57
Robert Maciejuk (1965) | "Real", 2006
Estymacja:
1,200 zł - 2,000 zł
Sprzedane
1,100 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989
Artysta
Robert Maciejuk (1965)
Wymiary
38,5 x 34,5 cm
Kategoria
Opis
gwasz, ołówek/papier, 38,5 x 34,5 cm, sygnowany i datowany p.d.: 'R. Maciejuk 06',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Robert Maciejuk jest najbardziej cenionym przedstawicielem pierwszego pokolenia malarzy debiutujących po przemianach 1989 roku. Urodził się w 1965 roku w Białej Podlaskiej, a dyplom na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych uzyskał w roku 1990. Malarze jego generacji, inaczej niż wcześniejsi o dekadę poprzednicy (jak chociażby artyści warszawskiej „Gruppy”), przestali w sposób tak bezwarunkowy i spontaniczny pokładać zaufanie w malarskim medium. W latach 90. XX wieku malarski obraz stal się przedmiotem podejrzeń i krytycznych analiz. Już na wystawie dyplomowej Roberta Maciejuka w renomowanej galerii Dziekanka w Warszawie (1990) pojawiły się kompozycje zawierające analizę historycznych konwencji obrazowych. W twórczości Maciejuka zainteresowanie analizą sposobów reprezentacji rzeczywistości na obrazie spotyka się z troską o jakość malarskiego métier. Widać w tym konsekwencję akademickiego kształcenia artysty, który studiował zarówno w malarskiej pracowni Stefana Gierowskiego, jak i nastawionej bardziej teoretycznie pracowni Ryszarda Winiarskiego. W latach 90. XX wieku Robert Maciejuk wystawiał w Galerii Foksal. Znany kurator i krytyk sztuki Adam Szymczyk pisał wówczas o jego obrazach, że Maciejuk maluje „portrety” kół. Nawet w tej wczesnej fazie twórczości artysty nie była to rygorystyczna sztuka geometryczna, lecz malarskie przedstawienia geometrycznych kształtów. Po następującej później „epoce znakowej”, gdy Maciejuk malował „portrety” znaków informacyjnych, drogowych i kolejowych, oraz godła lotnictwa wojskowego, na początku XXI wieku zainteresował się przekładem medialnych obrazów elektronicznych na język obrazu malarskiego. Za przedmiot badań posłużyły mu znane telewizyjne bajki dla dzieci. Maciejuk malował portrety znanych misiów: misia Uszatka, Colargola, Nordynki, Kubusia Puchatka, a także ich chatki, wnętrza domów, zimowe pejzaże, tak chętnie przedstawiane w filmach animowanych dla dzieci. Cały ten świat przyjmuje w przywołanych filmach specyficzny wygląd: rzeczywistość ma wygładzone kanty, jest jakby „zaokrąglona”, baśniowa, aby budować poczucie bezpieczeństwa u dziecięcego widza. Owo podwójne tłumaczenie: dostępnego w naturze pejzażu na pejzaż z filmu o Colargolu lub Misiu Puchatku, a następnie przeniesienie go stamtąd na obraz Maciejuka, jest skomentowane napisem „Real”. To pytanie o prawdziwą rzeczywistość pośród medialnych odbić i luster. Cykl obrazów, obiektów i rysunków „filmowych” miał najszerszą prezentację na indywidualnej wystawie artysty pt. „Noc amerykańska” w Zachęcie Narodowej Galerii Sztuki w Warszawie w 2006 roku. Obrazy i rysunki Roberta Maciejuka znajdują się w licznych kolekcjach polskich i zagranicznych, w tym m.in. w Muzeum Narodowym w Warszawie, Muzeum Sztuki w Łodzi, MOCAK-u w Krakowie, Kolekcji PKO Banku Polskiego w Warszawie, Fundacji Sztuki Polskiej ING w Warszawie, a także w Schwarz Art Collection czy kolekcji Harvard Business School w Bostonie.
Studiował malarstwo na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem profesora Stefana Gierowskiego i profesora Ryszarda Winiarskiego (1985-90). Po ukończeniu studiów pracował na ASP jako asystent. Laureat Nagrody im. Jana Cybisa za 2009 rok. Początkowo, zafascynowany renesansową perspektywą, malował struktury architektoniczne. Z czasem zaczęły one zamieniać się w coraz bardziej abstrakcyjne kompozycje, odwołujące się do konstruktywizmu lat 20. XX wieku. Następnie zaczął malować rozpoznawalne loga firmowe, które same w sobie miały abstrakcyjną formę. Nigdy nie były to dokładne kopie, ale malarskie interpretacje artysty - znajome znaki poddane zmianom barw i innym modyfikacjom w różnych technikach. Maciejuk jest też znany z przedstawień postaci z filmów dla dzieci: malował m.in. Misia Uszatka i Colargola, a później samo otoczenie tych postaci. Malarstwo nie jest dla artysty narzędziem otaczającego świata, ale metodą reinterpretacji i polem do eksperymentacji z tym, co dobrze znane. Wystawy indywidualne Maciejuka odbywały się m.in. w Galerii Foksal w Warszawie, Galerii Arsenał w Białymstoku, warszawskim CSW Zamek Ujazdowski oraz w wielu galeriach w Wielkiej Brytanii.
