10
Andrzej Nowacki | "15.06.08.", 2008
Estymacja:
40,000 zł - 60,000 zł
Sprzedane
35,000 zł
Aukcja na żywo
Art Outlet. Sztuka Współczesna
Artysta
Andrzej Nowacki (1953)
Wymiary
99 x 99 cm
Kategoria
Opis
relief/płyta pilśniowa, sklejka, 99 x 99 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: '15.06.08 | A. NOWACKI | 2008'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Współdziałanie spętania i swobody, labilności i stabilności, równowagi i rozchwiania nadaje (...) reliefom Andrzeja Nowackiego zasadniczy ton kontemplacyjnego napięcia. Pulsujące we wnętrzu serce, choć ujęte listwami w kąty proste, nie jest jednak spętane. Rytm jego uderzeń sprawia, że kwadraty zaczynają tańczyć”.
Hubertus Gaßner
Andrzej Nowacki jest polskim artystą, który od lat 80. tworzy oraz mieszka w Berlinie. Wczesną młodość spędził w Krakowie. Zanim dotarł do Berlina, podjął studia w Göteborgu oraz Innsbrucku. Późne prace artysty z lat 2015-18 są kontynuacją oryginalnych rozwiązań wypracowanych przez niego w latach 80. Pierwsze reliefy powstały na skutek eksperymentów konstruktywistycznych. Ta zdecydowana zmiana sposobu myślenia spowodowana była wpływem dwóch wybitnych abstrakcjonistów – Kajetana Sosnowskiego i Henryka Stażewskiego, których Nowacki poznał na początku lat 80. To właśnie mistrz reliefu – Henryk Stażewski, z którym Nowacki utrzymywał kontakt przez wiele lat, przyczynił się do dalszych poszukiwań Nowackiego na tym polu.
Istotną cechą reliefów Andrzej Nowackiego jest ich zmysłowy oraz dotykalny aspekt. Artysta tworzy je w charakterystyczny dla siebie sposób – kwadratową płaszczyznę płyty pilśniowej pokrywa cieniutkimi listewkami wykonanymi z drewna. W ten sposób powstaje swoiste rusztowanie. Nieraz artysta zestawia listewki w sposób, który nadaje całej kompozycji dynamizmu. Zostają one ułożone w łuki lub rytmiczne wzory. Z perspektywy oraz pod różnym kątem kreują zarysy geometrycznych figur. Cały dynamizm oraz geometrię tworzą nie tylko przestrzenne elementy, ale także kolor. Artysta pokrywa poszczególne listewki różnymi kolorami. Dopiero ich zestawienie daje imponujący efekt ruchu.
Wczesną młodość artysta spędził w Krakowie, gdzie m.in. uczestniczył w realizacji projektów wnętrz i pracach konserwatorskich. W 1977 roku wyjeżdża z Polski. Studiuje skandynawistykę na uniwersytecie w Goeteborgu, germanistykę i historię sztuki na uniwersytecie w Innsbrucku. W latach osiemdziesiątych poznaje dwóch polskich abstrakcjonistów - Kajetana Sosnowskiego i Henryka Stażewskiego. Ze Stażewskim utrzymuje kontakt przez wiele lat. W 1982 roku przenosi się do Düsseldorfu, a w 1984 do Berlina Zachodniego, gdzie poświęca się pracy twórczej. W 1984 podejmuje Intensywne próby malarskie. Wtedy też powstają rysunki i pastele. Pierwsza wystawa indywidualna artysty ma miejsce w Galerii Pommersfelde w Berlinie Zachodnim w 1987 roku. Rok później zaczyna tworzy pierwsze reliefy. W 1992 roku w Galerii Pryzmat w Krakowie zaprezentowana zostaje pierwsza wystawa artysty w Polsce. Kolejne wystawy artysty: 1995 - wystawa indywidualna w Galerii Berinson w Berlinie, 1996 - wystawa indywidualna 'Lato pełne deszczu' w Galerii Amfilada Szczecinie. Od tego roku artysta zaczyna sygnować prace datą ich powstania. W 1997 roku bierze udział w XV Międzynarodowym Plenerze artystów posługujących się językiem geometrii, zorganizowanym przez Bożenę Kowalską w Okunince koło Chełmna. W 1999 roku wyjeżdża do USA na zaproszenie kolekcjonerów sztuki w New Jersey i tworzy nowy cykl reliefów. W 2001 roku otrzymuje roczne stypendium Fundacji Pollock-Krasner w Nowym Jorku.
