206
Jerzy Ryszard Zieliński "Jurry" | "Obejmowanie", 1971
Estymacja:
500,000 zł - 800,000 zł
Sprzedane
640,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Pop-art • Popkultura • Postmodernizm
Wymiary
150 x 200 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 150 x 200 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'JERZY RYSZARD ZIELIŃSKI | "OBEJMOWANIE" | Jurry | 71.V',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Prezentowana praca autorstwa Jerzego Zielińskiego „Jurrego” „Obejmowanie” należy do serii bardzo oszczędnych w środkach i wyrazie kompozycji, operujących zredukowaną kolorystyką. W typowy dla siebie sposób artysta oscyluje między abstrakcją i figuracją. Nieco trudny w interpretacji bez kontekstu życia i czasów „Jurrego” obraz posiada ciekawą warstwę treściową, którą można rozumieć w odniesieniu do symboli narodowych i szerzej pojętej „polskości”, która była częstym tematem malarstwa Jurrego. Centrum kompozycji stanowi syntetycznie przedstawiony profil ptaka z otwartym dziobem. Dziób dzieli kompozycję na dwie części, które „flankują” – lub właśnie „obejmują” skrzydła. Widziana z góry sylwetka ptaka kojarzyć się może z odlotem, być może z ucieczką od nieakceptowanej rzeczywistości. Celowo nieuchwytna i wieloznaczna forma pozwala jednak na zupełnie inne interpretacje, co stanowi jeden z największych atutów tego malarstwa.
Śmiało można stwierdzić, że estetyka obrazów Zielińskiego wiele zawdzięcza popkulturze amerykańskiej, ale nie zawdzięcza jej wszystkiego. W swoim przekazie „Jurry” wykracza poza erotyczno-zmysłowe konotacje twórców amerykańskiego pop-artu, takich jak m.in. Tom Wesselmann. W swojej ironicznej kontestacji rzeczywistości „Jurry” sięgał nie tylko do seksu i obyczajowości, ale też do polityki, symboli narodowych, patosu ojczystych barw, schematu mapy Polski, znaków historii i tradycji. Niezgodzie na źle urządzony świat dają wyraz grafy płomieni, monety, cyferblatu zegara, seksu, nagiej dziewczyny, drapieżnego ptaka, butów, drogi, kwiatów, kropel krwi albo ognia, ostrych narzędzi w rodzaju nożyc, obcęgów, świdra, klucza francuskiego, a także nieba i odlotu. Część ikonografii „Jurrego” pochodzi z katechizmu katolickiego – kajdany, krzyż, trąba, proporzec, kula ziemska, gwóźdź, kraty. Nadaje to jego malarstwu egzotycznego posmaku.
Jedna z legend życia artystycznego lat 60. i 70. w Warszawie.
W latach 1962-68 uczył się na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Początkowo studiował rzeźbę w pracowni Alfreda Jesiona, a następnie malarstwo u Jana Wodyńskiego i Jana Cybisa, w którego pracowni uzyskał dyplom. Od roku 1971 kształcił się też w zakresie scenografii. W okresie tym poznał artystę Jana Dobkowskiego, z którym stworzył Grupę Neo-Neo-Neo, działającą w latach 1965-70. Jurry i Dobkowski z jednej strony odrzucali akademicki profil kształcenia, który opierał się na ortodoksyjnym koloryzmie polskich malarzy, zaś z drugiej pariodowali pompatyczne manifesty artystyczne awangardowych artystów swoich czasów. Jurry zmarł tragicznie w 37 roku życia.