Description:
"Real", 2006
gouache, pencil/paper, 38.5 x 34.5 cm; signed and dated lower right: 'R. Maciejuk 06', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Robert Maciejuk jest najbardziej cenionym przedstawicielem pierwszego pokolenia malarzy debiutujących po przemianach 1989 roku. Urodził się w 1965 roku w Białej Podlaskiej, a dyplom na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych uzyskał w roku 1990. Malarze jego generacji, inaczej niż wcześniejsi o dekadę poprzednicy (jak chociażby artyści warszawskiej „Gruppy”), przestali w sposób tak bezwarunkowy i spontaniczny pokładać zaufanie w malarskim medium. W latach 90. XX wieku malarski obraz stal się przedmiotem podejrzeń i krytycznych analiz. Już na wystawie dyplomowej Roberta Maciejuka w renomowanej galerii Dziekanka w Warszawie (1990) pojawiły się kompozycje zawierające analizę historycznych konwencji obrazowych. W twórczości Maciejuka zainteresowanie analizą sposobów reprezentacji rzeczywistości na obrazie spotyka się z troską o jakość malarskiego métier. Widać w tym konsekwencję akademickiego kształcenia artysty, który studiował zarówno w malarskiej pracowni Stefana Gierowskiego, jak i nastawionej bardziej teoretycznie pracowni Ryszarda Winiarskiego. W latach 90. XX wieku Robert Maciejuk wystawiał w Galerii Foksal. Znany kurator i krytyk sztuki Adam Szymczyk pisał wówczas o jego obrazach, że Maciejuk maluje „portrety” kół. Nawet w tej wczesnej fazie twórczości artysty nie była to rygorystyczna sztuka geometryczna, lecz malarskie przedstawienia geometrycznych kształtów. Po następującej później „epoce znakowej”, gdy Maciejuk malował „portrety” znaków informacyjnych, drogowych i kolejowych, oraz godła lotnictwa wojskowego, na początku XXI wieku zainteresował się przekładem medialnych obrazów elektronicznych na język obrazu malarskiego. Za przedmiot badań posłużyły mu znane telewizyjne bajki dla dzieci. Maciejuk malował portrety znanych misiów: misia Uszatka, Colargola, Nordynki, Kubusia Puchatka, a także ich chatki, wnętrza domów, zimowe pejzaże, tak chętnie przedstawiane w filmach animowanych dla dzieci. Cały ten świat przyjmuje w przywołanych filmach specyficzny wygląd: rzeczywistość ma wygładzone kanty, jest jakby „zaokrąglona”, baśniowa, aby budować poczucie bezpieczeństwa u dziecięcego widza. Owo podwójne tłumaczenie: dostępnego w naturze pejzażu na pejzaż z filmu o Colargolu lub Misiu Puchatku, a następnie przeniesienie go stamtąd na obraz Maciejuka, jest skomentowane napisem „Real”. To pytanie o prawdziwą rzeczywistość pośród medialnych odbić i luster. Cykl obrazów, obiektów i rysunków „filmowych” miał najszerszą prezentację na indywidualnej wystawie artysty pt. „Noc amerykańska” w Zachęcie Narodowej Galerii Sztuki w Warszawie w 2006 roku. Obrazy i rysunki Roberta Maciejuka znajdują się w licznych kolekcjach polskich i zagranicznych, w tym m.in. w Muzeum Narodowym w Warszawie, Muzeum Sztuki w Łodzi, MOCAK-u w Krakowie, Kolekcji PKO Banku Polskiego w Warszawie, Fundacji Sztuki Polskiej ING w Warszawie, a także w Schwarz Art Collection czy kolekcji Harvard Business School w Bostonie.
Studiował malarstwo na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem profesora Stefana Gierowskiego i profesora Ryszarda Winiarskiego (1985-90). Po ukończeniu studiów pracował na ASP jako asystent. Laureat Nagrody im. Jana Cybisa za 2009 rok. Początkowo, zafascynowany renesansową perspektywą, malował struktury architektoniczne. Z czasem zaczęły one zamieniać się w coraz bardziej abstrakcyjne kompozycje, odwołujące się do konstruktywizmu lat 20. XX wieku. Następnie zaczął malować rozpoznawalne loga firmowe, które same w sobie miały abstrakcyjną formę. Nigdy nie były to dokładne kopie, ale malarskie interpretacje artysty - znajome znaki poddane zmianom barw i innym modyfikacjom w różnych technikach. Maciejuk jest też znany z przedstawień postaci z filmów dla dzieci: malował m.in. Misia Uszatka i Colargola, a później samo otoczenie tych postaci. Malarstwo nie jest dla artysty narzędziem otaczającego świata, ale metodą reinterpretacji i polem do eksperymentacji z tym, co dobrze znane. Wystawy indywidualne Maciejuka odbywały się m.in. w Galerii Foksal w Warszawie, Galerii Arsenał w Białymstoku, warszawskim CSW Zamek Ujazdowski oraz w wielu galeriach w Wielkiej Brytanii.
Description:
"Real", 2006
gouache, pencil/paper, 38.5 x 34.5 cm; signed and dated lower right: 'R. Maciejuk 06', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
gwasz, ołówek/papier
Sygnatura
sygnowany i datowany p.d.: 'R. Maciejuk 06'