14
Władysław Malecki | Widok z małego miasteczka, 1886
Estymacja:
50,000 zł - 70,000 zł
Sprzedane
60,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie • Sesja I
Artysta
Władysław Malecki (1836 - 1900)
Wymiary
27 x 40 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 27 x 40 cm, sygnowany i datowany l.d.: 'W. Malecki | 1886', na krośnie malarskim trudno czytelny stempel, na odwrociu ramy papierowa nalepka z napisem drukiem: 'Erste Münchner | Vergolder-Genossenschaft'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Obiekt importowany spoza terytorium UE na podstawie odprawy czasowej. Importowy podatek VAT w wysokości 8% kwoty wylicytowanej, będzie doliczony do ceny sprzedaży obiektu.
Władysław Malecki po ukończeniu studiów w dziedzinie malarstwa w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych w 1865 roku, wyjechał na dalsze studia do Monachium, gdzie uczył się pod kierunkiem Eduarda Schleicha. Był jednym z niewielu „polskich monachijczyków”, którzy po znacznych sukcesach zagranicznych nie znaleźli uznania w kraju. Malecki bowiem zmarł w zapomnieniu i nędzy w Szydłowcu. Artysta chętnie malował zarówno górskie pejzaże z Alp i Tyrolu, jak i rozległe równinne przestrzenie, widoki wsi, miasteczek oraz zabytkowej architektury. Tworzone przez niego kompozycje pejzażowe charakteryzował zawsze duży stopień poetyckiej wrażliwości oraz warsztatowa sprawność. Charakterystycznym elementem jego pejzaży wzbogaconych sztafażem, typowym zresztą dla większość artystów skupionych w kręgu monachijskim, była nisko zawieszona linia horyzontu, która pozwalała artyście budować głębię perspektywy. Tematem tej niewielkiej kompozycji, powstałej w roku przyjazdu artysty do Krakowa, Malecki uczynił przypadkowo podpatrzoną scenę z życia polskiej prowincji. Melancholijną aurę pejzażu potęguje ogólny koloryt i zajmująca większość kompozycji partia świetlistego nieba, w której pokazuje się Malecki jako wytrawny malarz-wrażeniowiec, potrafiący uchwycić zmienność barw i światła w naturze. Kompozycja wpisuje się w koncepcję stimmungowego malarstwa pejzażowego szkoły monachijskiej, jego dążenia do autentyzmu malarskiej wizji krajobrazu o nasilonym, sugestywnym nastroju. Do tej grupy dzieł należą ujęte panoramicznie, rozległe widoki łąk lub pól o obniżonej linii horyzontu, nad którymi góruje ogromna przestrzeń nieba, często szarego, zasnutego chmurami malarstwo. Spośród artystów polskich pierwszy pokazał naturę (szarą, brzydką, nijaką) a pomimo to przejmująca i prawdziwą Maksymilian Gierymski. Za nim Wierusz-Kowalski oraz Józef Chełmoński tworzyli obrazy przepełnione nostalgią i melancholią.
W latach 1856-56 studiował w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych u Christiana Breslauera, potem w Akademii monachijskiej, gdzie działał w kręgu Józefa Brandta. W 1880 wrócił do kraju, mieszkał kolejno na Kielecczyźnie, w Krakowie, Warszawie, na Mazowszu i Wołyniu. Wielokrotnie zdobywał nagrody zagraniczne: w 1872, 1874, 1877 i 1879 (złoty medal w Londynie, w 1873 w Wiedniu). Malował głownie pejzaże (Bawarii, Tyrolu, Alp i Polski). Inspirował się pejzażystami francuskimi (Corotem i szkołą z Barbizon) i sztuką Maksymiliana Gierymskiego. Jego prace eksponowane są między innymi w Muzeum Narodowym w Krakowie i w Warszawie.
