159
Leopold Gottlieb | Malarz w plenerze, 1900
Estymacja:
12,000 zł - 18,000 zł
Sprzedane
10,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie • Sesja II
Artysta
Leopold Gottlieb (1879 - 1934)
Wymiary
18,5 x 29,5 cm
Kategoria
Opis
olej/tektura, 18,5 x 29,5 cm, sygnowany, datowany i opisany p.g.: 'L. Gottlieb. 900. München', opisany wtórnie na odwrociu: 'Leopold Henryk (przekreślone) Gottlieb | autoportret, 1900, Monachium'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
W latach 1896-1902 Leopold Gottlieb kształcił się Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Jego profesorami byli Jacek Malczewski i Teodor Axentowicz – podczas edukacji akademickiej miał więc wgląd w modernistyczne tendencje w sztuce. W kręgu tejże uczelni propagowane było krajobrazowe malarstwo „czyste” (Jan Stanisławski), co wskazywać może na upostaciowione w prezentowanej pracy poszukiwania młodego malarza. Na 1902-1903 rok datuje się jego wyjazd do Monachium. Jest niewykluczone, że to miasto odwiedził już wcześnie, na co wskazuje data na licu prezentowanego studium, jak również dzieło należące do historycznego zbioru Edwarda Reichera. W 1903 roku uczęszczał w Monachium na zajęcia w prywatnej pracowni Antona Ažbego – słoweńskiego malarza, w którego atelier uczyli się moderniści z terenu całej Europy, jak choćby Wassily Kandinsky, Kuzma Petrov-Wodkin czy Eugeniusz Zak. Prezentowana prace to kameralne, pejzażowe studium z okresu monachijskiego artysty. Bliskie jest krajobrazowym pracom kręgu kolonii artystycznej Dachau czy na przykład wczesnym pejzażom Wassily’ego Kandinskiego. Swobodnie potraktowana tkanka malarska pozostaje w służbie szybkiej notacji zaobserwowanej scenki z natury. Pojedyncze prace z tego okresu znane są z handlu antykwarycznego („Słońce w parku”, 1902–1904) oraz uchwytne w źródłach z epoki (obraz „Ulica w Monachium”, w: Katalog zbiorów Edwarda Reichera, Wiedeń 1918, s. 9; sygnowany, datowany i opisany: ‘L. Gottlieb, Monachjum 1900).
Wybitny malarz polski, zarazem jeden z najciekawszych przedstawicieli tzw. "Ecole de Paris". Uczeń J. Malczewskiego i T. Axentowicza w krakowskiej ASP, kontynuował studia w Monachium u Ažbego. W 1904 pracował i wystawiał w Paryżu, z przerwami - w 1910 prowadził w Jerozolimie katedrę malarstwa, a w l. 1914 - 1918 służył w I Brygadzie Legionów, utrzymując stały kontakt z krajem. W latach 90-tych jego twórczość przypomniały wystawy w warszawskim Muzeum Narodowym - kolekcje Ewy i Wojciecha Fibaków, Bolesława i Liny Nawrockich, a także "Kisling i przyjaciele" oraz "Paryż i artyści polscy1900 - 1918". Był młodszym bratem malarza Maurycego Gottlieba, urodzonym już po jego śmierci.
Description:
Painter in the open air, 1900
oil/paperboard, 18.5 x 29.5 cm; signed, dated and described upper right: 'L. Gottlieb. 900. München', described secondarily on the reverse: 'Leopold Henryk (crossed out) Gottlieb | autoportret, 1900, Monachium',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
W latach 1896-1902 Leopold Gottlieb kształcił się Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Jego profesorami byli Jacek Malczewski i Teodor Axentowicz – podczas edukacji akademickiej miał więc wgląd w modernistyczne tendencje w sztuce. W kręgu tejże uczelni propagowane było krajobrazowe malarstwo „czyste” (Jan Stanisławski), co wskazywać może na upostaciowione w prezentowanej pracy poszukiwania młodego malarza. Na 1902-1903 rok datuje się jego wyjazd do Monachium. Jest niewykluczone, że to miasto odwiedził już wcześnie, na co wskazuje data na licu prezentowanego studium, jak również dzieło należące do historycznego zbioru Edwarda Reichera. W 1903 roku uczęszczał w Monachium na zajęcia w prywatnej pracowni Antona Ažbego – słoweńskiego malarza, w którego atelier uczyli się moderniści z terenu całej Europy, jak choćby Wassily Kandinsky, Kuzma Petrov-Wodkin czy Eugeniusz Zak. Prezentowana prace to kameralne, pejzażowe studium z okresu monachijskiego artysty. Bliskie jest krajobrazowym pracom kręgu kolonii artystycznej Dachau czy na przykład wczesnym pejzażom Wassily’ego Kandinskiego. Swobodnie potraktowana tkanka malarska pozostaje w służbie szybkiej notacji zaobserwowanej scenki z natury. Pojedyncze prace z tego okresu znane są z handlu antykwarycznego („Słońce w parku”, 1902–1904) oraz uchwytne w źródłach z epoki (obraz „Ulica w Monachium”, w: Katalog zbiorów Edwarda Reichera, Wiedeń 1918, s. 9; sygnowany, datowany i opisany: ‘L. Gottlieb, Monachjum 1900).
Wybitny malarz polski, zarazem jeden z najciekawszych przedstawicieli tzw. "Ecole de Paris". Uczeń J. Malczewskiego i T. Axentowicza w krakowskiej ASP, kontynuował studia w Monachium u Ažbego. W 1904 pracował i wystawiał w Paryżu, z przerwami - w 1910 prowadził w Jerozolimie katedrę malarstwa, a w l. 1914 - 1918 służył w I Brygadzie Legionów, utrzymując stały kontakt z krajem. W latach 90-tych jego twórczość przypomniały wystawy w warszawskim Muzeum Narodowym - kolekcje Ewy i Wojciecha Fibaków, Bolesława i Liny Nawrockich, a także "Kisling i przyjaciele" oraz "Paryż i artyści polscy1900 - 1918". Był młodszym bratem malarza Maurycego Gottlieba, urodzonym już po jego śmierci.
Description:
Painter in the open air, 1900
oil/paperboard, 18.5 x 29.5 cm; signed, dated and described upper right: 'L. Gottlieb. 900. München', described secondarily on the reverse: 'Leopold Henryk (crossed out) Gottlieb | autoportret, 1900, Monachium',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
olej/tektura
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany p.g.: 'L. Gottlieb. 900. München'