Description:
"Embracing", 1971
oil/canvas, 150 x 200 cm; signed, dated and titled on the reverse: 'JERZY RYSZARD ZIELINSKI | "OBEJMOWANIE" | Jurry | 71.V', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Prezentowana praca autorstwa Jerzego Zielińskiego „Jurrego” „Obejmowanie” należy do serii bardzo oszczędnych w środkach i wyrazie kompozycji, operujących zredukowaną kolorystyką. W typowy dla siebie sposób artysta oscyluje między abstrakcją i figuracją. Nieco trudny w interpretacji bez kontekstu życia i czasów „Jurrego” obraz posiada ciekawą warstwę treściową, którą można rozumieć w odniesieniu do symboli narodowych i szerzej pojętej „polskości”, która była częstym tematem malarstwa Jurrego. Centrum kompozycji stanowi syntetycznie przedstawiony profil ptaka z otwartym dziobem. Dziób dzieli kompozycję na dwie części, które „flankują” – lub właśnie „obejmują” skrzydła. Widziana z góry sylwetka ptaka kojarzyć się może z odlotem, być może z ucieczką od nieakceptowanej rzeczywistości. Celowo nieuchwytna i wieloznaczna forma pozwala jednak na zupełnie inne interpretacje, co stanowi jeden z największych atutów tego malarstwa.
Śmiało można stwierdzić, że estetyka obrazów Zielińskiego wiele zawdzięcza popkulturze amerykańskiej, ale nie zawdzięcza jej wszystkiego. W swoim przekazie „Jurry” wykracza poza erotyczno-zmysłowe konotacje twórców amerykańskiego pop-artu, takich jak m.in. Tom Wesselmann. W swojej ironicznej kontestacji rzeczywistości „Jurry” sięgał nie tylko do seksu i obyczajowości, ale też do polityki, symboli narodowych, patosu ojczystych barw, schematu mapy Polski, znaków historii i tradycji. Niezgodzie na źle urządzony świat dają wyraz grafy płomieni, monety, cyferblatu zegara, seksu, nagiej dziewczyny, drapieżnego ptaka, butów, drogi, kwiatów, kropel krwi albo ognia, ostrych narzędzi w rodzaju nożyc, obcęgów, świdra, klucza francuskiego, a także nieba i odlotu. Część ikonografii „Jurrego” pochodzi z katechizmu katolickiego – kajdany, krzyż, trąba, proporzec, kula ziemska, gwóźdź, kraty. Nadaje to jego malarstwu egzotycznego posmaku.
Jedna z legend życia artystycznego lat 60. i 70. w Warszawie.
W latach 1962-68 uczył się na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Początkowo studiował rzeźbę w pracowni Alfreda Jesiona, a następnie malarstwo u Jana Wodyńskiego i Jana Cybisa, w którego pracowni uzyskał dyplom. Od roku 1971 kształcił się też w zakresie scenografii. W okresie tym poznał artystę Jana Dobkowskiego, z którym stworzył Grupę Neo-Neo-Neo, działającą w latach 1965-70. Jurry i Dobkowski z jednej strony odrzucali akademicki profil kształcenia, który opierał się na ortodoksyjnym koloryzmie polskich malarzy, zaś z drugiej pariodowali pompatyczne manifesty artystyczne awangardowych artystów swoich czasów. Jurry zmarł tragicznie w 37 roku życia.
Description:
"Embracing", 1971
oil/canvas, 150 x 200 cm; signed, dated and titled on the reverse: 'JERZY RYSZARD ZIELINSKI | "OBEJMOWANIE" | Jurry | 71.V', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'JERZY RYSZARD ZIELIŃSKI | "OBEJMOWANIE" | Jurry | 71.V'
Proweniencja
kolekcja Wiesławy Zielińskiej-Janiak, Ciechanowiec; kolekcja instytucjonalna, Polska
Literatura
Wystawa malarstwa Neo „Brzask”, druk towarzyszący wystawie, Galeria Sztuki Współczesnej, Warszawa 1971, (ill.); Jurry. Powrót artysty. Jerzy Ryszard „Jurry” Zieliński /1943-1980/, [red.] Marta Tarabuła, katalog wystawy, Galeria Zderzak, Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków 2010, kat. 95, s. 168 (il.)
Wystawiany
Wystawa malarstwa Neo „Brzask”, Galeria Sztuki Współczesnej, Warszawa 1971; „Powrót Jurry'ego”. Jerzy Ryszard „Jurry” Zieliński (1943–1980), Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków 2010;