144
Wanda Gołkowska | "Układ zamknięty - określony" , 2006
Estymacja:
40,000 zł - 50,000 zł
Sprzedane
35,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Abstrakcja Geometryczna i Op-Art
Artysta
Wanda Gołkowska (1925 - 2013)
Wymiary
50 x 50 cm
Kategoria
Opis
akryl/płyta, drewno, 50 x 50 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: "WANDA GOŁKOWSKA | UKŁAD ZAMKNIĘTY - OKREŚLONY 2006 | PŁYTA - DREWNO - AKRYL | WYMIARY: 50 x 50 cm'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Układy otwarte” Wandy Gołkowskiej to projekt artystyczny kontynuowany niemal przez całe życie twórczyni. Idea narodziła się 1967 i zakładała stworzenie serii kompozycji przestrzennych, których ułożenie podlegałoby zmianom dzięki udziałowi oglądającego. Kompozycje miały być budowane przeważnie z drewnianych klocków, jednak konstytuującymi je elementami były też warunki otoczenia: światło, dźwięk, ruch, przestrzeń. Warto podkreślić, że niezbędny dla dzieł Gołkowskiej był też dotyk. „Dzięki możliwości poruszania elementów (klocków) dzieła przez odbiorcę, Gołkowska przełamała tradycyjną relację artysta – dzieło, na relację artysta – dzieło – odbiorca, który stał się nieodłącznym elementem układu. Odbiorca stał się zmienną, który wpływa na dzieło sztuki, a nie jest jedynie obserwatorem. Kolejnym aspektem jest to, że każdy odbiorca posiadający indywidualne cechy tworzy zawsze unikalny układ. Gołkowska włączyła tym samym w obręb sztuki teorie probabilistyczne i wszystkie wynikające z nich konsekwencje – rachunek prawdopodobieństwa, pojęcia częstości, teorie statystyczne, teoria błędu. Koncepcja ‘Układu otwartego’ jawi się jako bardzo dojrzała refleksja, wykraczająca poza zrozumienie swoich czasów, równoległa światowym manifestom artystycznym” (fragment opisu wystawy „Wanda Gołkowska. Zapisy”, Galeria Esta, Gliwice 2017, źródło: galeria-esta.pl).
Podejście artystki było bardzo nowatorskie jak na czasy, w których tworzyła. Jolanta Studzińska pisała o jej działalności: „Można by powiedzieć, że w swojej koncepcji i realizacji ‘układów otwartych’ Wanda Gołkowska tworzy model systemu, który rządzi zmianami, nawet prognozuje je, ale nie próbuje narzucić odbiorcy jednego właściwego, absolutnego rozwiązania. Ukazuje natomiast niezwykłą nieskończoność tego układu – systemu – budując swoisty model Universum. Model zmieniającego się nieustannie świata w ‘czasoprzestrzeni – czterowymiarowej przestrzeni, której punktami są wydarzenia’ – jak pisze – uzupełnia się zresztą z pojęciem ‘międzyczasu’, które wprowadziła w swoje życie artystyczne, a które wiązało się z powrotami do pewnych wątków i myśli pozostawionych w czasie, na przestrzeni wielu lat” (Jolanta Studzińska, List pisany przez całe życie – Układ Otwarty, Wrocław 2017, s. 9).
Gołkowska przez lata aktywności artystycznej tworzyła w ramach wielu nurtów oraz używała różnych środków ekspresji artystycznej. Ukształtowany w latach 60. program artystyczny kontynuowała jednak przez całe życie z ogromną konsekwencją. Jej twórczość opierała się o dogłębną analizę otaczającego świata i praw nim rządzących. Rezultaty dociekań Gołkowskiej oddawały złożoność i różnorodność naszego otoczenia. Jej działania dodawały jednocześnie nowy pierwiastek do dokonań artystycznych rodzimej sceny, podnosząc jej poziom do rangi światowej. Twórczyni przez większość życia była związana z Wrocławiem. Tam jako jedna z pierwszych kobiet odebrała wykształcenie w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Pięknych (1952) oraz uzyskała tytuł profesorski (późniejszej Akademii Sztuk Pięknych) w 1991. Współtworzyła grupy Poszukiwania Formy i Koloru oraz Grupę Wrocławską, aktywnie uczestniczyła w działaniach Galerii pod Moną Lisą prowadzonej przez Jerzego Ludwińskiego.
