20
Piotr Młodożeniec (1956) | Cawa
Estymacja:
5,000 zł - 8,000 zł
Sprzedane
5,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka dzisiaj. Wybór kuratora
Artysta
Piotr Młodożeniec (1956)
Wymiary
90 x 75 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 90 x 75 cm, sygnowany i opisany na odwrociu: 'PIOTR MŁODOŻENIEC "CAWA",
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Studiował na Wydziale Grafiki ASP w Warszawie w latach 1976-1981. Dyplom otrzymał w pracowni plakatu prof. Henryka Tomaszewskiego. Od lat 80. zajmuje się równolegle malarstwem i grafiką, często je łącząc. W latach 80. współtworzył zjawisko Nowej Ekspresji w malarstwie, będąc zarazem uczestnikiem ruchu kultury niezależnej, kontestującej oficjalne życie artystyczne w stanie wojennym. Brał udział w wystawach tego nurtu, nade wszystko jest jednak autorem powszechnie znanych, szeroko wówczas kolportowanych kanałami podziemnymi grafik okolicznościowych: kartek świątecznych, plakatów, ulotek, ilustracji, znaków, kalendarzy itp. Wykonywał je w technice sitodruku, wykorzystując pierwsze graficzne programy komputerowe. Efektem było charakterystyczne liternictwo, uproszczona i płaska sylwetka ludzka oraz gruby raster. Estetyka ta przenikała do obrazów, które artysta wzbogacał elementami collage’u, malarstwem sprayami, jak w graffiti, neonami itp. Cechy te przetrwały w jego sztuce do obecnych lat, ulegając tylko dalszemu zsyntetyzowaniu, co sprawia, że niektóre nowsze obrazy Młodożeńca zbliżają się w wyrazie do abstrakcji aluzyjnej. Artysta wystawiał na wielu prywatnych, kościelnych i niezależnych wystawach dekady lat 80., jak „Świadectwo obecności“, Warszawa 1982, I Krajowa Wystawa Malarstwa Młodych „Droga i Prawda“, Wrocław 1985, „Co słychać“, Warszawa 1987 i in. W latach 90. kilkakrotnie prezentował swe prace wspólnie z ojcem Janem i bratem Stanisławem, malarzem z Nowego Jorku. Od 1992 Młodożeniec pracuje z Markiem Sobczykiem w graficznej spółce autorskiej pn. „zafryki“. Projektują plakaty, billboardy, współpracują jako ilustratorzy z czasopismami, np. „Gazetą Wyborczą“. Indywidualnie Młodożeniec jest laureatem licznych nagród, m.in. Najlepszy plakat Warszawy 1982, Grand Prix Festiwalu Plakatu w Chaumont 1993, srebrny medal na Międzynarodowym Biennale Plakatu w Warszawie 1998
Description:
Cawa
oil/canvas, 90 x 75 cm; signed and dated on the reverse: 'PIOTR MLODOZENIEC "CAWA" oraz wskazowka montazowa, ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Studiował na Wydziale Grafiki ASP w Warszawie w latach 1976-1981. Dyplom otrzymał w pracowni plakatu prof. Henryka Tomaszewskiego. Od lat 80. zajmuje się równolegle malarstwem i grafiką, często je łącząc. W latach 80. współtworzył zjawisko Nowej Ekspresji w malarstwie, będąc zarazem uczestnikiem ruchu kultury niezależnej, kontestującej oficjalne życie artystyczne w stanie wojennym. Brał udział w wystawach tego nurtu, nade wszystko jest jednak autorem powszechnie znanych, szeroko wówczas kolportowanych kanałami podziemnymi grafik okolicznościowych: kartek świątecznych, plakatów, ulotek, ilustracji, znaków, kalendarzy itp. Wykonywał je w technice sitodruku, wykorzystując pierwsze graficzne programy komputerowe. Efektem było charakterystyczne liternictwo, uproszczona i płaska sylwetka ludzka oraz gruby raster. Estetyka ta przenikała do obrazów, które artysta wzbogacał elementami collage’u, malarstwem sprayami, jak w graffiti, neonami itp. Cechy te przetrwały w jego sztuce do obecnych lat, ulegając tylko dalszemu zsyntetyzowaniu, co sprawia, że niektóre nowsze obrazy Młodożeńca zbliżają się w wyrazie do abstrakcji aluzyjnej. Artysta wystawiał na wielu prywatnych, kościelnych i niezależnych wystawach dekady lat 80., jak „Świadectwo obecności“, Warszawa 1982, I Krajowa Wystawa Malarstwa Młodych „Droga i Prawda“, Wrocław 1985, „Co słychać“, Warszawa 1987 i in. W latach 90. kilkakrotnie prezentował swe prace wspólnie z ojcem Janem i bratem Stanisławem, malarzem z Nowego Jorku. Od 1992 Młodożeniec pracuje z Markiem Sobczykiem w graficznej spółce autorskiej pn. „zafryki“. Projektują plakaty, billboardy, współpracują jako ilustratorzy z czasopismami, np. „Gazetą Wyborczą“. Indywidualnie Młodożeniec jest laureatem licznych nagród, m.in. Najlepszy plakat Warszawy 1982, Grand Prix Festiwalu Plakatu w Chaumont 1993, srebrny medal na Międzynarodowym Biennale Plakatu w Warszawie 1998
Description:
Cawa
oil/canvas, 90 x 75 cm; signed and dated on the reverse: 'PIOTR MLODOZENIEC "CAWA" oraz wskazowka montazowa, ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Stan zachowania
liczne spękania ( w l.g. i centrum), szeroka siatka spękań, daszkowanie z tendencją do odpadania
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany i opisany na odwrociu: 'PIOTR MŁODOŻENIEC "CAWA"
Proweniencja
Louiza Auktion