31
Jarosław Fliciński (1963) | Bez tytułu, z serii „NB II - 4”, 2018
Estymacja:
30,000 zł - 40,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989
Artysta
Jarosław Fliciński (1963)
Wymiary
90,5 x 70 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 90,5 x 70 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'FLICIŃSKI | Brj 181012 | Last 4',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Fliciński jest malarzem, ale jest również architektem. Typowe w jego malarstwie są różnego rodzaju linie i podziały, które określają wewnętrzny rytm i organizują kompozycję obrazów. Podobnie jest w prezentowanej na aukcji pracy „Bez tytułu” z serii „NB – 4” z 2018. W swojej formie obraz przypomina najbardziej znane prace Flicińskiego „Skoki do wody”, do których inspirację stanowiły płaszczyzny basenowych kafelków. Dzięki tym wibrującym liniom, rozchodzącym się równoległościom, załamującym się kątom Fliciński świadomie kreuje i komponuje przestrzeń. W ten sposób intryguje widza, który, wpatrując się w obraz, próbuje rozszyfrować optyczną zagadkę. Co prawda autor nie wymaga od widzów jakichś konkretnych interpretacji. Ważniejsze dla niego jest odczucie widza. W jednej ze swoich wypowiedzi artysta podkreślał: „Podstawą mojej pracy jest czyste malarstwo – moje prace dotyczą oglądania. Widz czerpie przyjemność z obserwacji”. Twórczość Flicińskiego jest rodzajem gry zgeometryzowanych form z odpowiednio dobraną barwą. W oferowanej pracy artysta użył kontrastującego zestawienia koloru niebieskiego z bielą. Stosując geometrię Fliciński perfekcyjnie balansuje między niepokojem a harmonią.
Jarosław Fliciński (ur. 1963) studiował na Wydziale Architektury Politechniki Gdańskiej, a następnie na Wydziale Malarstwa Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Gdańsku. Prace Flicińskiego to najczęściej wielkoformatowe obrazy abstrakcyjne malowane na płótnie lub bezpośrednio na ścianie, a także instalacje przestrzenne. Początkowo były one pełne przewrotnej, jakby matematycznej dyscypliny. Od roku 2010 obrazy powstają prawie bez użycia pędzli - emalie alkidowe i akryle zaczynają rozlewać się swobodnie na płótnach i aluminiowych blachach tworząc formy organiczne przykrywające te poprzednie, geometryczne. Farby wylewane są na nie etapami - kompozycja budowana jest z kilku nałożonych jedna na drugą warstw. Artysta po nałożeniu farby podnosi je, przekręca, ponownie odkłada. Uzyskane w ten sposób kompozycje stają się wypadkową grawitacji, temperatury, ruchu powietrza i jego ciała. Nic nie jest tu dziełem przypadku. Najnowszy etap twórczości artysty to fuzja początkowej dyscypliny z późniejszą amorficznością formy.
Description:
Untitled, from the „NB II - 4” series, 2018
oil/canvas, 90.5 x 70 cm; signed, dated and described on the reverse: 'FLICINSKI | Brj 181012 | Last 4', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Fliciński jest malarzem, ale jest również architektem. Typowe w jego malarstwie są różnego rodzaju linie i podziały, które określają wewnętrzny rytm i organizują kompozycję obrazów. Podobnie jest w prezentowanej na aukcji pracy „Bez tytułu” z serii „NB – 4” z 2018. W swojej formie obraz przypomina najbardziej znane prace Flicińskiego „Skoki do wody”, do których inspirację stanowiły płaszczyzny basenowych kafelków. Dzięki tym wibrującym liniom, rozchodzącym się równoległościom, załamującym się kątom Fliciński świadomie kreuje i komponuje przestrzeń. W ten sposób intryguje widza, który, wpatrując się w obraz, próbuje rozszyfrować optyczną zagadkę. Co prawda autor nie wymaga od widzów jakichś konkretnych interpretacji. Ważniejsze dla niego jest odczucie widza. W jednej ze swoich wypowiedzi artysta podkreślał: „Podstawą mojej pracy jest czyste malarstwo – moje prace dotyczą oglądania. Widz czerpie przyjemność z obserwacji”. Twórczość Flicińskiego jest rodzajem gry zgeometryzowanych form z odpowiednio dobraną barwą. W oferowanej pracy artysta użył kontrastującego zestawienia koloru niebieskiego z bielą. Stosując geometrię Fliciński perfekcyjnie balansuje między niepokojem a harmonią.
Jarosław Fliciński (ur. 1963) studiował na Wydziale Architektury Politechniki Gdańskiej, a następnie na Wydziale Malarstwa Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Gdańsku. Prace Flicińskiego to najczęściej wielkoformatowe obrazy abstrakcyjne malowane na płótnie lub bezpośrednio na ścianie, a także instalacje przestrzenne. Początkowo były one pełne przewrotnej, jakby matematycznej dyscypliny. Od roku 2010 obrazy powstają prawie bez użycia pędzli - emalie alkidowe i akryle zaczynają rozlewać się swobodnie na płótnach i aluminiowych blachach tworząc formy organiczne przykrywające te poprzednie, geometryczne. Farby wylewane są na nie etapami - kompozycja budowana jest z kilku nałożonych jedna na drugą warstw. Artysta po nałożeniu farby podnosi je, przekręca, ponownie odkłada. Uzyskane w ten sposób kompozycje stają się wypadkową grawitacji, temperatury, ruchu powietrza i jego ciała. Nic nie jest tu dziełem przypadku. Najnowszy etap twórczości artysty to fuzja początkowej dyscypliny z późniejszą amorficznością formy.
Description:
Untitled, from the „NB II - 4” series, 2018
oil/canvas, 90.5 x 70 cm; signed, dated and described on the reverse: 'FLICINSKI | Brj 181012 | Last 4', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'FLICIŃSKI | Brj 181012 | Last 4'