129
Roman Modzelewski | Kompozycja, 1963
Estymacja:
15,000 zł - 25,000 zł
Sprzedane
15,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Abstrakcja Geometryczna i Op-Art
Artysta
Roman Modzelewski (1912 - 1997)
Wymiary
48 x 59,5 cm
Kategoria
Opis
technika własna/płyta pilśniowa, 48 x 59,5 cm, sygnowany i datowany p.d.: 'ROMAN MODZELEWSKI | 1963'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Nazwisko Romana Modzelewskiego znane jest głównie dzięki projektom mebli, między innymi kultowego fotela RM58, którego formą zachwycał się sam Le Corbusier. Siedzisko z tworzywa sztucznego zostało wykonane jedynie w kilku kopiach i na wiele lat zapomniane. Dzięki staraniom wdowy po artyście oraz Jakuba Sobiepanka projekt udało się wdrożyć do seryjnej produkcji w 2012 w studiu Vzór. Projektując, wykazywał się niesamowitym nowatorstwem, szczególnie w zakresie wykorzystywanych materiałów.
Modzelewski przez dużą część życia był związany ze środowiskiem łódzkim. Mimo ukończenia studiów na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, przez wiele lat pracował dla PWSSP w Łodzi – na początku zakładając szkołę wraz z Władysławem Strzemińskim i Stefanem Wegnerem, a później obejmując w niej posadę rektora. Wraz z twórcą teorii unizmu w 1946 zorganizował plener w Nowej Rudzie, podczas którego nastąpił przełom w jego twórczości. Porzucił dotychczas uprawiane malarstwo impresjonistyczne na rzecz analizy obrazów słońca i ich powidoków. Do końca lat 90. w malarskiej twórczości Romana Modzelewskiego przeważały abstrakcyjne kompozycje o geometrycznym charakterze. Dzieła wyróżniały się ciekawie opracowaną fakturą budowaną z różnorodnych mas plastycznych: żywic, metalu, tworzyw sztucznych. Prezentowana tu praca jest dobrym przykładem tego rodzaju działalności artysty.
Studia w warszawskiej ASP w pracowniach Felicjana Kowarskiego i Leonarda Pękalskiego. Dyplom z malarstwa uzyskał w 1946 roku. W 1937 roku wziął udział w ekspozycji polskiego malarstwa na Wystawie Światowej w Paryżu. Po wojnie współorganizował i zakładał w Łodzi uczelnię artystyczną - obecną Akademię Sztuk Pięknych. Z łódzką uczelnią związany był przez 37 lat. Był tam profesorem i pierwszym rektorem z wyboru. W 1956 roku, w Łodzi, wziął udział w wystawie Grupy Łódzkich Plastyków obok Stanisława Fijałkowskiego, Lecha Kunki, Antoniego Starczewskiego, Teresy Tyszkiewicz i Stefana Wegnera. Na początku malował pod wpływem impresjonizmu. Eksperymenty z formą i kolorem zainicjowały kierunek określony przez Strzemińskiego jako solaryzm. W tym okresie malował abstrakcje z zawartymi w nich aluzjami do rzeczywistości. W latach 40-tych i 50-tych rozpoczął cykl prac interpretujących zagadnienia późnego kubizmu. Były to barwne i fakturowe kompozycje. Poszukiwania pozostające w kręgu abstrakcji, geometrii, związane z fakturą w obrazie, towarzyszyły całej, późniejszej twórczości artysty. Równie ważną rolę w jego artystycznych dokonaniach miały prace projektowe. Był jednym z pierwszych artystów w Polsce, którzy eksperymentowali w połowie lat 50-tych z tworzywami sztucznymi. W 1957 roku zaprezentował prototyp dwóch foteli wykonany z udziałem tworzyw sztucznych. W 1961 roku opatentował model fotela całkowicie wykonany z tego materiału. Model ten zyskał uznanie Le Corbusiera, propozycje wdrożenia produkcji seryjnej na Zachodzie nie miały jednak żadnych szans powodzenia w ówczesnej Polsce. W 1966 roku podjął się opracowania jachtu z tworzywa. W drugiej połowie lat 70-tych zaprojektował i wykonał jacht "Amulet", w latach 80-tych stworzył jego morską wersję - jacht "Talizman". Obrazy artysty znajdują się w kolekcjach muzealnych w kraju i za granicą, m.in.: Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Narodowe w Warszawie, Muzeum w Wiedniu oraz w zbiorach i kolekcjach prywatnych.
