21
Erna Rosenstein | Kompozycja, lata 70. XX w.
Estymacja:
45,000 zł - 60,000 zł
Sprzedane
190,000 zł
Aukcja na żywo
Art Outlet. Sztuka Współczesna
Artysta
Erna Rosenstein (1913 - 2004)
Wymiary
46,5 x 38,5 cm (w świetle oprawy)
Kategoria
Opis
olej/karton, 46,5 x 38,5 cm (w świetle oprawy), sygnowany w środku kompozycji: 'Erna Rosenstein'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Obraz ma w sobie nie tylko przestrzeń, także czas. Przez laserunek przezierają odległe rzeczy, pojawiają się następne powierzchnie. Teoretycznie mogłoby tak dalej narastać. Ciągle na nowo. Wyobrażam sobie taki obraz”.
Erna Rosenstein
Twórczość Erny Rosenstein jest niezwykle różnorodna i zaskakująca. Artystka działająca w obszarze sztuki wizualnej i literatury była nie tylko autorką obrazów, rysunków czy obiektów, ale także wierszy, opowiadań i bajek. Wszechstronność form wyrazu łączyła z wyjątkową swobodą używania elementów z różnych porządków: fantastycznego i rzeczywistego. Wykształciła swój niepowtarzalny język wypowiedzi ujawniający coś więcej niż tylko świat wewnętrzny autorki. Przedstawiała to, co nieuchwytne, nieistniejący świat, ślady, rozbłyski podświadomości. Dzisiaj jest przywoływana, wraz z francuskimi przedstawicielkami nurtu, jako jedna z ważniejszych kobiet tworzących w duchu surrealizmu. Różniło je jednak to, że w powojennej Polsce uprawianie sztuki tego kierunku było gestem odwagi, stanowiło wybór nie tylko artystyczny, ale i polityczny. Poprzez odwołanie do poetyki snu, egzystencjalizmu i wartości jednostki sztuka stała się wyrazem sprzeciwu wobec komunistycznej władzy. Jako członkini Grupy Krakowskiej Rosenstein eksperymentowała z technikami, tworzyła kolaże i asamblaże – wizjonerskie prace, w których mieszała elementy z różnych światów i porządków: realnego i nierealnego, zmysłowego i duchowego, uchwytnego i ulotnego. Fenomen Erny Rosenstein polega na tym, że z niezwykłą lekkością łączyła rzeczywistość i fantazję, czerpiąc z tych dwóch poziomów w zależności od potrzeb i nastroju. Posługiwała się w swojej sztuce zarówno formami rozpoznawalnymi, takimi jak portrety, jak i zupełnie abstrakcyjnymi. Swobodnie przechodziła od wnętrza do rzeczywistości, zacierała granice, tworzyła swój własny system, w którym ogromne znaczenie miały kolor, linia i tytuł prac.
Kompozycja to praca reprezentująca najbardziej rozpoznawalny okres w twórczości artystki zapoczątkowany w II połowie lat 60. i trwający aż po lata 80. Powstał wówczas charakterystyczny repertuar środków obecnych w jej malarstwie: różnobarwne, organiczne formy, kształty przenikające się wzajemne przywodzące na myśl preparat oglądany pod szkłem mikroskopu. Powierzchnia pracy jest gęsta od biologicznych, różnobarwnych form. Całość momentami przypomina pejzaż, jednak nieodnoszący się do konkretnej przestrzeni, a raczej intymnego świata wewnętrznego artystki. Ulega on ciągłym metamorfozom i przekształceniom. Jedne kształty płynnie przechodzą w drugie. Zmienność form pozwala uchwycić zmienność stanów psychicznych, płynność emocji, bieg myśli. Napęczniałe plamy barwne wylewają się strużkami i łączą w większe całości. Oddzielone od siebie mocno kreślonym konturem tworzą organiczny, wielowymiarowy mikroświat. Wszystkie drobne elementy stapiają się w całość zorganizowaną wokół dominanty koloru lub linii. Wydaje się, jakby artystka, kreśląc pierwszy kształt, nie wiedziała, do czego doprowadzi ją artystyczny gest. Jej przewodnikiem była jej wrażliwość i sposób percepcji, o czym mówiła: „Jakieś rzeczy ze świata przepływają przeze mnie, ja je tylko urealniam” oraz „mogę powtarzać tylko nieświadomie” (Zbigniew Taranienko „Ślady rzeczy, sygnały przestrzeni…”, [w:] Erna Rosenstein. Rzeczy, ślady, papiery z szafy, [oprac.] Zbigniew Taranienko, Galeria 86, Łódź 2002, s. 42, 46). To, co czerpała z zewnątrz, zderzało się i jednocześnie współgrało z podświadomością uwalnianą za pomocą typowych środków wyrazu surrealistów, takich jak rysunek automatyczny czy zapisy skojarzeń i snów. Obie techniki opierają się na uwolnieniu myśli od tego, co narzuca nam nasz umysł. Piszący, malujący czy rysujący izoluje się od otaczającej go rzeczywistości i staje się tzw. aparatem rejestrującym. Stan ten przypomina marzenie senne. Ten zabieg sprawia, że pojawiające się obrazy są nadrzędne wobec umysłu, wolne. Nie ma znaczenia poprawność czy odzwierciedlanie świata poznawanego zmysłami, istotne staje się podążanie za pojawiającymi się wizjami. Malując, Erna Rosenstein dawała upust swoim emocjom i myślom, próbowała je uchwycić, nazwać, przetworzyć i wreszcie uwiecznić w dwu lub trójwymiarze. Twórczość Rosenstein to ucieczka w świat fantazji, stopniowe odchodzenie od figuratywności poprzez oniryczne wizje aż do przedstawień ocierających się o abstrakcję, gdzie obraz staje się rodzajem intymnej notatki, zapisem jej wewnętrznego stanu.
