107
Henryk Stażewski | "Nr 42", 1977
Estymacja:
120,000 zł - 180,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Abstrakcja Geometryczna i Op-Art
Artysta
Henryk Stażewski (1894 - 1988)
Wymiary
60 x 60 cm
Kategoria
Opis
akryl/płyta pilśniowa, 60 x 60 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'nr 42 - 1977 | H. Stażewski', na odwrociu nalepka z potwierdzeniem autentyczności podpisana przez Wiesława Borowskiego: 'Potwierdzam autorstwo | Henryka Stażewskiego | 24. marca 1999', stemple z Galerii Foksal, nieczytelny stempel wywozowy DESA i numer inwentarzowy '175'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Serie obrazów płaskich i reliefowych, w których prowadził Stażewski badania nad zmatematyzowaniem prac rządzących barwami spektrum, wypełniały twórczość artysty po 1970 W następnych latach pojawiają się nowe problemy: wiązania kolorów w harmonie lub kontrakty w kompozycjach złożonych z kilku kwadratów reliefowych osadzonych na barwnej płaszczyźnie, w obrazach z kwadratem centrycznie usytuowanym w kilku kolejno coraz większych kwadratach, przy zachowaniu tylko jednego koloru: różnych tonacji błękitu. Niekiedy przez jednolite tło kompozycji przebiega tylko jeden szeroki pas skontrastowanej barwy albo po jednolitym, barwnym polu wybiegają sobie na spotkanie dwa pasma wycinka widma, czy też wiązka barw przebiega tęczowo przez jednobarwne pole. Te obrazy, rozmaite zarówno kolorystycznie, jak w rozwiązaniu kompozycji form, aż po schyłek lat siedemdziesiątych stanowić będą jeden z nurtów niezaprzestawanych doświadczeń artysty, przy czym nurt ten cechuje pod każdym względem największa różnorodność. Traktować go wypada jako wynik wszystkich dotychczasowych, a często ascetycznie zawężonych poszukiwań i eksperymentów”.
Bożena Kowalska (Henryk Stażewski, Warszawa 1985, s. 36).
Henryk Stażewski to legenda sztuki awangardowej w Polsce. Studiował w Szkole Sztuk Pięknych w Warszawie w latach 1913-20. W początkach kariery malował martwe natury. Przejściowo wystawiał z ugrupowaniem "Formiści" (1922). Wziął też udział w Wystawie Nowej Sztuki w Wilnie w 1923 roku. O tego czasu tworzył pod wpływem konstruktywizmu. Obok kompozycji malarskich zajmował się grafiką książkową, projektował wnętrza, sprzęty, a także scenografie - były to w większości prace teoretyczne i studyjne. Polskie i międzynarodowe ugrupowania awangardy, z którymi wystawiał i współpracował jako publicysta, to kolejno: "Blok" (1924-26), "Praesens" (1926-30), "Cercle et Carré" (1929-31), "Abstraction-Création" (1931-39), "a.r." (1932-39). Należał też do Koła Artystów Grafików Reklamowych (1933-39). W 1930 roku był współorganizatorem zbiórki dzieł artystów międzynarodowej awangardy przeznaczonych dla muzeum łódzkiego (obecnie w Muzeum Sztuki w Łodzi). Po II wojnie mieszkał i działał w Warszawie. W latach 40. i 50. podejmował próby dostosowania się do postulatów sztuki figuratywnej. Z tego okresu pochodzą rysunkowe i malarskie kompozycje o tematyce pracy, budowy, a także projekty monumentalne. Po 1956 roku, uznawany powszechnie za patrona polskiej awangardy, uprawiał już wyłącznie abstrakcję o konstruktywistycznym rodowodzie. Tworzył cykle prac będących studiami płaszczyzn, linii, kolorów w różnych układach względem siebie. Przy pozorach chłodnej perfekcji umiał nasycić je emocją bezpośredniego dotknięcia, śladu ręki. Obok malarstwa i form pochodnych, jak kolaże, reliefy, multiple, tworzył formy przestrzenne i grafikę (autoryzował serigraficzne repliki swoich prac).
