16
Maksymilian Novák-Zempliński (1974) | Głowy, 2017
Estymacja:
90,000 zł - 120,000 zł
Sprzedane
85,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Fantastyczna. Surrealizm i Realizm Magiczny
Wymiary
70 x 100 cm
Kategoria
Opis
olej/płyta, 70 x 100 cm, sygnowany i datowany na odwrociu: 'Maksymilian Novak | -Zempliński | 2017',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Maksymilian Novák-Zempliński używa w swoich kompozycjach bardzo charakterystycznych „narzędzi”, takich jak rozświetlone gwiazdami nieboskłony, kamienne posągi, bezkresne pustkowia z wodą, spowite mgłą i mrocznymi chmurami, eterycznie przezierne tkaniny unoszące się niczym dym i wiele innych. Wypracował swój rozpoznawalny język, którym, za pomocą barw i kształtów, opowiada przepiękne historie. Wszystko wypracowane w bardzo realistyczny i detaliczny sposób. Wszystkie te elementy są jak jego sygnatura, a co najlepsze, za każdym razem dobiera je bez powtarzania się. W każdym obrazie zaklęta jest inna historia. Wszystkie te elementy możemy znaleźć też w jednym z najpiękniejszych wg. mnie dzieł artysty, pt. „Głowy (lub inna nazwa)”. Jest to obraz z dwoma zwróconymi do siebie twarzami głów, wykorzystywany często przez autora i najprawdopodobniej zaczerpnięty z rzeźby fotografowanej na poczet okładki płyty „Division Bell” Pink Floyd, nabiera innego wdzięku. Tym razem to mocno wyeksponowane na pierwszym planie kamienne głowy, wsparte i pochylone ku sobie na smukłych szyjach o kobiecych twarzach, z których emanuje niczym niezmącony spokój i bezkresna, boska mądrość. Charakterystyczny jest też kształt ich czaszek, który od strony potylicy zmienia się w owalny, szpiczasty turban i daje przeciwwagę reszcie posągu. Obserwator ma szansę zobaczyć je pod pewnym kątem, nie jest idealnie w osi, co nadaje kompozycji dynamizmu i realizmu. Jakby z ukrycie przyglądał się opisywanej scenie. Postać dziewczynki umieszczona między głowami, ponownie nie jest ona centralnie lecz z przesunięciem w lewo, rozświetlona została przez trzymaną przez nią kulę ciepło-żółtego światła. Eteryczna, wręcz przezroczysta tkanina z białej sukienki postaci niczym delikatna smuga dymu wije się na wietrze między kamiennymi rzeźbami. Choć pierwszy plan odgrywa jak zawsze ważną rolę, mistrzowsko wypracowane tło nie ustępuje w niczym jakości i detaliczności. Powalające ilością detali, gwieździste niebo z oszałamiającą ilością namalowanych gwiazd, mgławic i rozbłysków, wyniesione nad chmurami i spowitym delikatną mgłą skalnym pustkowiem nadaje kompozycji rozmachu i mistycyzmu. Co symbolizuje ta scena? Portal do innego wymiaru? Miejsce medytacji lub czarów? Dla mnie stanowi mocną energetycznie i wizualnie podróż do głębi siebie, do wewnętrznego dziecka, które odkrywa siebie i świat pod okiem zawsze-kochającego i wszystko-wiedzącego absolutu. Idealny obraz do medytacji. Piotr Guliński
Maksymilian Novák-Zempliński studiował malarstwo na Europejskiej Akademii Sztuk. Dyplom uzyskał w 1999 w pracowniach prof. A. Fałata oraz prof. A. Sadowskiego. Zajmuje się malarstwem sztalugowym w technice olejnej i akrylowej, malarstwem iluzjonistycznym i sporadycznie rzeźbą. Twórczość artysty cechuje perfekcja warsztatowa. Zepliński maluje bowiem używając technik starych mistrzów oraz przykłada dużą wagę do ostatecznego efektu i wykończenia swoich płócien. Prace artysty znajdują się w wielu kolekcjach prywatnych w kraju oraz za granicą.
