182
Marian Konarski | "Niech żyją młodzi", 1937
Estymacja:
40,000 zł - 60,000 zł
Sprzedane
38,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie • Sesja II
Artysta
Marian Konarski (1909 - 1998)
Wymiary
120 x 85 cm
Kategoria
Opis
olej/sklejka, 120 x 85 cm, sygnowany i datowany l.d.: 'Marian Konarski 37.', opisany na odwrociu: 'NIECH ŻYJĄ MŁODZI', papierowa nalepka wystawowa Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie oraz numer inwentarzowy: '23', opisany wtórnie na ramie: 'Niech żyją młodzi; 1937', dwie papierowe nalepki z opisem
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Twórczość Mariana Konarskiego, rozwijająca się przez ponad siedem dekad, należała do nieszablonowych zjawisk w sztuce polskiej XX stulecia. Zazwyczaj odczytywano ją przez pryzmat przynależności twórcy do Szczepu „Rogate Serce” – grupy artystycznej zgromadzonej wokół rzeźbiarza Stanisława Szukalskiego, utworzonej w 1929 roku. Twórczość jej członków mieściła się w nurcie sztuki tradycjonalistycznej. Owi artyści poszukiwali inspiracji w dawnej słowiańszczyźnie, chcąc stworzyć idiom nowej sztuki narodowej. W obrębie grupy funkcjonował rodzaj wolnej szkoły artystycznej – Twórcowni. Artyści, nazywani popularnie „Szukalszczykami”, nadali sobie miana, które kojarzyć się miały ze słowiańskimi przydomkami. Tak Marian Konarski okrzyknięty został Marzynem z Krzeszowic.
W 1928 roku Konarski, po zdanej maturze, rozpoczyna studia w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Kształci się w pracowniach Władysława Jarockiego, Ignacego Pieńkowskiego i Xawerego Dunikowskiego. Równocześnie zajmuje się poezją, a jedną z jego wcześniejszych publikowanych prób poetyckich jest wiersz „Jacek Malczewski”, napisany 14 października 1929, w dniu pogrzebu artysty. W maju 1929 roku po raz pierwszy ogląda w Krakowie prace Szukalskiego. W listopadzie tego samego roku zostaje wydalony z Akademii za „przekroczenie przepisów studenckich w zachowaniu się studentów”. W czerwcu bowiem, wraz z Czesławem Kiełbińskim i Jerzym Makarewiczem, złożył kwiaty w krakowskim Pałacu Sztuki pod rzeźbą „Krak” Szukalskiego. Przez całą swoją karierę rzeźbiarz uchodził za ekscentryka i oryginała, chciał radykalnej przebudowy polskiego świata sztuki, a niepokój publiczności często budziła nacjonalistyczna wymowa jego prac. Rozwój artystyczny Konarskiego w orbicie Szukalskiego nabrał impetu. Konarski w 1929 roku otrzymał od rzeźbiarza srebrną indiańską bransoletę oraz pierścień na znak przynależności do Szczepu „Rogate Serce”. Artyście nadano tytuł szczepowego, a w listopadzie i grudniu 1930 roku na wystawie „I. Wykaz prac Twórcowni Szukalskiego” eksponował aż 43 prace. Tak rozpoczął się dojrzały epizod jego twórczości.
W tym czasie tworzył przede wszystkim rysunki, niewielkie prace temperowe i gwaszowe, lecz także obrazy olejne. O dziełach Konarskiego ze wspomnianej wystawy pisano w ten sposób: „Nie dość jeszcze skoordynowany M. Konarski wahadłuje z nerwowym niepokojem pomiędzy biegunami ‘ilustracyjno-narracyjnych ujęć’, a wybitnie ekspresjonistycznego wyrazu. Alegoria Konarskiego odznacza się miejscami wytwornością i rozwichrzoną nieco bujnością pomysłu. Wtłacza on myśl swą w formy, zamiast ją w nich zamykać. Dytyrambizm całej grupy osiąga w Konarskim wyraz szczytowy” (H.W., Wystawa obrazów uczniów St. Szukalskiego, „Nowy Dziennik” 1930, nr 342, s. 10). Niechęć środowiska artystycznego w stosunku do Szukalszczyków nie zabroniła jednak recenzentowi dostrzec lirycznego wymiaru twórczości Konarskiego i jej indywidualnego charakteru. Prace Konarskiego z tego okresu to dzieła hermetycznie symboliczne, odnoszą się do bujnej, poetyckiej fantazji jego twórcy i bliskie są w klimacie surrealizmowi, rozwijającemu się równolegle we Francji.
Description:
"Long Live Young", 1937
oil/plywood, 120 x 85 cm; signed and dated lower left: 'Marian Konarski 37.', described on the reverse: 'NIECH ZYJA MLODZI', a paper, exhibition label of The Society for the Encouragement of Fine Arts in Warsaw and an inventory number: '23', described secondarily on the frame: 'Niech zyja mlodzi; 1937', two paper labels with descriptions,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Twórczość Mariana Konarskiego, rozwijająca się przez ponad siedem dekad, należała do nieszablonowych zjawisk w sztuce polskiej XX stulecia. Zazwyczaj odczytywano ją przez pryzmat przynależności twórcy do Szczepu „Rogate Serce” – grupy artystycznej zgromadzonej wokół rzeźbiarza Stanisława Szukalskiego, utworzonej w 1929 roku. Twórczość jej członków mieściła się w nurcie sztuki tradycjonalistycznej. Owi artyści poszukiwali inspiracji w dawnej słowiańszczyźnie, chcąc stworzyć idiom nowej sztuki narodowej. W obrębie grupy funkcjonował rodzaj wolnej szkoły artystycznej – Twórcowni. Artyści, nazywani popularnie „Szukalszczykami”, nadali sobie miana, które kojarzyć się miały ze słowiańskimi przydomkami. Tak Marian Konarski okrzyknięty został Marzynem z Krzeszowic.