Kształciła się w Akademii Sztuk Pięknych w Wiedniu (w latach 1932-34) i w Krakowie (1933-36), którą ukończyła pod kierunkiem W. Weissa. W 1942 roku uciekła z lwowskiego getta. W czasie studiów sympatyzowała ze środowiskiem "Grupy Krakowskiej", brała udział w organizowaniu się awangardy artystycznej po II wojnie światowej. Oprócz malarstwa sztalugowego zajmowała się kolażem i twórczością poetycką. Artystka wypracowała indywidualną symbolikę, swobodnie kojarząc formy abstrakcyjne ze światem rzeczywistych kształtów. Jej prace wystawiane były między innymi na Wystawie Sztuki Nowoczesnej w Krakowie (1948 i 1949) i w Warszawie (1957 i 1959), wystawie "Dziewięciu" (1955). Eksponowała również w Galeriach: Krzysztofory i Krzywe Koło. W 1977 roku otrzymała Nagrodę Krytyki Artystycznej im. C. K. Norwida, a w roku 1966 Nagrodę im. J. Cybisa za całokształt twórczości.
Description:
Composition, lata 70. XX w.
oil/cardboard, 46.5 x 38.5 cm (dimensions in frame); signed within the composition: 'Erna Rosenstein',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Obraz ma w sobie nie tylko przestrzeń, także czas. Przez laserunek przezierają odległe rzeczy, pojawiają się następne powierzchnie. Teoretycznie mogłoby tak dalej narastać. Ciągle na nowo. Wyobrażam sobie taki obraz”.
Erna Rosenstein
Twórczość Erny Rosenstein jest niezwykle różnorodna i zaskakująca. Artystka działająca w obszarze sztuki wizualnej i literatury była nie tylko autorką obrazów, rysunków czy obiektów, ale także wierszy, opowiadań i bajek. Wszechstronność form wyrazu łączyła z wyjątkową swobodą używania elementów z różnych porządków: fantastycznego i rzeczywistego. Wykształciła swój niepowtarzalny język wypowiedzi ujawniający coś więcej niż tylko świat wewnętrzny autorki. Przedstawiała to, co nieuchwytne, nieistniejący świat, ślady, rozbłyski podświadomości. Dzisiaj jest przywoływana, wraz z francuskimi przedstawicielkami nurtu, jako jedna z ważniejszych kobiet tworzących w duchu surrealizmu. Różniło je jednak to, że w powojennej Polsce uprawianie sztuki tego kierunku było gestem odwagi, stanowiło wybór nie tylko artystyczny, ale i polityczny. Poprzez odwołanie do poetyki snu, egzystencjalizmu i wartości jednostki sztuka stała się wyrazem sprzeciwu wobec komunistycznej władzy. Jako członkini Grupy Krakowskiej Rosenstein eksperymentowała z technikami, tworzyła kolaże i asamblaże – wizjonerskie prace, w których mieszała elementy z różnych światów i porządków: realnego i nierealnego, zmysłowego i duchowego, uchwytnego i ulotnego. Fenomen Erny Rosenstein polega na tym, że z niezwykłą lekkością łączyła rzeczywistość i fantazję, czerpiąc z tych dwóch poziomów w zależności od potrzeb i nastroju. Posługiwała się w swojej sztuce zarówno formami rozpoznawalnymi, takimi jak portrety, jak i zupełnie abstrakcyjnymi. Swobodnie przechodziła od wnętrza do rzeczywistości, zacierała granice, tworzyła swój własny system, w którym ogromne znaczenie miały kolor, linia i tytuł prac.
