Powrót do DESA.PL
41 of Liczba obiektów: 54
41
Zbigniew Pronaszko | Portret damy w zielonej sukni, lata 30. XX w.
Estymacja:
30,000 zł - 40,000 zł
Sprzedane
24,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie • Sesja I
Wymiary
99 x 69,5 cm
Opis
olej/płótno, 99 x 69,5 cm, sygnowany p.g.: 'Z. Pronaszko.', na krośnie malarskim stemple Składu Papieru Reginy Aleksandrowicz w Krakowie, dwa stemple odnoszące się do rozmiaru podobrazia: '99.' oraz opis własnościowy

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Zbigniew Pronaszko był współtwórcą pierwszego polskiego awangardowego ugrupowania – formistów. W programowym tekście grupy, napisanym przez Pronaszkę do katalogu pierwszej wystawy ekspresjonistów (która dwa lata później przyjęła nazwę „Formiści”) artysta wyraził przekonanie, że najważniejszymi wartościami w malarstwie są forma i barwa. Skupieni wokół w ugrupowania artyści, dążyli do uproszczenia, geometryzacji oraz deformacji przedstawienia. Chociaż formistyczny etap twórczości w jego malarstwie trwał zaledwie kilka lat, to każdą fazę twórczości Zbigniewa Pronaszki charakteryzowała świeżość i odkrywczość. W malarstwie Pronaszki bardzo szybko pojawił się zwrot ku bardziej tradycyjnym ujęciom ludzkiej sylwetki czy pejzażu. Na początku lat trzydziestych malarz związał się z grupą artystyczną „Zwornik”, której założeniem było „dobre malarstwo” i zainteresowanie barwą jako środkiem budowy obrazu. Od tego momentu, głównym punktem zainteresowania Pronaszki w malarstwie stał się kolor, a dominującym tematem portret. W obrazach z lat 1925-32budował swoje obrazy wyłącznie nasyconą kolorystyką, kładzioną szerokimi impastami. W kolejnych latach zaczął nakładać farbę krótszymi pociągnięciami pędzla. Reprezentatywną dla dzieł z drugiej połowy lat trzydziestych jest seria obrazów przedstawiających modelki w pracowni. Artysta wprowadził wówczas gwałtowne zestawienia barw intensywnych, mocnych, niekiedy agresywnych, wykorzystywał kontrasty tonów ciepłych i zimnych. Znamienne dla tego okresu są portrety o pogłębionej ekspresji. Prezentowany obraz jest reprezentatywnym przykładem malarstwa artysty zapewne z początku lat 30. XX w. Forma zbudowana jest kolorem, zaznaczona w niektórych partiach konturem. Farba nałożona jest spontanicznym, szerokim ruchem pędzla. Dominantami kolorystycznymi stanowią czerwień tła, oraz zielenie i błękity stroju kobiety. Kompozycja oparta jest na kontraście niebieskich i zielonych elementów stroju modelki i czerwonej płaszczyzny ściany. Postać malowana jest lekko i szkicowo. Wrażenie szkicowości potęguję pozbawione szczegółów anatomicznych twarz i ręce modelki, przy zachowanej czytelności rysów twarzy.
Brat Andrzeja, także malarza. Studiował w SSP w Kijowie oraz w latach 1906-11 w ASP w Krakowie u Teodora Axentowicza i Jacka Malczewskiego. W 1910 roku odbył podróż do Włoch i Francji. Był członkiem ugrupowań artystycznych: Formiści i Zwornik. Mieszkał w Zakopanem, w Wilnie, gdzie był profesorem Wydziału Sztuk Pięknych Uniwersytetu Stefana Batorego i w Krakowie, gdzie był profesorem ASP. Jego twórczość zarówna malarska jak i rzeźbiarska (m.in. pomnik Mickiewicza dla Wilna) ukształtowała się pod wpływem awangardowej sztuki europejskiej, zwłaszcza kubizmu, oraz sztuki podhalańskiej. W latach 30. dominujące w jego malarstwie stało się zainteresowanie kolorem - w dążeniu do jego syntezy wydobywał wielkie bogactwo odcieni z kilku zaledwie barw podstawowych. Malował przede wszystkim pejzaże, martwe natury i portrety.

Description:
Portrait of lady in green dress, lata 30. XX w.
oil/canvas, 99 x 69.5 cm; signed upper right: 'Z. Pronaszko.', on the stretcher stamps of Regina Aleksandrowicz Paper Warehouse in Krakow, two stamps related to canvas dimensions: '99.' and property inscription,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany p.g.: 'Z. Pronaszko.'