Powrót do DESA.PL
4 of Liczba obiektów: 17
4
Janek Zamoyski | Bez tytułu ("Ściana")
Estymacja:
1,000 zł
Sprzedane
3,800 zł
Aukcja na żywo
Kolekcjonerzy dla Muzeum. Aukcja charytatywna na rzecz Stowarzyszenia Przyjaciele Muzeum Narodowego w Warszawie
Artysta
Janek Zamoyski (1978)
Wymiary
160 x 104,5 cm (w świetle oprawy)
Kategoria
Opis
archiwalny wydruk pigmentowy/papier archiwalny, 160 x 104,5 cm (w świetle oprawy), sygnowany i opisany na odwrociu: 'Jan Zamoyski | [podpis artysty] | JZ03/22/1/8/0012/28092012/160x105', na odwrociu pieczęć Galerii Czułość, ed. 1 / 3 + 1AP

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Czy w obiegu galeryjnym jest miejsce na czułość? Na pewno jest na nią miejsce w fotografii, którą zajmuje się artysta Janek Zamoyski i który w momencie, gdy galerie sztuki w stolicy przechodziły zmiany, dążąc do korporacyjnej niemalże profesjonalizacji, założył galerię pod tą właśnie nazwą. Funkcjonowała ona od 2010 roku w stanie nieustannego „rozedrgania”, kilka razy zmieniając miejsca. Była połączeniem imprezowego klubu, galerii komercyjnej, NGO, przestrzeni co-workingowej i grupy artystycznej, skupiających międzynarodowe towarzystwo fotografek i fotografów. Czułość była także miejscem indywidualnych wystaw Janka Zamoyskiego. Praca „Ściana” to wielkoformatowa fotografia przedstawiająca tytułowy obiekt - zupełnie zwyczajną, pokrytą tynkiem uformowanym w „baranka”, szarą ścianę. Nic więcej. Prosty motyw stanowiący pretekst do eksploracji możliwości medium fotograficznego pojawił się na pierwszej indywidualnej wystawie Zamoyskiego w Galerii Czułość w 2012, o której Lidia Pańków pisała: „Wszystkie obrazy: monumentalne i nonszalancko nijakie. Nie takiej wyciszonej energii i lakoniczności spodziewamy się od galerii Czułość, która na stołecznej scenie słynie z ostrych imprez i hałaśliwych debiutów” (Lidia Pańków, Od wulgarności do czułości, „Dwutygodnik”, https://www. dwutygodnik.com/artykul/4063-od-wulgarnosci-do-czulosci.html, dostęp: 22.12.2021). Zamoyski, który świadomie porzucił zaangażowaną fotografię reporterską, poprzez „Czułość” prezentuje zupełnie inną postawę - fotografii jako obiektu. Surowość, redukcja, minimalizm środków ekspresji przenoszą obraz fotograficzny bardziej w stronę abstrakcji niż klasycznej fotografii opartej na narracji. Prace Zamoyskiego to wręcz antyteza reportażu. Artysta mocno redukuje także swoją rolę, co sprawia wrażenie, jakby obserwatorem i rejestratorem rzeczywistości był nie on, ale maszyna, którą się posługuje. Zamoyski niczego nie sugeruje, być może właśnie dlatego „Ściana” intryguje i wciąga, pozostawiając miejsce do interpretacji.

Description:
Untitled ("Wall")
archival pigment print/archival paper, 160 x 104.5 cm (dimensions in frame); signed and described on the reverse: 'Jan Zamoyski | [podpis artysty] | JZ03/22/1/8/0012/28092012/160x105', na odwrociu pieczec Galerii Czulosc, ed. 1 / 3 + 1AP,

Additional Charge Details
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
archiwalny wydruk pigmentowy/papier archiwalny
Sygnatura
sygnowany i opisany na odwrociu: 'Jan Zamoyski | [podpis artysty] | JZ03/22/1/8/0012/28092012/160x105', na odwrociu pieczęć Galerii Czułość
Proweniencja
Galeria Czułość, Warszawa; kolekcja Michała Borowika
Wystawiany
Janek Zamoyski, Galeria Czułość, Warszawa, 28.09- 1.12.2012