131
Natan (Nathan) Grunsweigh (Grunsweig) | "Île de la Cité w Paryżu" ("Vue sur Notre-Dame de Paris")
Estymacja:
15,000 zł - 20,000 zł
Sprzedane
22,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie • Sesja II
Wymiary
28 x 40,5 cm
Kategoria
Opis
olej/sklejka, 28 x 40,5 cm, sygnowany l.d.: 'Grunsweigh', na odwrociu nalepki aukcyjne oraz numer inwentarzowy: '1496/MR/16', na ramie nalepka własnościowa z opisem obrazu
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Indywidualny styl Nathana Grunsweigha kształtował się przede wszystkim pod wpływem malarzy skupionych w École de Paris. Niepowtarzalność prac autora wyrasta jednak również z uważnego studiowania dorobku kubistów i postimpresjonistów. Dynamiczna forma jego dzieł wynika też z bliskich kontaktów z paryskimi ekspresjonistami – Chaimem Soutine’em, Michelem Kikoïnem i Pinchusem Krémègne’em. Przez wiele lat przyjmowano, że Grunsweigh został deportowany z Francji w 1943 roku i zamordowany. Ustalenia ostatnich lat wskazują, że artysta przeżył wojnę we Francji zmarł 8 stycznia 1956 roku i został pochowany na cmentarzu Montparnasse.
Osiadł w Paryżu prawdopodobnie jeszcze przed wybuchem I wojny światowej. Uczestniczył w salonach paryskich: Jesiennym (1921, 1924, 1926-27, 1936-37), des Tuileries (1923, 1927, 1936) oraz Niezależnych (1925). Malował przede wszystkim pejzaże, widoki miejskich przedmieść oraz martwe natury. W 1943 roku deportowany został do obozu koncentracyjnego. Data jego śmierci budzi kontrowersje, według relacji rodziny artysta przeżył wojnę i zmarł w 1956 roku.
Description:
"Île de la Cité in Paris" ("Vue sur Notre-Dame de Paris")
oil/plywood, 28 x 40.5 cm; signed lower left: 'Grunsweigh', on the reverse auction labels and an inventory number: '1496/MR/16', on the frame a property label with painting's description,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Indywidualny styl Nathana Grunsweigha kształtował się przede wszystkim pod wpływem malarzy skupionych w École de Paris. Niepowtarzalność prac autora wyrasta jednak również z uważnego studiowania dorobku kubistów i postimpresjonistów. Dynamiczna forma jego dzieł wynika też z bliskich kontaktów z paryskimi ekspresjonistami – Chaimem Soutine’em, Michelem Kikoïnem i Pinchusem Krémègne’em. Przez wiele lat przyjmowano, że Grunsweigh został deportowany z Francji w 1943 roku i zamordowany. Ustalenia ostatnich lat wskazują, że artysta przeżył wojnę we Francji zmarł 8 stycznia 1956 roku i został pochowany na cmentarzu Montparnasse.
Osiadł w Paryżu prawdopodobnie jeszcze przed wybuchem I wojny światowej. Uczestniczył w salonach paryskich: Jesiennym (1921, 1924, 1926-27, 1936-37), des Tuileries (1923, 1927, 1936) oraz Niezależnych (1925). Malował przede wszystkim pejzaże, widoki miejskich przedmieść oraz martwe natury. W 1943 roku deportowany został do obozu koncentracyjnego. Data jego śmierci budzi kontrowersje, według relacji rodziny artysta przeżył wojnę i zmarł w 1956 roku.
Description:
"Île de la Cité in Paris" ("Vue sur Notre-Dame de Paris")
oil/plywood, 28 x 40.5 cm; signed lower left: 'Grunsweigh', on the reverse auction labels and an inventory number: '1496/MR/16', on the frame a property label with painting's description,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/sklejka
Sygnatura
sygnowany l.d.: 'Grunsweigh'
Proweniencja
kolekcja prywatna, Francja; dom aukcyjny Aguttes, Neuilly-sur-Seine, maj 2016; kolekcja prywatna, Polska
Literatura
Nathan Grunsweigh. Mistrzowie École de Paris, tekst Maria Muszkowska, katalog wystawy, Villa la Fleur, Konstancin-Jeziorna, Warszawa 2020, nr kat. 23, s. 88 (il.)
Wystawiany
Nathan Grunsweigh. Mistrzowie École de Paris, Villa la Fleur, Konstancin-Jeziorna, 16 maja - 12 września 2020