Kompozycja to praca reprezentująca najbardziej rozpoznawalny okres w twórczości artystki zapoczątkowany w II połowie lat 60. i trwający aż po lata 80. Powstał wówczas charakterystyczny repertuar środków obecnych w jej malarstwie: różnobarwne, organiczne formy, kształty przenikające się wzajemne przywodzące na myśl preparat oglądany pod szkłem mikroskopu. Powierzchnia pracy jest gęsta od biologicznych, różnobarwnych form. Całość momentami przypomina pejzaż, jednak nieodnoszący się do konkretnej przestrzeni, a raczej intymnego świata wewnętrznego artystki. Ulega on ciągłym metamorfozom i przekształceniom. Jedne kształty płynnie przechodzą w drugie. Zmienność form pozwala uchwycić zmienność stanów psychicznych, płynność emocji, bieg myśli. Napęczniałe plamy barwne wylewają się strużkami i łączą w większe całości. Oddzielone od siebie mocno kreślonym konturem tworzą organiczny, wielowymiarowy mikroświat. Wszystkie drobne elementy stapiają się w całość zorganizowaną wokół dominanty koloru lub linii. Wydaje się, jakby artystka, kreśląc pierwszy kształt, nie wiedziała, do czego doprowadzi ją artystyczny gest. Jej przewodnikiem była jej wrażliwość i sposób percepcji, o czym mówiła: „Jakieś rzeczy ze świata przepływają przeze mnie, ja je tylko urealniam” oraz „mogę powtarzać tylko nieświadomie” (Zbigniew Taranienko „Ślady rzeczy, sygnały przestrzeni…”, [w:] Erna Rosenstein. Rzeczy, ślady, papiery z szafy, [oprac.] Zbigniew Taranienko, Galeria 86, Łódź 2002, s. 42, 46). To, co czerpała z zewnątrz, zderzało się i jednocześnie współgrało z podświadomością uwalnianą za pomocą typowych środków wyrazu surrealistów, takich jak rysunek automatyczny czy zapisy skojarzeń i snów. Obie techniki opierają się na uwolnieniu myśli od tego, co narzuca nam nasz umysł. Piszący, malujący czy rysujący izoluje się od otaczającej go rzeczywistości i staje się tzw. aparatem rejestrującym. Stan ten przypomina marzenie senne. Ten zabieg sprawia, że pojawiające się obrazy są nadrzędne wobec umysłu, wolne. Nie ma znaczenia poprawność czy odzwierciedlanie świata poznawanego zmysłami, istotne staje się podążanie za pojawiającymi się wizjami. Malując, Erna Rosenstein dawała upust swoim emocjom i myślom, próbowała je uchwycić, nazwać, przetworzyć i wreszcie uwiecznić w dwu lub trójwymiarze. Twórczość Rosenstein to ucieczka w świat fantazji, stopniowe odchodzenie od figuratywności poprzez oniryczne wizje aż do przedstawień ocierających się o abstrakcję, gdzie obraz staje się rodzajem intymnej notatki, zapisem jej wewnętrznego stanu.
Kształciła się w Akademii Sztuk Pięknych w Wiedniu (w latach 1932-34) i w Krakowie (1933-36), którą ukończyła pod kierunkiem W. Weissa. W 1942 roku uciekła z lwowskiego getta. W czasie studiów sympatyzowała ze środowiskiem "Grupy Krakowskiej", brała udział w organizowaniu się awangardy artystycznej po II wojnie światowej. Oprócz malarstwa sztalugowego zajmowała się kolażem i twórczością poetycką. Artystka wypracowała indywidualną symbolikę, swobodnie kojarząc formy abstrakcyjne ze światem rzeczywistych kształtów. Jej prace wystawiane były między innymi na Wystawie Sztuki Nowoczesnej w Krakowie (1948 i 1949) i w Warszawie (1957 i 1959), wystawie "Dziewięciu" (1955). Eksponowała również w Galeriach: Krzysztofory i Krzywe Koło. W 1977 roku otrzymała Nagrodę Krytyki Artystycznej im. C. K. Norwida, a w roku 1966 Nagrodę im. J. Cybisa za całokształt twórczości.
Description:
Composition, lata 70. XX w.
oil/cardboard, 46.5 x 38.5 cm (dimensions in frame); signed within the composition: 'Erna Rosenstein',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/karton
Sygnatura
sygnowany w środku kompozycji: 'Erna Rosenstein'
Proweniencja
kolekcja prywatna, Polska