Powrót do DESA.PL
144 of Liczba obiektów: 93
144
Henryk Uziembło | Wnętrze lasu o zmroku, 1902
Estymacja:
3,000 zł - 5,000 zł
Sprzedane
3,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie • Sesja II
Wymiary
21 x 13,5 cm
Opis
olej/deska, 21 x 13,5 cm, sygnowany i datowany p.d.: 'H. UZIEMBŁO. 902.', opisany ołówkiem na odwrociu: 'z. 442 y | Las 194 | brb 28/2 | olej | 194' oraz tuszem: 'No. 3.'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.


Uziembło w 1902 roku wstąpił do krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, w której studiował pod kierunkiem Stanisława Wyspiańskiego i Teodora Axentowicza. Zasłynął jako wybitny pejzażysta, pozostający pod silnym wpływem sztuki Jana Stanisławskiego. Oddziaływanie mistrza polskiego malarstwa pejzażowego przejawia się w jego twórczości poprzez malowanie gęstą pastą, wzbogacanie faktury wyraźnymi impastami oraz budowanie dalszych planów krajobrazowych syntetycznymi pociągnięciami pędzla.

„Wnętrze lasu o zmroku” emanuje mrocznym i tajemniczym nastrojem. Kompozycja przedstawia ciemny fragment lasu, w którym na pierwszym planie wysuwa się pieniek po ściętym, lub ułamanym drzewie. Niemal monochromatyczny widok, ograniczony do kilku odcieni zieleni, oraz akcentów stonowanych ugrów i błękitu, ujęty z niskiego punktu widzenia kadruje dolne części pni wyrastających z podmokłego podłoża. Wybór kadru sprawia wrażenie, jakby artysta dążył do przedstawienia rzadko odwiedzanego przez człowieka leśnych zakamarków.

Podobne ujęcia lasu pojawiały się w malarstwie wielu polski artystów na początku XX wieku. Artystą, który ze szczególnym zamiłowaniem i wrażliwością przedstawiał leśne głębiny był Leon Wyczółkowski. Utrwalał on wizerunki drzew w znanych polskich puszczach i lasach, między innymi w Białowieży, której poświęcił wiele prac z lat 1921-1924. Białowieskie drzewa stały się dla Wyczóła polem do eksperymentów w malarstwie akwarelowym, tuszu i grafice. Podsumowaniem tych zainteresowań była teka „Wrażenia z Białowieży” z 1922 roku.
Naukę rozpoczął w Szkole Przemysłowej w Krakowie, by po czterech latach kontynuować ją w wiedeńskiej Kunstgewerbeschule. W 1902 roku wstąpił do krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych i studiował tam pod kierunkiem Stanisława Wyspiańskiego i Teodora Axentowicza. Zasłynął jako wybitny pejzażysta, pozostający pod silnym wpływem sztuki Jana Stanisławskiego. Oddziaływanie mistrza przejawia się w manierze malowania gęstą pastą, wzbogacaniu faktury impastami oraz budowaniu dalszych planów krajobrazowych syntetycznymi pociągnięciami pędzla. Malował przede wszystkim pejzaże, często tworzył widoki Krakowa, a także portrety inspirowane folklorem podkrakowskich wsi, Karpat i Huculszczyzny.

Description:
Forest interior at dusk, 1902
oil/panel, 21 x 13.5 cm; signed and dated lower right: 'H. UZIEMBLO. 902.', described with a pencil on the reverse: 'z. 442 y | Las 194 | brb 28/2 | olej | 194' and with an ink: 'No. 3.',

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
olej/deska
Sygnatura
sygnowany i datowany p.d.: 'H. UZIEMBŁO. 902.'