Powrót do DESA.PL
202 of Liczba obiektów: 36
202
Jan Dobkowski | "Rozkoszna", 1969
Estymacja:
60,000 zł - 100,000 zł
Sprzedane
260,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Pop-art • Popkultura • Postmodernizm
Artysta
Jan Dobkowski (1942)
Wymiary
200 x 150 cm
Opis
olej/płótno, 200 x 150 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'JAN DOBKOWSKI "DOBSON" zam. Warszawa ul. Chłodna 11m1601 POLAND | "ROZKOSZNA" 69r', na odwrociu nalepka wywozowa DESA Works of Modern Art Foreign Trade Company oraz nalepka wystawowa z Biennale w São Paulo z opisem obrazu w języku angielskim

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.


„Rozkoszna” to wybitny przykład twórczości Jana Dobkowskiego z przełomowego okresu, który był konstytutywny dla całej jego twórczości. Jest wyrazem pionierskiej, dystynktywnej formuły malarstwa, która była nie tylko wyrazem, ale też swoistym fundamentem kultury wizualnej końca lat 60. i początku 70. Szybko dostrzegli to krytycy i historycy sztuki. „Rozkoszna” znalazła się na Biennale w São Paulo w 1971.

Od kiedy rozpoczął działalność artystyczną w końcu lat 60., twórczość Jana Dobkowskiego oscylowała między abstrakcją a figuracją oraz bogactwem a ascezą form. Ten wybitny artysta co parę lat odkrywał nowe funkcje linii i tkał z nich swoją malarską materię. Wszystkie jego artystyczne koncepcje opiera na żywiole życia, swojej wielkiej pasji. Do najważniejszych wątków jego wczesnej twórczości, do której należy prezentowany obraz, należą pop-art, secesja, natura i wizualna kultura hipisów.

Z obecnej perspektywy Dobkowski uznawany jest za prekursora pop-artu w sztuce polskiej. Jego silnie graficzne kompozycje o kontrastowych kolorach i organicznych formach uplasowały go w gronie światowej klasy artystów lat 70. Stworzony przez niego język plastyczny współgrał z rewolucją obyczajową końca lat 60.

Ruch społeczny hipisów, o którym mowa, swoje apogeum osiągnął w latach 60. XX wieku. Hipisi głosili idee zbliżenia się do natury poprzez uwolnienie się od skomercjalizowanej cywilizacji. Celem sztuki kontrkultury tego czasu była pomoc w przezwyciężeniu skażenia cywilizacji i wyzwolenie człowieka z opresji pruderyjnej kultury. Owo zwycięstwo kontrkultury nad kulturą miało zachodzić poprzez wyzwolenie biologicznej energii, która czyni człowieka szczęśliwym jako część Uniwersum. Płynnie przenikające się, obłe formy, wyrazista kolorystyka, „pęczniejące” motywy biologiczne i stylizowana na secesyjną linia składały się na wyjątkowy styl artysty. Sam Dobkowski przyjmował pozycję zaangażowanego obserwatora, który czerpał inspiracje nie tylko z okładek i plakatów zachodnich zespołów rockowych, ale także z kultury intelektualnej ruchu hipisów. Nieskrępowany erotyzm, fascynacja naturą i ludzkim ciałem obecna w pracach Dobkowskiego wynikały nie tylko z zainteresowań formalnych artysty, ale także panującego wówczas równościowego dyskursu proklamującego otwarcie na drugiego człowieka, jego seksualność i jej związek z przyrodą.
Malarz i grafik. W latach 1962-68 odbył studia w ASP w Warszawie na Wydziale Malarstwa w pracowniach prof. Juliusza Studnickiego i prof. Jana Cybisa. Był współzałożycielem (wraz z Jerzym Jurrym Zielińskim) grupy "Neo-Neo" (1967-1970). Ilustrator wierszy Guillaume'a Apollinaire'a "Zwierzyniec albo świta Orfeusza" (1963). W roku 1968 Dobkowski wziął udział w wystawie "Secesja-Secesja?" w Galerii Współczesnej w Warszawie, która wywołała wielkie zainteresowanie w mediach i wśród krytyków. Po sukcesie na tej wystawie jego obrazy znalazły się na prestiżowej prezentacji "Polskie malarstwo współczesne. Źródła i poszukiwania" w Paryżu. Wkrótce też Guggenheim Museum w Nowym Jorku zakupiło do swoich zbiorów jego płótno "Podwójna dziewczyna" (1968), pierwszy czerwono-zielony obraz Dobkowskiego. Cały cykl obrazów w takiej kolorystyce powstał rok później, namalowany w ujednoliconym formacie 200 x 150 cm. Na zielonych tłach pojawiały się w różnych sytuacjach czerwone sylwety męskich i kobiecych postaci, te ostatnie najczęściej o bujnych kształtach, karykaturalnie rozrośniętych. Kobiety o wielu piersiach o formach jabłek czy gruszek miały w sobie potężny ładunek erotyzmu i zmysłowości. Niektóre formy na obrazach Dobkowskiego przemieniały się płynnie w inne, pierś kobieca stawała się dorodnym jabłkiem, serce plemnikiem, a kręgosłup i żebra organiczną, wiotką strukturą. Zieleń sugerowała naturę, żywiołową witalność, życie. Obrazy te stały się punktem wyjścia do wielu działań przestrzennych i następnych serii obrazów. W okresie stanu wojennego uczestniczył w akcjach kultury niezależnej. W 1972 roku był stypendystą Fundacji Kościuszkowskiej w Nowym Jorku. Laureat nagród, m.in.: Nagrody Krytyki im. Cypriana Kamila Norwida (1978); Nagrody im. Jana Cybisa (1994) za całokształt twórczości.

Description:
"Delightful", 1969
oil/canvas, 200 x 150 cm; signed, dated and described on the reverse: 'JAN DOBKOWSKI "DOBSON" zam. Warszawa ul. Chlodna 11m1601 POLAND | "ROZKOSZNA" 69r', on the reverse paper export label from DESA Works of Modern Art Foreign Trade Company and exhibition label from Biennale de Sao Paulo with English description of the artwork,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'JAN DOBKOWSKI "DOBSON" zam. Warszawa ul. Chłodna 11m1601 POLAND | "ROZKOSZNA" 69r'
Literatura
11ª Bienal de São Paulo, katalog wystawy, São Paulo 1971, s. 150, kat. 3; Jan Dobkowski. Prace z lat 1963-1978, katalog wystawy, Centralne Biuro Wystaw Artystycznych „Zachęta”, Warszawa 1978, kat. 210; Jan Dobkowski, [red.] Marika Kuźmicz, s. 173 (il.)
Wystawiany
10 Biennale w São Paulo, 1971; Jan Dobkowski. Prace z lat 1963-1978, Centralne Biuro Wystaw Artystycznych „Zachęta”, Warszawa, 1978