Powrót do DESA.PL
165 of Liczba obiektów: 93
165
Konstanty Mackiewicz | "Łódzkie podwórko", przed/lub 1936
Estymacja:
30,000 zł - 40,000 zł
Sprzedane
28,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie • Sesja II
Wymiary
73 x 69 cm
Opis
olej/sklejka, 73 x 69 cm, sygnowany p.d.: 'K. MACKIEWICZ', na odwrociu papierowa nalepka aukcyjna, fragment niezachowanej nalepki wystawowej oraz numer: '180'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Konstanty Mackiewicz był artystą wszechstronnym – zajmował się malarstwem i scenografią teatralną. Studia artystyczne rozpoczął w Odessie w 1913, następnie kształcił się w Penzie oraz w pracowni Wassilego Kandinsky’ego w moskiewskiej Wyższej Szkole Malarstwa, Rzeźby i Architektury. Od 1922 mieszkał we Lwowie, gdzie pracował jako scenograf teatralny. W 1926 przeniósł się na stałe do Łodzi i pracował w Teatrze Miejskim. Był członkiem ugrupowań artystycznych „Rytm” i „Start”, wystawiał, m.in. w Zachęcie i w Salonach IPS-u w Warszawie. Po II wojnie światowej pozostał w Łodzi, biorąc aktywny udział w tamtejszym życiu artystycznym. Malował zarówno kompozycje abstrakcyjne, jak i realistyczne pejzaże. Choć Mackiewicz obecnie znany jest przede wszystkim z perfekcyjnych pejzaży i martwych natur, sielskich polskich widoków malowanych w konwencji koloryzmu to w „Łódzkim podwórku” można dostrzec jego inne oblicze malarskie, które nawiązuje do założeń kubizmu, futuryzmu i koloryzmu.
Studiował w Odessie oraz w Moskwie w Wyższej Artystycznej Naukowo-Technicznej Pracowni pod kierunkiem Wassilego Kandinskiego. Od 1922 roku mieszkał w Polsce. Był członkiem Stowarzyszenia Artystów Plastyków Rytm i ugrupowania Start. Wielokrotnie wystawiał w kraju i brał udział w prezentacji polskiej sztuki za granicą. Obecnie znany jest przede wszystkim z perfekcyjnych pejzaży, sielskich, polskich widoków malowanych w konwencji koloryzmu, a także z martwych natur. Po II wojnie światowej stworzył cykl pejzaży warszawskich ukazujących zniszczenia stolicy zatytułowany "Tu byli ludzie".

Description:
"Backyard in Lodz", przed/lub 1936
oil/plywood, 73 x 69 cm; signed lower right: 'K. MACKIEWICZ', on the reverse a paper, auction label, part of not preserved exhibition label and a number: '180',

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/sklejka
Sygnatura
sygnowany p.d.: 'K. MACKIEWICZ'
Proweniencja
dom aukcyjny Agra-Art, Warszawa, październik 1997; kolekcja prywatna, Warszawa
Literatura
Wystawa Jana Szczepkowskiego, Konstantego Mackiewicza, Wacława Zawadowskiego, Stefana Mrożewskiego, Ludwika Tyrowicza, Instytut Propagandy Sztuki, Warszawa 1936, s. 9, poz. 34
Wystawiany
Wystawa Jana Szczepkowskiego, Konstantego Mackiewicza, Wacława Zawadowskiego, Stefana Mrożewskiego, Ludwika Tyrowicza, Instytut Propagandy Sztuki, Warszawa, październik 1936