Description:
Composition, 1963
mixed media/fiberboard, 48 x 59.5 cm; signed and dated lower right: 'ROMAN MODZELEWSKI | 1963',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Nazwisko Romana Modzelewskiego znane jest głównie dzięki projektom mebli, między innymi kultowego fotela RM58, którego formą zachwycał się sam Le Corbusier. Siedzisko z tworzywa sztucznego zostało wykonane jedynie w kilku kopiach i na wiele lat zapomniane. Dzięki staraniom wdowy po artyście oraz Jakuba Sobiepanka projekt udało się wdrożyć do seryjnej produkcji w 2012 w studiu Vzór. Projektując, wykazywał się niesamowitym nowatorstwem, szczególnie w zakresie wykorzystywanych materiałów.
Modzelewski przez dużą część życia był związany ze środowiskiem łódzkim. Mimo ukończenia studiów na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, przez wiele lat pracował dla PWSSP w Łodzi – na początku zakładając szkołę wraz z Władysławem Strzemińskim i Stefanem Wegnerem, a później obejmując w niej posadę rektora. Wraz z twórcą teorii unizmu w 1946 zorganizował plener w Nowej Rudzie, podczas którego nastąpił przełom w jego twórczości. Porzucił dotychczas uprawiane malarstwo impresjonistyczne na rzecz analizy obrazów słońca i ich powidoków. Do końca lat 90. w malarskiej twórczości Romana Modzelewskiego przeważały abstrakcyjne kompozycje o geometrycznym charakterze. Dzieła wyróżniały się ciekawie opracowaną fakturą budowaną z różnorodnych mas plastycznych: żywic, metalu, tworzyw sztucznych. Prezentowana tu praca jest dobrym przykładem tego rodzaju działalności artysty.
Studia w warszawskiej ASP w pracowniach Felicjana Kowarskiego i Leonarda Pękalskiego. Dyplom z malarstwa uzyskał w 1946 roku. W 1937 roku wziął udział w ekspozycji polskiego malarstwa na Wystawie Światowej w Paryżu. Po wojnie współorganizował i zakładał w Łodzi uczelnię artystyczną - obecną Akademię Sztuk Pięknych. Z łódzką uczelnią związany był przez 37 lat. Był tam profesorem i pierwszym rektorem z wyboru. W 1956 roku, w Łodzi, wziął udział w wystawie Grupy Łódzkich Plastyków obok Stanisława Fijałkowskiego, Lecha Kunki, Antoniego Starczewskiego, Teresy Tyszkiewicz i Stefana Wegnera. Na początku malował pod wpływem impresjonizmu. Eksperymenty z formą i kolorem zainicjowały kierunek określony przez Strzemińskiego jako solaryzm. W tym okresie malował abstrakcje z zawartymi w nich aluzjami do rzeczywistości. W latach 40-tych i 50-tych rozpoczął cykl prac interpretujących zagadnienia późnego kubizmu. Były to barwne i fakturowe kompozycje. Poszukiwania pozostające w kręgu abstrakcji, geometrii, związane z fakturą w obrazie, towarzyszyły całej, późniejszej twórczości artysty. Równie ważną rolę w jego artystycznych dokonaniach miały prace projektowe. Był jednym z pierwszych artystów w Polsce, którzy eksperymentowali w połowie lat 50-tych z tworzywami sztucznymi. W 1957 roku zaprezentował prototyp dwóch foteli wykonany z udziałem tworzyw sztucznych. W 1961 roku opatentował model fotela całkowicie wykonany z tego materiału. Model ten zyskał uznanie Le Corbusiera, propozycje wdrożenia produkcji seryjnej na Zachodzie nie miały jednak żadnych szans powodzenia w ówczesnej Polsce. W 1966 roku podjął się opracowania jachtu z tworzywa. W drugiej połowie lat 70-tych zaprojektował i wykonał jacht "Amulet", w latach 80-tych stworzył jego morską wersję - jacht "Talizman". Obrazy artysty znajdują się w kolekcjach muzealnych w kraju i za granicą, m.in.: Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Narodowe w Warszawie, Muzeum w Wiedniu oraz w zbiorach i kolekcjach prywatnych.
Description:
Composition, 1963
mixed media/fiberboard, 48 x 59.5 cm; signed and dated lower right: 'ROMAN MODZELEWSKI | 1963',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
technika własna/płyta pilśniowa
Sygnatura
sygnowany i datowany p.d.: 'ROMAN MODZELEWSKI | 1963'
Proweniencja
kolekcja prywatna, Poznań