170
Wlastimil Hofman | Kominiarz, 1958
Estymacja:
15,000 zł - 25,000 zł
Sprzedane
15,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie • Sesja II
Artysta
Wlastimil Hofman (1881 - 1970)
Wymiary
63 x 45 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 63 x 45 cm, sygnowany i datowany l.g.: '1958 | Wlastimil | Hofman', na ramie notatka ramiarska
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Niektórzy uważają, że jestem symbolistą i porównują mnie z Malczewskim. Inni uważają, że zapatrzyłem się w mistrzów quattrocenta, którzy upraszczali rysunek i ‘gasili’ barwy, przenosząc na płótno nie to, co dostrzegały ich oczy, lecz same uczucia wyzwolone przez obserwację. (…) W niektórych środowiskach robi się ze mnie malarza religijnego. Mówiono też na przykład, że jestem secesjonistą, że przypominam niekiedy impresjonistów, że otwieram pracownię dla neoklasycyzmu, dywizjonizmu, nabizmu, syntetyzmu i w ogóle, czego kto chce i nie chce. Witkiewicz po jednej z wystaw we Lwowie zawołał nawet, że odkrył we mnie ekspresjonistę. (…) Prawdziwe dzieło sztuki musi być – najszczerszą spowiedzią”.
Magdalena Czapska-Michalik, Wlastimil Hofman, Warszawa 2007, s. 67
W latach 1895-1899 studiował w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych pod kierunkiem Floriana Cynka, Jacka Malczewskiego, Józefa Unierzyskiego i Jana Stanisławskiego. Lata 1899-1901 spędził w paryskiej Academie des Beaux-Arts u J. L. Gerôme`a. Podczas II wojny światowej był w ZSSR, Tel-Avivie i Jerozolimie. Po powrocie do kraju zamieszkał w Krakowie, a następnie przeniósł się do Szklarskiej Poręby. Należał m.in. do TAP "Sztuka", Grupy Zero, Grupy Pięciu oraz "Secesji" wiedeńskiej. Na jego pracę ogromny wpływ miała symboliczna twórczość J. Malczewskiego. Hofman malował głównie obrazy religijne, sceny rodzajowe, portrety i pejzaże. Jego modelami byli często biedni, prości ludzie, którzy zyskali w jego pracach ponadczasową godność.
Description:
Chimney-sweep, 1958
oil/canvas, 63 x 45 cm; signed and dated upper left: 'Wlastimil 1958 | Hofman', on the frame a framing note,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Niektórzy uważają, że jestem symbolistą i porównują mnie z Malczewskim. Inni uważają, że zapatrzyłem się w mistrzów quattrocenta, którzy upraszczali rysunek i ‘gasili’ barwy, przenosząc na płótno nie to, co dostrzegały ich oczy, lecz same uczucia wyzwolone przez obserwację. (…) W niektórych środowiskach robi się ze mnie malarza religijnego. Mówiono też na przykład, że jestem secesjonistą, że przypominam niekiedy impresjonistów, że otwieram pracownię dla neoklasycyzmu, dywizjonizmu, nabizmu, syntetyzmu i w ogóle, czego kto chce i nie chce. Witkiewicz po jednej z wystaw we Lwowie zawołał nawet, że odkrył we mnie ekspresjonistę. (…) Prawdziwe dzieło sztuki musi być – najszczerszą spowiedzią”.
Magdalena Czapska-Michalik, Wlastimil Hofman, Warszawa 2007, s. 67
W latach 1895-1899 studiował w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych pod kierunkiem Floriana Cynka, Jacka Malczewskiego, Józefa Unierzyskiego i Jana Stanisławskiego. Lata 1899-1901 spędził w paryskiej Academie des Beaux-Arts u J. L. Gerôme`a. Podczas II wojny światowej był w ZSSR, Tel-Avivie i Jerozolimie. Po powrocie do kraju zamieszkał w Krakowie, a następnie przeniósł się do Szklarskiej Poręby. Należał m.in. do TAP "Sztuka", Grupy Zero, Grupy Pięciu oraz "Secesji" wiedeńskiej. Na jego pracę ogromny wpływ miała symboliczna twórczość J. Malczewskiego. Hofman malował głównie obrazy religijne, sceny rodzajowe, portrety i pejzaże. Jego modelami byli często biedni, prości ludzie, którzy zyskali w jego pracach ponadczasową godność.
Description:
Chimney-sweep, 1958
oil/canvas, 63 x 45 cm; signed and dated upper left: 'Wlastimil 1958 | Hofman', on the frame a framing note,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany l.g.: '1958 | Wlastimil | Hofman'
Proweniencja
dom aukcyjny Polswiss Art, Warszawa, marzec 2018; kolekcja prywatna, Polska