Description:
"15.06.08.", 2008
relief/fiberboard, plywood, 99 x 99 cm; signed, dated and described on the reverse: '15.06.08 | A. NOWACKI | 2008',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Współdziałanie spętania i swobody, labilności i stabilności, równowagi i rozchwiania nadaje (...) reliefom Andrzeja Nowackiego zasadniczy ton kontemplacyjnego napięcia. Pulsujące we wnętrzu serce, choć ujęte listwami w kąty proste, nie jest jednak spętane. Rytm jego uderzeń sprawia, że kwadraty zaczynają tańczyć”.
Hubertus Gaßner
Andrzej Nowacki jest polskim artystą, który od lat 80. tworzy oraz mieszka w Berlinie. Wczesną młodość spędził w Krakowie. Zanim dotarł do Berlina, podjął studia w Göteborgu oraz Innsbrucku. Późne prace artysty z lat 2015-18 są kontynuacją oryginalnych rozwiązań wypracowanych przez niego w latach 80. Pierwsze reliefy powstały na skutek eksperymentów konstruktywistycznych. Ta zdecydowana zmiana sposobu myślenia spowodowana była wpływem dwóch wybitnych abstrakcjonistów – Kajetana Sosnowskiego i Henryka Stażewskiego, których Nowacki poznał na początku lat 80. To właśnie mistrz reliefu – Henryk Stażewski, z którym Nowacki utrzymywał kontakt przez wiele lat, przyczynił się do dalszych poszukiwań Nowackiego na tym polu.
Istotną cechą reliefów Andrzej Nowackiego jest ich zmysłowy oraz dotykalny aspekt. Artysta tworzy je w charakterystyczny dla siebie sposób – kwadratową płaszczyznę płyty pilśniowej pokrywa cieniutkimi listewkami wykonanymi z drewna. W ten sposób powstaje swoiste rusztowanie. Nieraz artysta zestawia listewki w sposób, który nadaje całej kompozycji dynamizmu. Zostają one ułożone w łuki lub rytmiczne wzory. Z perspektywy oraz pod różnym kątem kreują zarysy geometrycznych figur. Cały dynamizm oraz geometrię tworzą nie tylko przestrzenne elementy, ale także kolor. Artysta pokrywa poszczególne listewki różnymi kolorami. Dopiero ich zestawienie daje imponujący efekt ruchu.
Wczesną młodość artysta spędził w Krakowie, gdzie m.in. uczestniczył w realizacji projektów wnętrz i pracach konserwatorskich. W 1977 roku wyjeżdża z Polski. Studiuje skandynawistykę na uniwersytecie w Goeteborgu, germanistykę i historię sztuki na uniwersytecie w Innsbrucku. W latach osiemdziesiątych poznaje dwóch polskich abstrakcjonistów - Kajetana Sosnowskiego i Henryka Stażewskiego. Ze Stażewskim utrzymuje kontakt przez wiele lat. W 1982 roku przenosi się do Düsseldorfu, a w 1984 do Berlina Zachodniego, gdzie poświęca się pracy twórczej. W 1984 podejmuje Intensywne próby malarskie. Wtedy też powstają rysunki i pastele. Pierwsza wystawa indywidualna artysty ma miejsce w Galerii Pommersfelde w Berlinie Zachodnim w 1987 roku. Rok później zaczyna tworzy pierwsze reliefy. W 1992 roku w Galerii Pryzmat w Krakowie zaprezentowana zostaje pierwsza wystawa artysty w Polsce. Kolejne wystawy artysty: 1995 - wystawa indywidualna w Galerii Berinson w Berlinie, 1996 - wystawa indywidualna 'Lato pełne deszczu' w Galerii Amfilada Szczecinie. Od tego roku artysta zaczyna sygnować prace datą ich powstania. W 1997 roku bierze udział w XV Międzynarodowym Plenerze artystów posługujących się językiem geometrii, zorganizowanym przez Bożenę Kowalską w Okunince koło Chełmna. W 1999 roku wyjeżdża do USA na zaproszenie kolekcjonerów sztuki w New Jersey i tworzy nowy cykl reliefów. W 2001 roku otrzymuje roczne stypendium Fundacji Pollock-Krasner w Nowym Jorku.
Description:
"15.06.08.", 2008
relief/fiberboard, plywood, 99 x 99 cm; signed, dated and described on the reverse: '15.06.08 | A. NOWACKI | 2008',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
relief/płyta pilśniowa, sklejka
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: '15.06.08 | A. NOWACKI | 2008'