Description:
Heads, 2017
oil/board, 70 x 100 cm; signed and dated on the reverse: 'Maksymilian Novak | -Zemplinski | 2017', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Maksymilian Novák-Zempliński używa w swoich kompozycjach bardzo charakterystycznych „narzędzi”, takich jak rozświetlone gwiazdami nieboskłony, kamienne posągi, bezkresne pustkowia z wodą, spowite mgłą i mrocznymi chmurami, eterycznie przezierne tkaniny unoszące się niczym dym i wiele innych. Wypracował swój rozpoznawalny język, którym, za pomocą barw i kształtów, opowiada przepiękne historie. Wszystko wypracowane w bardzo realistyczny i detaliczny sposób. Wszystkie te elementy są jak jego sygnatura, a co najlepsze, za każdym razem dobiera je bez powtarzania się. W każdym obrazie zaklęta jest inna historia. Wszystkie te elementy możemy znaleźć też w jednym z najpiękniejszych wg. mnie dzieł artysty, pt. „Głowy (lub inna nazwa)”. Jest to obraz z dwoma zwróconymi do siebie twarzami głów, wykorzystywany często przez autora i najprawdopodobniej zaczerpnięty z rzeźby fotografowanej na poczet okładki płyty „Division Bell” Pink Floyd, nabiera innego wdzięku. Tym razem to mocno wyeksponowane na pierwszym planie kamienne głowy, wsparte i pochylone ku sobie na smukłych szyjach o kobiecych twarzach, z których emanuje niczym niezmącony spokój i bezkresna, boska mądrość. Charakterystyczny jest też kształt ich czaszek, który od strony potylicy zmienia się w owalny, szpiczasty turban i daje przeciwwagę reszcie posągu. Obserwator ma szansę zobaczyć je pod pewnym kątem, nie jest idealnie w osi, co nadaje kompozycji dynamizmu i realizmu. Jakby z ukrycie przyglądał się opisywanej scenie. Postać dziewczynki umieszczona między głowami, ponownie nie jest ona centralnie lecz z przesunięciem w lewo, rozświetlona została przez trzymaną przez nią kulę ciepło-żółtego światła. Eteryczna, wręcz przezroczysta tkanina z białej sukienki postaci niczym delikatna smuga dymu wije się na wietrze między kamiennymi rzeźbami. Choć pierwszy plan odgrywa jak zawsze ważną rolę, mistrzowsko wypracowane tło nie ustępuje w niczym jakości i detaliczności. Powalające ilością detali, gwieździste niebo z oszałamiającą ilością namalowanych gwiazd, mgławic i rozbłysków, wyniesione nad chmurami i spowitym delikatną mgłą skalnym pustkowiem nadaje kompozycji rozmachu i mistycyzmu. Co symbolizuje ta scena? Portal do innego wymiaru? Miejsce medytacji lub czarów? Dla mnie stanowi mocną energetycznie i wizualnie podróż do głębi siebie, do wewnętrznego dziecka, które odkrywa siebie i świat pod okiem zawsze-kochającego i wszystko-wiedzącego absolutu. Idealny obraz do medytacji. Piotr Guliński
Maksymilian Novák-Zempliński studiował malarstwo na Europejskiej Akademii Sztuk. Dyplom uzyskał w 1999 w pracowniach prof. A. Fałata oraz prof. A. Sadowskiego. Zajmuje się malarstwem sztalugowym w technice olejnej i akrylowej, malarstwem iluzjonistycznym i sporadycznie rzeźbą. Twórczość artysty cechuje perfekcja warsztatowa. Zepliński maluje bowiem używając technik starych mistrzów oraz przykłada dużą wagę do ostatecznego efektu i wykończenia swoich płócien. Prace artysty znajdują się w wielu kolekcjach prywatnych w kraju oraz za granicą.
Description:
Heads, 2017
oil/board, 70 x 100 cm; signed and dated on the reverse: 'Maksymilian Novak | -Zemplinski | 2017', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płyta
Sygnatura
sygnowany i datowany na odwrociu: 'Maksymilian Novak | -Zempliński | 2017'
Proweniencja
kolekcja prywatna, Warszawa