W 1928 roku Konarski, po zdanej maturze, rozpoczyna studia w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Kształci się w pracowniach Władysława Jarockiego, Ignacego Pieńkowskiego i Xawerego Dunikowskiego. Równocześnie zajmuje się poezją, a jedną z jego wcześniejszych publikowanych prób poetyckich jest wiersz „Jacek Malczewski”, napisany 14 października 1929, w dniu pogrzebu artysty. W maju 1929 roku po raz pierwszy ogląda w Krakowie prace Szukalskiego. W listopadzie tego samego roku zostaje wydalony z Akademii za „przekroczenie przepisów studenckich w zachowaniu się studentów”. W czerwcu bowiem, wraz z Czesławem Kiełbińskim i Jerzym Makarewiczem, złożył kwiaty w krakowskim Pałacu Sztuki pod rzeźbą „Krak” Szukalskiego. Przez całą swoją karierę rzeźbiarz uchodził za ekscentryka i oryginała, chciał radykalnej przebudowy polskiego świata sztuki, a niepokój publiczności często budziła nacjonalistyczna wymowa jego prac. Rozwój artystyczny Konarskiego w orbicie Szukalskiego nabrał impetu. Konarski w 1929 roku otrzymał od rzeźbiarza srebrną indiańską bransoletę oraz pierścień na znak przynależności do Szczepu „Rogate Serce”. Artyście nadano tytuł szczepowego, a w listopadzie i grudniu 1930 roku na wystawie „I. Wykaz prac Twórcowni Szukalskiego” eksponował aż 43 prace. Tak rozpoczął się dojrzały epizod jego twórczości.
W tym czasie tworzył przede wszystkim rysunki, niewielkie prace temperowe i gwaszowe, lecz także obrazy olejne. O dziełach Konarskiego ze wspomnianej wystawy pisano w ten sposób: „Nie dość jeszcze skoordynowany M. Konarski wahadłuje z nerwowym niepokojem pomiędzy biegunami ‘ilustracyjno-narracyjnych ujęć’, a wybitnie ekspresjonistycznego wyrazu. Alegoria Konarskiego odznacza się miejscami wytwornością i rozwichrzoną nieco bujnością pomysłu. Wtłacza on myśl swą w formy, zamiast ją w nich zamykać. Dytyrambizm całej grupy osiąga w Konarskim wyraz szczytowy” (H.W., Wystawa obrazów uczniów St. Szukalskiego, „Nowy Dziennik” 1930, nr 342, s. 10). Niechęć środowiska artystycznego w stosunku do Szukalszczyków nie zabroniła jednak recenzentowi dostrzec lirycznego wymiaru twórczości Konarskiego i jej indywidualnego charakteru. Prace Konarskiego z tego okresu to dzieła hermetycznie symboliczne, odnoszą się do bujnej, poetyckiej fantazji jego twórcy i bliskie są w klimacie surrealizmowi, rozwijającemu się równolegle we Francji.
Description:
"Long Live Young", 1937
oil/plywood, 120 x 85 cm; signed and dated lower left: 'Marian Konarski 37.', described on the reverse: 'NIECH ZYJA MLODZI', a paper, exhibition label of The Society for the Encouragement of Fine Arts in Warsaw and an inventory number: '23', described secondarily on the frame: 'Niech zyja mlodzi; 1937', two paper labels with descriptions,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
olej/sklejka
Sygnatura
sygnowany i datowany l.d.: 'Marian Konarski 37.'
Proweniencja
kolekcja rodziny artysty
Literatura
Marian Konarski 1909-1998. Szczepowy Rogatego Serca. Malarstwo, rysunek, rzeźba, katalog wystawy, red. Anna Kroplewska-Gajewska, Muzeum Okręgowe w Toruniu, Toruń 2015, s. 132 (il.), poz. 15; Marian Konarski (1909-1998), wstęp: L. Lameński, Wspominając przyjaciela, katalog wystawy pośmiertnej w Krakowie, Kielce 1998, s. 48, nr kat. 114 (malarstwo olejne); Marian Konarski - "Marzyn". Rysunek, malarstwo, rzeźba, wstęp: L. Lameński, Autoportret w pękniętym lustrze. Marian Konarski i jego sztuka, katalog wystawy, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki w Warszawie, Warszawa 1989, nr kat. 114; Retrospektywna wystawa malarstwa, rysunku, rzeźby Mariana Konarskiego, członka szczepu "Rogate Serce", folder wystawy MOT, Toruń 1982, s. 4 ; Wystawa zbiorowa prac Mariana Konarskiego, Przewodnik Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie, nr. 133, Warszawa 1938, s. 12, poz. 127
Wystawiany
Marian Konarski 1909-1998. Szczepowy Rogatego Serca. Malarstwo, rysunek, rzeźba, Muzeum Okręgowe w Toruniu, 11 kwietnia - 24 maja 2015; Marian Konarski (1909-1998), wystawa pośmiertna artysty w Krakowie, 1998; Marian Konarski - "Marzyn". Rysunek, malarstwo, rzeźba, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki w Warszawie, 1989, Muzeum Polskie w Ameryce, Chicago 1990; Retrospektywna wystawa malarstwa, rysunku, rzeźby Mariana Konarskiego, członka szczepu "Rogate Serce", Muzeum Okręgowe w Toruniu, 1982; Wystawa zbiorowa prac Mariana Konarskiego, Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych, Warszawa, 1938