25
Bartek Materka (1973) | "#strażniczki", 2020
Estymacja:
25,000 zł - 30,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989
Artysta
Bartek Materka (1973)
Wymiary
100 x 120 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 100 x 120 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'BARTEK | MATERKA | 2020, OIL | #strażniczki | #cityguards',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
W centrum artystycznych zainteresowań Bartka Materki jest deformacja obrazu rzeczywistości. Wiele z realizacji malarza powstaje na podstawie własnych fotografii. Artysta zadaje pytania dotyczące analizy aparatu wzrokowego oraz tego w jakiś sposób współczesne technologie wpływają na metody generowania wizerunków. Materka zajmuje się także zagadnieniami związanymi z deformacją obrazu spowodowaną zaburzeniami neurologicznymi. Pretekstem do malarskich rozważań są sceny z życia codziennego oraz osobistego osób bliskich artyście. Kompozycje na obrazach Materki często charakteryzują się przebarwieniami, rozmytymi konturami, rozjeżdżającymi się planami czy nakładaniem się różnych perspektyw w obrębie jednej pracy. Prace artysty znajdują się w kolekcji MOCAK Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie czy Susan and Michael Hort Collection w Nowym Jorku. Jak opisuje twórczość Materki Anna Cymer: „Jego twórczość niełatwo określić i opisać w sposób jednoznaczny. Artysta ma w sobie imperatyw niezależności, wrodzoną ciekawość i wielką potrzebę eksperymentowania. Jest dynamiczny, ciągle poszukuje nowych tematów i rozwiązań formalnych. Nie lubi definiowania swojej sztuki według jednego klucza, zwinnie wymyka się kolejnym etykietom, które nadają jej krytycy, przemieszczając się szybko w różnych obszarach zainteresowań. Sztuka Bartka Materki bywa bardzo osobista, a jej źródło tkwi często w prywatnych doświadczeniach. Jednocześnie artysta podejmuje zagadnienia uniwersalne, obserwuje zjawiska z zakresu socjologii i psychologii. Z właściwą dla wielu prekursorów malarstwa pasją nawiązuje do najnowszych rozwiązań technicznych i odkryć naukowych” (Anna Cymer, Bartek Materka: wystawa malarstwa inspirowanego fotografią, 16.02.2010, Świat obrazu, dostępny na: https://www.swiatobrazu.pl/bartek-materka-wystawa-malarstwa-inspirowanego- fotografia-19360.html).
Malarskie spojrzenie Bartka Materki skierowane jest na wizualne przygody dnia codziennego, ale koncentruje się w znacznym stopniu na tym, jakim deformacjom ulega obraz rzeczywistości w naszej świadomości. Obrazy Materki, powstające na ogół na podstawie własnych fotografii, są analizą aparatu wzrokowego, tego jaki wpływ mają nań współczesne technologie optyczne i metody generowania wizerunków (obraz cyfrowy, telewizyjny, mikroskopowy, kod ascii). Kolejnym inspirującym artystę wątkiem są deformacje obrazu związane z zaburzeniami neurologicznymi. Nieustannie też pojawia się kwestia emocji związanych z życiem osobistym - bohaterami obrazów Materki są na ogół postaci z jego najbliższego otoczenia: żona Joanna, syn Tytus, przyjaciółki. Często to właśnie generowane w relacjach z nimi emocje znajdują malarską wizualizację, pod ich wpływem obrazy i wizerunki ulegają zakłóceniu, przebarwieniu, rozjeżdżają się i nakładają na siebie domagając się różnych perspektyw patrzenia i rozumienia.
Description:
"#cityguards", 2020
oil/canvas, 100 x 120 cm; signed, dated and described on the reverse: 'BARTEK | MATERKA | 2020, OIL | #strazniczki | #cityguards', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
W centrum artystycznych zainteresowań Bartka Materki jest deformacja obrazu rzeczywistości. Wiele z realizacji malarza powstaje na podstawie własnych fotografii. Artysta zadaje pytania dotyczące analizy aparatu wzrokowego oraz tego w jakiś sposób współczesne technologie wpływają na metody generowania wizerunków. Materka zajmuje się także zagadnieniami związanymi z deformacją obrazu spowodowaną zaburzeniami neurologicznymi. Pretekstem do malarskich rozważań są sceny z życia codziennego oraz osobistego osób bliskich artyście. Kompozycje na obrazach Materki często charakteryzują się przebarwieniami, rozmytymi konturami, rozjeżdżającymi się planami czy nakładaniem się różnych perspektyw w obrębie jednej pracy. Prace artysty znajdują się w kolekcji MOCAK Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie czy Susan and Michael Hort Collection w Nowym Jorku. Jak opisuje twórczość Materki Anna Cymer: „Jego twórczość niełatwo określić i opisać w sposób jednoznaczny. Artysta ma w sobie imperatyw niezależności, wrodzoną ciekawość i wielką potrzebę eksperymentowania. Jest dynamiczny, ciągle poszukuje nowych tematów i rozwiązań formalnych. Nie lubi definiowania swojej sztuki według jednego klucza, zwinnie wymyka się kolejnym etykietom, które nadają jej krytycy, przemieszczając się szybko w różnych obszarach zainteresowań. Sztuka Bartka Materki bywa bardzo osobista, a jej źródło tkwi często w prywatnych doświadczeniach. Jednocześnie artysta podejmuje zagadnienia uniwersalne, obserwuje zjawiska z zakresu socjologii i psychologii. Z właściwą dla wielu prekursorów malarstwa pasją nawiązuje do najnowszych rozwiązań technicznych i odkryć naukowych” (Anna Cymer, Bartek Materka: wystawa malarstwa inspirowanego fotografią, 16.02.2010, Świat obrazu, dostępny na: https://www.swiatobrazu.pl/bartek-materka-wystawa-malarstwa-inspirowanego- fotografia-19360.html).
Malarskie spojrzenie Bartka Materki skierowane jest na wizualne przygody dnia codziennego, ale koncentruje się w znacznym stopniu na tym, jakim deformacjom ulega obraz rzeczywistości w naszej świadomości. Obrazy Materki, powstające na ogół na podstawie własnych fotografii, są analizą aparatu wzrokowego, tego jaki wpływ mają nań współczesne technologie optyczne i metody generowania wizerunków (obraz cyfrowy, telewizyjny, mikroskopowy, kod ascii). Kolejnym inspirującym artystę wątkiem są deformacje obrazu związane z zaburzeniami neurologicznymi. Nieustannie też pojawia się kwestia emocji związanych z życiem osobistym - bohaterami obrazów Materki są na ogół postaci z jego najbliższego otoczenia: żona Joanna, syn Tytus, przyjaciółki. Często to właśnie generowane w relacjach z nimi emocje znajdują malarską wizualizację, pod ich wpływem obrazy i wizerunki ulegają zakłóceniu, przebarwieniu, rozjeżdżają się i nakładają na siebie domagając się różnych perspektyw patrzenia i rozumienia.
Description:
"#cityguards", 2020
oil/canvas, 100 x 120 cm; signed, dated and described on the reverse: 'BARTEK | MATERKA | 2020, OIL | #strazniczki | #cityguards', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Stan zachowania
0
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'BARTEK | MATERKA | 2020, OIL | #strażniczki | #cityguards'
Proweniencja
0
Literatura
0
Wystawiany
0