Description:
View from little village, 1886
oil/canvas, 27 x 40 cm; signed and dated lower left: 'W. Malecki | 1886', on the stretcher hard legible stamp, on the frame's backside paper label with printed inscription: 'Erste Münchner | Vergolder-Genossenschaft',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Obiekt importowany spoza terytorium UE na podstawie odprawy czasowej. Importowy podatek VAT w wysokości 8% kwoty wylicytowanej, będzie doliczony do ceny sprzedaży obiektu.
Władysław Malecki po ukończeniu studiów w dziedzinie malarstwa w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych w 1865 roku, wyjechał na dalsze studia do Monachium, gdzie uczył się pod kierunkiem Eduarda Schleicha. Był jednym z niewielu „polskich monachijczyków”, którzy po znacznych sukcesach zagranicznych nie znaleźli uznania w kraju. Malecki bowiem zmarł w zapomnieniu i nędzy w Szydłowcu. Artysta chętnie malował zarówno górskie pejzaże z Alp i Tyrolu, jak i rozległe równinne przestrzenie, widoki wsi, miasteczek oraz zabytkowej architektury. Tworzone przez niego kompozycje pejzażowe charakteryzował zawsze duży stopień poetyckiej wrażliwości oraz warsztatowa sprawność. Charakterystycznym elementem jego pejzaży wzbogaconych sztafażem, typowym zresztą dla większość artystów skupionych w kręgu monachijskim, była nisko zawieszona linia horyzontu, która pozwalała artyście budować głębię perspektywy. Tematem tej niewielkiej kompozycji, powstałej w roku przyjazdu artysty do Krakowa, Malecki uczynił przypadkowo podpatrzoną scenę z życia polskiej prowincji. Melancholijną aurę pejzażu potęguje ogólny koloryt i zajmująca większość kompozycji partia świetlistego nieba, w której pokazuje się Malecki jako wytrawny malarz-wrażeniowiec, potrafiący uchwycić zmienność barw i światła w naturze. Kompozycja wpisuje się w koncepcję stimmungowego malarstwa pejzażowego szkoły monachijskiej, jego dążenia do autentyzmu malarskiej wizji krajobrazu o nasilonym, sugestywnym nastroju. Do tej grupy dzieł należą ujęte panoramicznie, rozległe widoki łąk lub pól o obniżonej linii horyzontu, nad którymi góruje ogromna przestrzeń nieba, często szarego, zasnutego chmurami malarstwo. Spośród artystów polskich pierwszy pokazał naturę (szarą, brzydką, nijaką) a pomimo to przejmująca i prawdziwą Maksymilian Gierymski. Za nim Wierusz-Kowalski oraz Józef Chełmoński tworzyli obrazy przepełnione nostalgią i melancholią.
W latach 1856-56 studiował w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych u Christiana Breslauera, potem w Akademii monachijskiej, gdzie działał w kręgu Józefa Brandta. W 1880 wrócił do kraju, mieszkał kolejno na Kielecczyźnie, w Krakowie, Warszawie, na Mazowszu i Wołyniu. Wielokrotnie zdobywał nagrody zagraniczne: w 1872, 1874, 1877 i 1879 (złoty medal w Londynie, w 1873 w Wiedniu). Malował głownie pejzaże (Bawarii, Tyrolu, Alp i Polski). Inspirował się pejzażystami francuskimi (Corotem i szkołą z Barbizon) i sztuką Maksymiliana Gierymskiego. Jego prace eksponowane są między innymi w Muzeum Narodowym w Krakowie i w Warszawie.
Description:
View from little village, 1886
oil/canvas, 27 x 40 cm; signed and dated lower left: 'W. Malecki | 1886', on the stretcher hard legible stamp, on the frame's backside paper label with printed inscription: 'Erste Münchner | Vergolder-Genossenschaft',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany l.d.: 'W. Malecki | 1886'
Proweniencja
dom aukcyjny DuMouchelles, Detroit, Stany Zjednoczone, styczeń 2016; kolekcja prywatna, Stany Zjednoczone