Powrót do DESA.PL
152 of Liczba obiektów: 93
152
Władysław Bakałowicz | Henryk VIII poznaje swoją wybrankę
Estymacja:
75,000 zł - 90,000 zł
Sprzedane
70,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie • Sesja II
Wymiary
64,5 x 92,5 cm
Opis
olej/płótno, 64,5 x 92,5 cm, sygnowany i opisany l.d.: 'LBakałowicz | Paris', na odwrociu numer: '30' oraz stempel paryskiego składu przyborów malarskich: 'TOILES & PANNEAUX | 44-46, Rue Notre Dame de Lorette'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.


„Malarstwo historyczne (…) w nowej formule pojawiło się we Francji po 1830 roku i na 50 lat opanowało całą Europę, stając się najpopularniejszym rodzajem sztuki”.

Jerzy Malinowski, Matejko. Obrazy olejne, Warszawa 1993, s. 7


Analizując bogate oeuvre Władysława Bakałowicza natrafić można w nim na różnorodne inspiracje artysty. Malarz, który kształcił się w kręgu warszawskiej Szkoły Sztuk Pięknych, już od samego początku znajdował się pod ogromnym wpływem akademizmu i malarstwa historycznego. Jego kompozycje odwoływały się zarówno do autentycznych wydarzeń z przeszłości, jak i stanowiły stylistyczne nawiązanie do danych realiów. Istotną datą w życiorysie twórcy jest rok 1863. Wówczas to wyjechał on do Paryża, w którym osiadł na stałe. Metropolia nad Sekwaną dała mu wiele nowych możliwości i postawiła przed nim nieoczekiwane wyzwania. Zbiory Luwru obfitujące w znakomite dzieła sztuki pozwoliły Bakałowiczowi na wielogodzinne studia warsztatowe. Wydaje się, że te wnikliwe obserwacje okazały się o wiele cenniejsze niż całe lata akademickiej nauki. Powstawać zaczęły wtedy sceny historyczne, dla których tematów dostarczała artyście historia Francji, a szczególnie okres panowania Henryka III Walezjusza. W tym czasie, jeszcze silniej niż dotychczas, uwidocznił się w jego obrazach wpływ XVII-wiecznego malarstwa holenderskiego. Bakałowicz, podobnie jak ci nastrojowi mistrzowie, tworzył kompozycje o niewielkim formacie, na których ukazywał kameralne wnętrza salonów, buduarów i komnat. W ślad za Holendrami kreował sceny o psychologicznym i emocjonalnym charakterze.

Bez wątpienia zauważyć można w obrazach Polaka wpływy takich artystów jak chociażby Jan Vermeer van Delft, Gabriël Metsu czy Gerard ter Borch. Trzeba także przypuszczać, że m. in. właśnie ich prace oglądał on podczas wizyt w paryskim Luwrze. Bakałowicz szczególnie chętnie sięgał do motywu wnętrza, w którym umieszczał postacie kobiet. Pomieszczenia te stają się w jego redakcji zamkniętą przestrzenią, miejscem do wyciszenia się i medytacji. Wielokrotnie samotna modelka uchwycona zostaje w czasie toalety bądź przygotowań, czasami czyta książkę lub doręczony dopiero co list. Nieco rzadziej malarz odtwarzał sceny rozgrywające się na tle pejzażu. W tle często umieszczał monumentalne struktury francuskich zamków. Podobnie dzieje się na prezentowanej w katalogu aukcyjnym pracy. Mamy tutaj do czynienia z przedstawieniem na wzór rokokowych fête galante, w którym to król Henryk VIII ukazany został wśród wytwornego towarzystwa, w zamkowym ogrodzie.
Studiował w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych w latach 1849-1854. W 1863 wyjechał do Francji i na stałe zamieszkał w Paryżu. Wystawiał na paryskich Salonach, uzyskując kilkakrotnie odznaczenia i nagrody oraz w Brukseli, Berlinie, Wiedniu, Londynie i Nowym Jorku, a także wielokrotnie w kraju - w Warszawie, Krakowie i Lwowie. Początkowo malował widoki miejskie, pejzaże, sceny rodzajowe i obrazy z historii Polski. W Paryżu uznanie i popularność przyniosły mu przede wszystkim sceny z historii Francji, a także kameralne, salonowe kompozycje z pięknymi kobietami w bogatych, zabytkowych wnętrzach.

Description:
King Henry VIII meets his chosen one
oil/canvas, 64.5 x 92.5 cm; signed and described lower left: 'LBakalowicz | Paris', on the reverse a number: '30' and a stamp of Parisian storage of art supplies: 'TOILES & PANNEAUX | 44-46, Rue Notre Dame de Lorette',

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany i opisany l.d.: 'LBakałowicz | Paris'
Proweniencja
dom aukcyjny Rempex, Warszawa, maj 2013; kolekcja prywatna, Warszawa