Description:
"Closed - defined setup" , 2006
acrylic/board, wood, 50 x 50 cm; signed, dated and described on the reverse: "WANDA GLLKOWSKA | UKLAD ZAMKNIETY - OKRESLONY R. 2006 | PLYTA - DREWNO - AKRYL | WYMIARY: 50 x 50 cm',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Układy otwarte” Wandy Gołkowskiej to projekt artystyczny kontynuowany niemal przez całe życie twórczyni. Idea narodziła się 1967 i zakładała stworzenie serii kompozycji przestrzennych, których ułożenie podlegałoby zmianom dzięki udziałowi oglądającego. Kompozycje miały być budowane przeważnie z drewnianych klocków, jednak konstytuującymi je elementami były też warunki otoczenia: światło, dźwięk, ruch, przestrzeń. Warto podkreślić, że niezbędny dla dzieł Gołkowskiej był też dotyk. „Dzięki możliwości poruszania elementów (klocków) dzieła przez odbiorcę, Gołkowska przełamała tradycyjną relację artysta – dzieło, na relację artysta – dzieło – odbiorca, który stał się nieodłącznym elementem układu. Odbiorca stał się zmienną, który wpływa na dzieło sztuki, a nie jest jedynie obserwatorem. Kolejnym aspektem jest to, że każdy odbiorca posiadający indywidualne cechy tworzy zawsze unikalny układ. Gołkowska włączyła tym samym w obręb sztuki teorie probabilistyczne i wszystkie wynikające z nich konsekwencje – rachunek prawdopodobieństwa, pojęcia częstości, teorie statystyczne, teoria błędu. Koncepcja ‘Układu otwartego’ jawi się jako bardzo dojrzała refleksja, wykraczająca poza zrozumienie swoich czasów, równoległa światowym manifestom artystycznym” (fragment opisu wystawy „Wanda Gołkowska. Zapisy”, Galeria Esta, Gliwice 2017, źródło: galeria-esta.pl).
Podejście artystki było bardzo nowatorskie jak na czasy, w których tworzyła. Jolanta Studzińska pisała o jej działalności: „Można by powiedzieć, że w swojej koncepcji i realizacji ‘układów otwartych’ Wanda Gołkowska tworzy model systemu, który rządzi zmianami, nawet prognozuje je, ale nie próbuje narzucić odbiorcy jednego właściwego, absolutnego rozwiązania. Ukazuje natomiast niezwykłą nieskończoność tego układu – systemu – budując swoisty model Universum. Model zmieniającego się nieustannie świata w ‘czasoprzestrzeni – czterowymiarowej przestrzeni, której punktami są wydarzenia’ – jak pisze – uzupełnia się zresztą z pojęciem ‘międzyczasu’, które wprowadziła w swoje życie artystyczne, a które wiązało się z powrotami do pewnych wątków i myśli pozostawionych w czasie, na przestrzeni wielu lat” (Jolanta Studzińska, List pisany przez całe życie – Układ Otwarty, Wrocław 2017, s. 9).
Gołkowska przez lata aktywności artystycznej tworzyła w ramach wielu nurtów oraz używała różnych środków ekspresji artystycznej. Ukształtowany w latach 60. program artystyczny kontynuowała jednak przez całe życie z ogromną konsekwencją. Jej twórczość opierała się o dogłębną analizę otaczającego świata i praw nim rządzących. Rezultaty dociekań Gołkowskiej oddawały złożoność i różnorodność naszego otoczenia. Jej działania dodawały jednocześnie nowy pierwiastek do dokonań artystycznych rodzimej sceny, podnosząc jej poziom do rangi światowej. Twórczyni przez większość życia była związana z Wrocławiem. Tam jako jedna z pierwszych kobiet odebrała wykształcenie w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Pięknych (1952) oraz uzyskała tytuł profesorski (późniejszej Akademii Sztuk Pięknych) w 1991. Współtworzyła grupy Poszukiwania Formy i Koloru oraz Grupę Wrocławską, aktywnie uczestniczyła w działaniach Galerii pod Moną Lisą prowadzonej przez Jerzego Ludwińskiego.
Description:
"Closed - defined setup" , 2006
acrylic/board, wood, 50 x 50 cm; signed, dated and described on the reverse: "WANDA GLLKOWSKA | UKLAD ZAMKNIETY - OKRESLONY R. 2006 | PLYTA - DREWNO - AKRYL | WYMIARY: 50 x 50 cm',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
akryl/płyta, drewno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: "WANDA GOŁKOWSKA | UKŁAD ZAMKNIĘTY - OKREŚLONY 2006 | PŁYTA - DREWNO - AKRYL | WYMIARY: 50 x 50 cm'
Literatura
Wanda Gołkowska, Zmienność w międzyczasie, Fundacja 9/11 Art Space, Poznań 2019 (il.)
Wystawiany
"Wanda Gołkowska – Zmienność w międzyczasie", Galeria Piekary, Poznań 4.10-8.11.2019; "Kudlicka / Gołkowska", Galeria Studio, Warszawa,16.09-6.11.2020; Muzeum Współczesne, Wrocław, 19.03-23.08.2021;