Powrót do DESA.PL
117 of Liczba obiektów: 93
117
Kazimierz Sichulski | W ogrodzie, 1927
Estymacja:
80,000 zł - 100,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie • Sesja II
Wymiary
108 x 99,5 cm
Opis
olej/płótno (dublowane), 108 x 99,5 cm, sygnowany, datowany i opisany p.d.: 'SICHULSKI | ROPIEŃKA 1927.',

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.


„Sichulski posiada żywy zmysł kolorystyczny, ogromną łatwość kształtowania plastycznego, lotność fantazji, wyborne odczucie ruchu, pędu, wir, wreszcie, właściwy rasowemu karykaturzyście, dar dosadnego charakteryzowania ludzi i zwierząt (…) W swych wielkich kompozycjach dekoracyjnych, w swych projektach witrażów, gobelinów, haftów i mozaik, idzie on przeważnie torami Wyspiańskiego i Mehoffera…”.

Mieczysław Wallis, Sztuki Plastyczne. Kazimierz Sichulski – Grupa artystów wielkopolskich Plastyka Feliks Jabłczyński (Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych, październik 1926), „Robotnik”, 1926, nr 300, s. 4


W SYMBOLICZNYM OGRODZIE KAZIMIERZA SICHULSKIEGO

W twórczości Kazimierza Sichulskiego dochodzi do unikalnego mariażu form i tematów. Łączą się w niej bowiem motywy ludowe, religijne i mitologiczne. Wielokrotnie kompozycje malarza pomimo swej pozornej prostoty naznaczone zostają pewnego rodzaju mistycyzmem, który stanowi o ich wyjątkowym, jedynym w swoim rodzaju charakterze. Pierwiastki składające się na oeuvre Sichulskiego są oczywiście częściami składowymi ikonicznymi dla Młodej Polski i kontynuatorów jej dziedzictwa. Ludowość i religia wyrastają z nurtu chłopomanii i zakorzenienia w lokalnej tradycji, mitologia natomiast ma swoją genezę w ambiwalentnej strukturze sztuki europejskiej przełomu XIX ı XX stulecia, przesyconej symbolizmem.

Bez wątpienia należałoby uznać Sichulskiego za wiodącego propagatora wiedzy o Huculszczyźnie i głównego ilustratora życia tego regionu. Zainteresowanie wsią, szczególnie tą podkrakowską, towarzyszyło artystom – chłopomanom już od końca XIX stulecia. Pośród twórców zafascynowanych szeroko rozumianą wówczas ludowością znalazło się także wielu takich, którzy wykraczali daleko poza Kraków i otaczające go tereny. Władysław Jarocki, Teodor Axentowicz czy chociażby właśnie Kazimierz Sichulski, dogłębnie i z ogromną pasją odkrywali tę niedostępną i dziką przestrzeń Karpat Wschodnich. Interesował ich szczególnie folklor – barwne stroje, ludowe, nieco mistyczne obrzędy, ale i otaczająca tamtejszych górali przyroda. W twórczości Sichulskiego wielokrotnie pojawiają się aspekty metafizyczne. Zostają one w charakterystyczny dla niego sposób zespojone ze światem realnym. Sfera sacrum skontrastowana zostaje z profanum. Boże Narodzenie ma miejsce w huculskiej chacie, a wraz z nurtem Prutu płynie barka mitycznego Charona.

W dziełach malarza pojawia się jeszcze jeden, znamienny można powiedzieć dla owej epoki element. Jest nim symboliczny motyw młodości rozpowszechniony w sztuce europejskiej około roku 1900. W prezentowanym podczas aukcji obrazie, powstałym w latach 20. XX stulecia, reprezentowany jest on przez dominującą w kompozycji postać małego dziecka. Widzimy tu zatem, jakże długie trwanie młodopolskiej tradycji. Niewątpliwie nasuwa się nam także porównanie z obrazem „Dziwny ogród” Józefa Mehoffera (1903, Muzeum Narodowe w Warszawie). Analogiczne są w owych dziełach wesołe, nagie sylwetki dzieci wesoło pląsających pośród zieleni letniego, przesyconego światłem ogrodu. Nawiązanie do obrazu Mehoffera wydawać się może tutaj świadomym zabiegiem zastosowanym przez Sichulskiego. Wszak na początku wieku był on jego uczniem w murach krakowskiej Szkoły Sztuk Pięknych.
Studiował w latach 1900-08 w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych w pracowniach Józefa Mehoffera, Leona Wyczółkowskiego i Stanisława Wyspiańskiego. Równolegle uzupełniał edukację artystyczną w wiedeńskiej Kunsgewerbeschule u Antona von Kennera. W roku 1904 odbył podróż po Europie odwiedzając Monachium, Drezno, Rzym, Florencję i Paryż, gdzie zatrzymał się na dłużej i gdzie uczęszczał do Académie Colarossi. Wspólnie z Ferdynadem Pautschem i Władysławem Jarockim spędził zimę 1904-05 na Huculszczyźnie, którą odwiedzał później wielokrotnie. Od roku 1907 mieszkał we Lwowie. Należał do Towarzystwa Artystów Polskich Sztuka (od 1905) i do wiedeńskiego Hagenbundu (od 1907). W czasie I wojny światowej walczył w Legionach Polskich. Po wojnie został profesorem w Państwowej Szkole Sztuk Zdobniczych i Przemysłu Artystycznego we Lwowie (1920-1930), a następnie w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (1930-39). Malował sceny rodzajowe, często związane z życiem Hucułów, pejzaże, portrety oraz obrazy o tematyce historycznej i religijnej. Zajmował się ponadto wieloma dziedzinami sztuki użytkowej. Projektował witraże, mozaiki, kilimy, wystroje wnętrz. Uprawiał malarstwo ścienne, grafikę, także książkową, rysował karykatury. Swoje prace wystawiał regularnie, od 1903, w Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie. Za granicą brał udział w wystawach w Paryżu, Budapeszcie, Pittsburgu, Helsinkach, Sztokholmie, Lipsku, Padwie, Moskwie, Rzymie i Berlinie.

Description:
In the garden, 1927
oil/lined canvas, 108 x 99.5 cm; signed, dated and described lower right: 'SICHULSKI | ROPIENKA 1927.',

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
olej/płótno (dublowane)
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany p.d.: 'SICHULSKI | ROPIEŃKA 1927.'
Proweniencja
Sopocki Dom Aukcyjny, Sopot, maj 2019; kolekcja prywatna, Polska