Description:
"No. 42", 1977
acrylic/fiberboard, 60 x 60 cm; signed, dated and described on the reverse: 'nr 42 - 1977 | H. Stazewski', the authenticity confirmation label signedby Waclaw Borowski on the reverse: 'Potwierdzam autorstwo | Henryka Stazewskiego | 24. marca 1999 r.', Foksal Gallery seals, DESA export seal and inventory number '175'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Serie obrazów płaskich i reliefowych, w których prowadził Stażewski badania nad zmatematyzowaniem prac rządzących barwami spektrum, wypełniały twórczość artysty po 1970 W następnych latach pojawiają się nowe problemy: wiązania kolorów w harmonie lub kontrakty w kompozycjach złożonych z kilku kwadratów reliefowych osadzonych na barwnej płaszczyźnie, w obrazach z kwadratem centrycznie usytuowanym w kilku kolejno coraz większych kwadratach, przy zachowaniu tylko jednego koloru: różnych tonacji błękitu. Niekiedy przez jednolite tło kompozycji przebiega tylko jeden szeroki pas skontrastowanej barwy albo po jednolitym, barwnym polu wybiegają sobie na spotkanie dwa pasma wycinka widma, czy też wiązka barw przebiega tęczowo przez jednobarwne pole. Te obrazy, rozmaite zarówno kolorystycznie, jak w rozwiązaniu kompozycji form, aż po schyłek lat siedemdziesiątych stanowić będą jeden z nurtów niezaprzestawanych doświadczeń artysty, przy czym nurt ten cechuje pod każdym względem największa różnorodność. Traktować go wypada jako wynik wszystkich dotychczasowych, a często ascetycznie zawężonych poszukiwań i eksperymentów”.
Bożena Kowalska (Henryk Stażewski, Warszawa 1985, s. 36).
Henryk Stażewski to legenda sztuki awangardowej w Polsce. Studiował w Szkole Sztuk Pięknych w Warszawie w latach 1913-20. W początkach kariery malował martwe natury. Przejściowo wystawiał z ugrupowaniem "Formiści" (1922). Wziął też udział w Wystawie Nowej Sztuki w Wilnie w 1923 roku. O tego czasu tworzył pod wpływem konstruktywizmu. Obok kompozycji malarskich zajmował się grafiką książkową, projektował wnętrza, sprzęty, a także scenografie - były to w większości prace teoretyczne i studyjne. Polskie i międzynarodowe ugrupowania awangardy, z którymi wystawiał i współpracował jako publicysta, to kolejno: "Blok" (1924-26), "Praesens" (1926-30), "Cercle et Carré" (1929-31), "Abstraction-Création" (1931-39), "a.r." (1932-39). Należał też do Koła Artystów Grafików Reklamowych (1933-39). W 1930 roku był współorganizatorem zbiórki dzieł artystów międzynarodowej awangardy przeznaczonych dla muzeum łódzkiego (obecnie w Muzeum Sztuki w Łodzi). Po II wojnie mieszkał i działał w Warszawie. W latach 40. i 50. podejmował próby dostosowania się do postulatów sztuki figuratywnej. Z tego okresu pochodzą rysunkowe i malarskie kompozycje o tematyce pracy, budowy, a także projekty monumentalne. Po 1956 roku, uznawany powszechnie za patrona polskiej awangardy, uprawiał już wyłącznie abstrakcję o konstruktywistycznym rodowodzie. Tworzył cykle prac będących studiami płaszczyzn, linii, kolorów w różnych układach względem siebie. Przy pozorach chłodnej perfekcji umiał nasycić je emocją bezpośredniego dotknięcia, śladu ręki. Obok malarstwa i form pochodnych, jak kolaże, reliefy, multiple, tworzył formy przestrzenne i grafikę (autoryzował serigraficzne repliki swoich prac).
Description:
"No. 42", 1977
acrylic/fiberboard, 60 x 60 cm; signed, dated and described on the reverse: 'nr 42 - 1977 | H. Stazewski', the authenticity confirmation label signedby Waclaw Borowski on the reverse: 'Potwierdzam autorstwo | Henryka Stazewskiego | 24. marca 1999 r.', Foksal Gallery seals, DESA export seal and inventory number '175'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
akryl/płyta pilśniowa
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'nr 42 - 1977 | H. Stażewski'
Proweniencja
Galeria Foksal, Warszawa; kolekcja prywatna, Polska