Powrót do DESA.PL
2 of Liczba obiektów: 54
2
Wlastimil Hofman | Dzieci z ptaszkiem, 1924
Estymacja:
15,000 zł - 25,000 zł
Sprzedane
38,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie • Sesja I
Wymiary
16,5 x 36 cm
Opis
olej/tektura, 16,5 x 36 cm, sygnowany i datowany p.g.: 'Wlastimil Hofman 1924',

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Prezentowane dzieło będące koncentrycznym przedstawieniem patetycznej ceremonii wpisuje się w szerszy kontekst w twórczości Wlastimila Hofmana. Motyw ten jest powszechnie znany w jego artystycznym oeuvre jako „pogrzeb ptaszka”. Tego rodzaju sceny pojawiały się już we wczesnym okresie plastycznej działalności malarza i zawsze osadzone były w nurcie sztuki symbolistycznej, stawiającej odbiorcę na rozdrożu pod względem kwestii interpretacyjnych. Ptak jako symbol wolności czy życia nieskrępowanego odgórnymi nakazami nabiera w kompozycjach Hofmana wyrazu szczególnego. Jego pogrzeb staje się jednocześnie klęską pewnych wartości moralnych czy egzystencjalnych. Następuje koniec pewnej historii. Trudno dziś jednoznacznie zweryfikować dogłębny sens tych przedstawień. Świat artysty był bowiem zwykle przepełniony fantastycznymi czy mitologicznymi postaciami, które, owszem, implikowały w sobie pewnego rodzaju idee. Wielokrotnie jednak stawały się powtarzanymi jako sztafaż modelami na obrazach, w których zatracał się pierwotny zamysł autora. Niemniej jednak, bez względu na wynik ikonograficznych i semantycznych badań stwierdzić należy, iż malarska kraina stworzona ręką Hofmana przenosi widza w przestrzeń nostalgiczną i skłaniającą do przemyśleń. Te podniosłe „pogrzeby”, w których zawsze uczestniczą dzieci nie raz przeradzają się w żałobne korowody. Tak dzieje się chociażby na obrazie zatytułowanym „Zagubione szczęście” (Muzeum Narodowe w Warszawie) powstałym w 1919 roku, jeszcze w okresie paryskim. Dostrzec można tam trójkę kroczących, jedna za drugą postaci – dwóch faunów i leśnego, uskrzydlonego bożka. Liczba modeli również wydaje się tutaj zupełnie nieprzypadkowa. Często bowiem, podobnie zresztą jak na prezentowanej pracy, Hofman ogranicza swe przedstawienia właśnie do trzech osób. Kameralne portrety o horyzontalnym układzie stają się u niego kompozycjami, w których dochodzi to osobliwego połączenia sfery sacrum i profanum.
W latach 1895-1899 studiował w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych pod kierunkiem Floriana Cynka, Jacka Malczewskiego, Józefa Unierzyskiego i Jana Stanisławskiego. Lata 1899-1901 spędził w paryskiej Academie des Beaux-Arts u J. L. Gerôme`a. Podczas II wojny światowej był w ZSSR, Tel-Avivie i Jerozolimie. Po powrocie do kraju zamieszkał w Krakowie, a następnie przeniósł się do Szklarskiej Poręby. Należał m.in. do TAP "Sztuka", Grupy Zero, Grupy Pięciu oraz "Secesji" wiedeńskiej. Na jego pracę ogromny wpływ miała symboliczna twórczość J. Malczewskiego. Hofman malował głównie obrazy religijne, sceny rodzajowe, portrety i pejzaże. Jego modelami byli często biedni, prości ludzie, którzy zyskali w jego pracach ponadczasową godność.

Description:
Children with a bird, 1924
oil/paperboard, 16.5 x 36 cm; signed and dated upper right: 'Wlastimil Hofman 1924',

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/tektura
Sygnatura
sygnowany i datowany p.g.: 'Wlastimil Hofman 1924'