekowi świadomemu, że żyjąc, cały czas umiera.
Delman łączy ze sobą różne elementy zarówno intencjonalnie, jak i zdając się na przypadek. Swoje rzeźby buduje ze szczątków, resztek innych prac, które nie miałyby już szansy zaistnieć samodzielnie. Drewniane, sklejkowe odpadki zwykle mają określony kształt, nie są elastyczne. Dzięki „Leftovers” wchodzą w nowe relacje, stają się częścią kolejnej opowieści. Artysta porównuje je do zbioru doświadczeń (czasem przypadkowych), z jakich składa się człowiek.
Mimo swej abstrakcyjnej formy prace Delmana są niezwykle organiczne. „Resztki” to fantazja artysty o rzeźbiarskich ciałach, wynikająca z tęsknoty za cielesnością. To również projekt, spekulacja przyszłych form istnienia. Intensywny kolor unifikuje kompozycje, ale też eksponuje ich braki, podkreśla „stany zapalne”. Skrępowane opaskami fragmenty pulsują nie tylko jaskrawymi barwami, ale także wewnętrznym napięciem.
Rzeźbiarz i performer, twórca wideo, instalacji i grafik. Kurator wystaw. W latach 2008–14 studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, gdzie obronił dyplom w Pracowni Działań Przestrzennych prof. Mirosława Bałki. W 2012 przez rok studiował na University College Falmouth w Wielkiej Brytanii. Oprócz działalności artystycznej, pracuje także jako kurator eksperymentalnych wystaw. Jest współtwórcą, razem z Franciszkiem Buchnerem, Agnieszką Delman i Janem Słoniewskim, przestrzeni wystawienniczej Stroboskop Art Space w Warszawie (2016). Jego prace były prezentowane m.in. w CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie, MODEM Center for Modern and Contemporary Art w Debreczynie, Edinbourgh Sculpture Workshop w Edynburgu, MOCAK Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie, BWA w Zielonej Górze, Galerii Labirynt w Lublinie, Galerii Arsenał w Białymstoku, Ludwig Muzeum w Budapeszcie, Parku Rzeźby na Bródnie, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.
Description:
"Into sleep" from the series "Leftovers", 2021
mixed media, 63 x 30 x 10 cm; signed on bottom: 'Delman | [monogram artysty]', ,
Additional Charge Details
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
technika własna
Sygnatura
sygnowany na spodzie: 'Delman | [monogram artysty]'
Proweniencja
Kolekcja Fundacji Artystyczna Podróż Hestii